העיר העתיקה בירושלים
העיר העתיקה בירושליםצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

חשד: לוחמים מחטיבת גבעתי ירקו על אנשי דת נוצרים ועל הצלב שנשאו במהלך תהלוכה בעיר העתיקה בירושלים שהתקיימה בתחילת החודש. שוטרים שליוו את התהלוכה עיכבו שני חיילים שהשתתפו בתקרית, אחד מהם נחקר ושוחרר בתום החקירה.

לפי הדיווח של של כתב "הארץ" יניב קובוביץ, החייל טען שירק על הרצפה ולא לעבר אנשי הדת. יום לאחר מכן זומנו אנשי הכמורה שהותקפו למתן עדות, בעקבות תלונה שהגישו גורמים בכנסייה.

התהלוכה של אנשי הכנסייה הארמנית התקיימה ב-7 בנובמבר, במהלך חג הצלב. אנשי כמורה וצליינים שהגיעו ארצה יצאו מכנסיית הקבר שברובע הארמני בעיר העתיקה, כשבראשם הארכיבישוף סבאן חאריביאן ואנשי דת בכירים. כשהתהלוכה הגיעה לאזור השוק, היא התקרבה לכמה חיילים מחטיבת גבעתי - ואלו החלו לפי החשד לירוק לעבר אנשי הכמורה הבכירים והצלב.

מצה"ל נמסר בתגובה: "מדובר באירוע שלא עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל, במהלכו טירון שחלף על פני שיירת כמרים ירק לעבר הרצפה. החייל עוכב במשטרה מיד לאחר האירוע, והתיק נסגר באותו היום. בנוסף, שני חיילים נוספים שנכחו במקום התנהגו בחוסר כבוד כלפי הכמרים. לאחר המקרה זומנו החיילים לבירור מיידי, ובשבוע שעבר התקיים תחקיר בראשות מח"ט גבעתי. בימים הקרובים החיילים ישפטו בדין משמעתי".

לוחמי גבעתי מהתקרית שאירעה ביום שישי בחברון זומנו היום (א') לחקירת מצ"ח, אולם לאחר זמן הודיעו להם החוקרים כי החקירה בוטלה. לאחר מספר שעות התבקשו החיילים להגיע לתחנת המשטרה בחברון, המקום בו הוגשה תלונתם ביום שישי נגד פעילי השמאל הקיצוני אשר תקפו וגידפו את הלוחמים.

עם הגעתם לתחנה התברר כי לא מדובר בהמשך הגשת התלונה, אלא במקום המתינו להם חוקי מצ"ח אשר חקרו את אחד מהחיילים באזהרה. מחייל נוסף גבו חוקרי מצ"ח עדות על האירוע. לאחר החקירה שבו החיילים לבסיס.

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו מתח ביקורת על היחס והתרגיל כלפי הלוחמים: "אנחנו רואים בחומרה את התנהגות חוקרי מצ"ח. בהתחלה הוזמנו החיילים לחקירת מצ"ח, לאחר מכן הודיעו להם על ביטולה, בהמשך הוזמנו לתחנת המשטרה אותו מקום בו הגישו את התלונה כנגד האנרכיסטים, אבל שם הסתבר שמדובר בתרגיל ובעצם אחד החיילים נחקר באזהרה.

''ההתנהגות הזאת חמורה בעינינו והיא המשכה של התנהלות הרמטכ"ל שהוציא איגרת שבעניינו היא תמוהה, במקום לגבות את החיילים ובשעת התנהלות חקירה להמתין לממצאי החקירה בחר דווקא לגנות את החיילים, וזאת במקום לגנות את גורמי השמאל ולנקוט צעדים כנגד אותם גורמי שמאל. אנחנו רואים את זה בחומרה, וכאמור אנחנו נמשיך לפעול למען החיילים".

עו"ד משה פולסקי מחוננו הוסיף "‏זה פשוט מקומם איך המפקדים בצבא ובמצ"ח במקום לתת גב לחיילים, ולנהל חקירה אשר מטרתה באמת להגיע לחקר האמת, ולתת לחיילים להשמיע את עמדתם, ולשמוע את זה בלב שומע ונפש חפצה, פשוט מתייחסים אליהם כאחרוני הפושעים ועושים להם תרגילי חקירה. הרמטכ"ל כבר חרץ מראש את דינה וקבע איך האירוע התנהל, בלי שהוא מאפשר להם מראש להביע את עמדתם פשוט בושה וחרפה. ‏אנחנו יודעים שלא מפקירים חיילים בשטח, פה הצבא הפקיר אותם בשטח''.

אביו של חייל גבעתי מהאירוע בחברון: "הבן שלי גיבור"

אביו של אחד החיילים מהאירוע בו התעמתו פעילי שמאל עם חיילי גבעתי בחרון הגיב היום לראשונה לאירוע וקורא לצה"ל לטפל בתופעת האנרכיסטים.

"אנחנו מגבים את כל חיילנו שעומדים על משמר ארצנו ואנחנו אוהבים את חיילי צה"ל, אוהבים את מדינת ישראל ואת עם ישראל. הבן שלי הוא חייל גיבור, החיילים שהיו באירוע הם גיבורים, אנחנו מלווים אותם כבר חצי שנה בחברון, רואים את המאמצים שלהם, את העשייה היומיומית שלהן יום ולילה במסירות נפש כדי להגן על עם ישראל בצורה הטובה ביותר כדי שאנחנו נוכל לישון בשקט", אמר האב.

הוא טען כי התיעוד שפורסם בו נראה בנו הוא חלקי ומגמתי וכי מתועדת בו התגובה לפרובוקציה של פעילי השמאל: "לצערנו הרב, אנרכיסטים באו להפריע להם במהלך עבדות הקודש שלהם בשמירה על האזרחים, הם באו והפריעו והציקו להם, את זה לא רואים בסרטונים. מה שפורסם הוא פרסום חלקי, הבן שלי מספר שהציקו להם, ירקו עליהם, קיללו אותם, הובילו אותם לאמירות פוליטיות".

האב קרא לפיקוד הבכיר בצה"ל לגבות את החיילים: "התחושה של החיילים היא קשה שבמקום להתמודד עם האויב הם צריכים להתעסק עם יהודים שבאים להפריע להם במשימתם. מדוע שוטר שמפריעים לו במהלך עבודתו יכול לעצור את המפריע ואילו לחייל שהפרעה לעבודתו היא פיקוח נפש ממש יכולים להפריע? מדוע לא יוצאים כנגד התופעה הזו? חבל שאנחנו צריכים להתעסק בדברים כאלה ולא באיומים האמיתיים".

"המציאות שהחיילים נמצאים בה היא קשה וסיזיפית. אם חס וחלילה מפגע היה מנצל את האירוע ופוגע בחיילים את מי היינו מאשימים? אנחנו מגבים את החיילים ועומדים מאחוריהם לפעול כנגד מי שמפריע להם בעבודתם. אני מצפה מהמפקדים ומכל שדרת הפיקוד לגבות את החיילים, לתת להם גב וביטחון במה שהם עושים, וכל מי שמפריע להם – שיטופל", דרש האב.