רונן מנליס
רונן מנליסPhoto by Avshalom Sassoni/Flash90

תא"ל במיל' רונן מנליס, דובר צה"ל לשעבר, אישר היום (שני) את הפרסום בערוץ 7 לפיו צה"ל נמנע השנה לראשונה מהשתתפות בכנס "המכון הישראלי לדמוקרטיה" במימון קרן קונארד אדנאואר הגרמנית, בעקבות חשש מביקורת ציבורית.

בפאנל שהתקיים בנושא צבא ותקשורת אמר מנליס: "יש מכונה שפועלת באופן סדור נגד דובר צה"ל. הסיבה שלא יושב כאן עכשיו קצין לובש מדים קשורה גם למשמעות התקשורתית של מה היה קורה אילו היה יושב כאן קצין לובש מדים".

מנליס שהיה גם עוזרו ויד ימינו של הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט, הוסיף: "כבר לפני מספר שנים סימנו את ההגעה של הרמטכ"ל איזנקוט לכאן כדבר שפוגע בערכים הלאומיים. הדבר הזה עמוק ומטריד מאד ואני מקווה שלא יהפוך להיות מנוהל בדרישה, כי כשאנחנו שומעים שבעל תפקיד כזה או אחר דורש שלא יגייסו נשים, דורש שימנו חובשי כיפה, דורש שימנו דובר צה"ל שהוא לא ממרצ, כאילו שאני, הדי זילברמן, רן כוכב, מוטי אלמוז, ופולי (דוברי צה"ל האחרונים) התיישבנו בפגישה עם זהבה גלאון שלא פגשתי אותה בחיים".

כזכור, בדובר צה"ל הכחישו את הידיעה כי צה"ל מפסיק לשלוח קצינים לכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה שעוסק בסוגיות נפיצות הנוגעות ללב החברה הישראלית וצה"ל, וזאת בעקבות דרישת ארגון תורת לחימה בשנים האחרונות וביקורת של חברי הארגון הגורסת כי למעשה מדובר בכנס פוליטי לכל דבר.

הכנס מתקיים היום ומחר (שני-שלישי) לראשונה ללא שיתוף פעולה מצד צה"ל ובלי נוכחות קצינים, וזאת בניגוד לנוהג בו שלחו בצה"ל קצינים בכירים בדרגת אלוף ותת-אלוף להשתתף בכנס המתקיים בירושלים. נדגיש כי במכון הישראלי לדמוקרטיה הזמינו קצינים בכירים להשתתף בכנס והגישו בקשה רשמית לצה"ל, אולם הפעם בצבא החליטו שלא להיענות לבקשה.

בארגון תורת לחימה, אשר פעל בשנים האחרונות לביטול השתתפות הצבא בכנס, מציינים כי הקרן הגרמנית אדנאואר שעורכת את הכנס בשיתוף המכון לדמוקרטיה הינה גוף פוליטי המשויך למפלגה הנוצרית-דמוקרטית בגרמניה ומקורותיה הכספיים נשענים בעיקר (מעל 95%) על ידי הממשלה הגרמנית הפדרלית ועל ידי ממשלות המדינות השונות בתוך גרמניה.

''הלחץ שהפעלנו בעניין בשנים האחרונות - עבד'', מסרו אנשי ''תורת לחימה'' והוסיפו: ''ישר כח לרמטכ"ל כוכבי על ההקשבה לביקורת הציבורית. מדובר בתיקון חשוב בדרך להפסקת ההשפעות הזרות והפרוגרסיביות על צה"ל, משימתה של הממשלה הנכנסת ושל שר הביטחון המיועד, אלוף במיל' יואב גלנט".