בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ממשלת נתניהו השישית שתוקם בשבועיים הקרובים תהיה הכי ימנית מכל ממשלותיו בעבר. הרכב הקבינט המדיני־ביטחוני ישקף גם את הרכב הממשלה, ובין חבריו יהיו גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית).

בעבר היו חברים בקבינט של נתניהו חברי ליכוד מתונים, כמו משה (בוגי) יעלון ודן מרידור, או ראשי מפלגות מהשמאל, כדוגמת אהוד ברק וציפי לבני, ואילו הקבינט בממשלת נתניהו העתידית יהיה על טהרת נציגי הימין.

לפי הדיווח של כתב ידיעות אחרונות יובל קרני, נתניהו מתכוון להתמודד עם הסיטואציה הזאת בשתי דרכים: האחת, לא לכנס את הקבינט באופן תדיר; והשנייה – להקים מטבחון מצומצם של שלושה חברי ממשלה שיקבלו את ההכרעות הביטחוניות החשובות: נתניהו עצמו, שר הביטחון המיועד, האלוף (מיל') יואב גלנט, ושר הפנים אריה דרעי, שהוא עתיר ניסיון ונחשב מתון יחסית.

באמצעות ''מטבחון עוקף קבינט" נתניהו ינסה לדלג מעל חברי הקבינט סמוטריץ' ובן גביר בקבלת החלטות דרמטיות. גורם בליכוד אמר כי "קבינט מדיני־ביטחוני עם אג'נדה קיצונית עלול לסבך את הממשלה ואת נתניהו עצמו, שנחשב למנהיג זהיר ואחראי בכל מה שקשור לעניינים ביטחוניים. אי־אפשר להפוך את הקבינט למקום שבו סמוטריץ' ובן גביר ירצו לממש וליישם את הבטחות הבחירות שלהם. בקבינט לא מנהלים קמפיין".

ניתן להעריך שסמוטריץ' ובן גביר לא יעשו חיים קלים לנתניהו אם הוא יקים קבינט מצומצם, ובכוונתם להשתמש בכלים הפוליטיים שיעמדו בפניהם כדי להשאיר את היד על ההגה.