הרב צבי טאו
הרב צבי טאוצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הרב מרדכי בוירסקי, סבא של נחמה תאנה, המתלוננת כנגד הרב צבי טאו, הגיע לעמוד איתה מול ישיבת הר המור.

חברת הכנסת לשעבר תהלה פרידמן סיפרה: "אבא שלו היה התלמיד הראשון של הרב קוק בישיבת מרכז הרב. הוא עצמו למד גם כן באותה ישיבה והיה ה'חונך'. של העולים החדשים מי שהפכו לימים לרב צבי טאו והרב יהושע צוקרמן. אתמול הוא הסתובב בבית חסר מנוחה והתחיל לעלעל בחפציו הישנים של בנו שנפל בלבנון, אריה בוירוסקי שנחמה נולדה בשבעה עליו ולפיכך נקראה נחמה. הוא הרים קלסר ישן ופתאום נשר ממנו דף.

"דף עם סימנים והערות שאריה כתב לעצמו. היו אלה הלכות לשון הרע ומתי מותר וגם מצווה לדבר, של רבינו יונה, מחכמי המוסר. פתאום הוא הרגיש כאילו בנו, מלמעלה שולח אותו לעמוד עם הנכדה, עם נחמה. לתבוע שיבדקו ויחקרו את זעקתה. "תלמיד חכם זקן, אב שכול שבור לב, אל מול קהילה שלמה, בוחר בנכדה שלו. קרן אור באפילה מצטופפת והולכת מעל ראשינו".

בהפגנה הרחיב הרב בוירסקי על הקשר עם רבני המור. "את השנים מהולנד ובלגיה אני זוכר, מבלגיה קראו לו יהושע צוקרמן ומהולנד קראו לו צבי טאו. ויצא לי שאני יהיה החונך שלהם, לימדתי אותם שנה שלמה כל יום שישי כמה שעות משנה. את הא.ב. של משנה. מכאן אחר כך הם המשיכו והתפתחו כפי שהתפתחו. אני בעצם בין המורים של מי שנקרא הרב טאו, אילו היה פה, היה צריך לקרוא לי, כך כתוב בפרקי אבות: מי שלימד את חברו אות אחת צריך לקרוא לו רבי אלופי ומיודעי".

ממשיך הרב בויארסקי, "עד היום לא יכולתי לבוא לפה, היה קשה לי, אז למה כן באתי? כי כל המלחמה שנלחמים דרך נחמה אבל גם נגד המשפחה, מאשימים אותה בעיקר ב-3 האשמות: לשון הרע, חילול השם, ועלילת דם".

בהפגנה הסביר במשך כ-45 דקות הרב בוירסקי מדוע הדרישה שלהם לחקירת הרב צבי טאו היא לא לשון הרע, לא חילול השם ולא עלילת דם. "רבינו יונה, איש המוסר, כותב בעניין לשון הרע: אמר רבא, כל מילה שנאמרת בפני 3, אין בה משום לשון הרע. כשנאמרת בפרהסיא. והמילה הכוונה כאן למילה של גנות. איך זה יתכן? אומר רבינו יונה: פירוש העניין הוא כזה: המדובר מה שאומר רבא, בדברים שמותר לאומרם אם הם אמת, כגון: מי שקובל על חבריו מפני בני אדם על חמת מה שעשה לו או מספר בנזקים שעושה לו חברו, וודאי שבדברים שבין אדם לחבירו שאין לו תקנה או שירצה את חבירו ואינו מרצה, או בשאר עבירות שאוחז אותם אותו הנאשם שמאשימים אותו, ועושה אותם במזיד. ועודנו מחזיק בם, ולא עשה אותם במקרה אלא בדרכיו ולימודיו, היה מורגל בזה וחזר על זה כמה פעמים. מצווה לגנותו בפני כל אדם".

הרב בוירסקי הוסיף: ''שנאמר שונאי ה' יהללו רע ושומרי תורה יתגרו בם. מי שהולך להצדיק ולהלל עושי רע, הפסוק מכנה אותם: שונאי ה'. ושומרי תורה יתגרו בם. שומרי התורה שמגנים את האנשים האלה, הם נקראים שומרי תורה. בקיצור: במה מאשימים אותנו\אותה? לשון הרע, אם זה שקר, בטח לשון הרע, ואם זה אמת ואין צורך זה גם לשון הרע, אבל זה מדובר באדם שמדבר סתם בגנותו של אחרים, לא מדובר באדם שקובל על חברו, הוא הולך למשטרה ומתלונן על זה שפגעו בו, ולא פעם אחת, זה הרגלו. במקרה כזה לא יכול להיות לשון הרע, כי אם כן אדם לעולם לא יוכל לתבוע את חברו על רע שנעשה לו. ושני המקרים שונים לחלוטין. ומי שמצדיק אדם כזה, שונאי ה'".

"למה מצווה לגנותו? רבינו יונה אמר: אולי יחזור בתשובה, הדבר השני: שאחרים ידעו שעשה כדי להתרחק מהרע. ובמקרה שלנו יש עוד סיבה: באו עוד נשים וסיפרו שהם נפגעו על ידו, הן לא מתלוננות, הן פוחדות, וברגע שזה יצא והן סיפרו נהיה להן מבחינה נפשית, הוקל עליהן. חוץ מדורית שהלכה איתה יד ביד", אמר בוירסקי.