מצפה רביבים
מצפה רביביםצילום מונה רפאלי

מעל ל200 אתרי מורשת הפזורים ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום מספרים את הסיפור הישראלי של כולנו, ובמהלך חג החנוכה, רבים מהאתרים הללו, פותחים את דלתותיהם ומזמינים את המבקרים לפעילויות מהנות בנושא החג.

מרכז

מוזיאון הספורט היהודי, הממוקם בלב כפר המכביה, מציג את סיפור המורשת הספורטיבית היהודית והלאומית. ניתן ליהנות מסיור מודרך ואחריו, ממשחק בחדר החוויה האינטראקטיבי הכולל עמדות משחק מהמתקדמות בעולם. במהלך חנוכה, יתקיימו במוזיאון הדלקת נרות וחלוקת סופגניות בכל ערב.
הביקור במוזיאון והפעילות בחדר החוויה האינטראקטיבי מתאימה מגיל 8 ומעלה.

בבית המייסדים מוזיאון יהדות תימן שבראש העין יקיימו סיורים מודרכים שיכירו למבקרים את החיים בתימן, סיפור העלייה, כולל ביקור במטוס שהביא את העולים במבצע "על כנפי נשרים", ותרומתם של הזמרים יוצאי העדה לזמר העברי והישראלי. במהלך חג החנוכה, אפשר ליהנות ממשחק משימות בתצוגת המוזיאון וסדנת יצירה ברוך החג.

במוזיאון ראשון לציון יתקיימו במהלך חג החנוכה שני אירועים לציון יום פטירתו של אליעזר בן יהודה, מחיה השפה העברית: מפגש עם אליעזר בן יהודה [הנכד!] שיספר את סיפור משפחתו לצד הרצאה של 'הקוסם' של השפה העברית, דר' אבשלום קור, על הקסם שבשפה. בנוסף יתקיים גם משחק בלשי מיוחד, שייקח את המבקרים ל"חוויה בלשית" מעניינת במיוחד. מתאים לילדים בכיתות ב'-ו.

במוזיאון האצ"ל בתש"ח בתל אביב המבקרים מוזמנים לסיורים בליווי מוזיקלי ושירי חנוכה עם טדי, בעקבות נס חנוכה בכ"ט בנובמבר תש"ח. הם ישמעו על קרבות גבורה וניסים של מעטים מול רבים. הסיור יתמקד במעשי מנהיגות של מפקדים ובהתמודדויות שהיו ללוחמי ארגון מחתרתי נרדף ובסיום – שירה בציבור והדלקת נרות חנוכה.

באתר הפרדסנות ע"ש מינקוב ברחובות יתקיימו סיורי עששיות והדלקת נרות. במהלך החג, יקיימו סיורים מעניינים בפרדס, סיורי עששיות, חזיון אורקולי מרשים, נסיעה ברכבת התפוזים, הדלקת נרות חנוכה ושירי חנוכה.

בנוסף, אם אתם כבר ברחובות, תחת מעטה החשכה, ייצאו המבקרים לסיור בבית ויצמן, הכולל משחק אינטראקטיבי דרכו ילמדו על דמותו של ד"ר חיים ויצמן, מדען ומנהיג ציוני, ועל הישגיו הרבים. המשחק יכלול חידות ופעילויות וילווה בסרט ובסיור מודרך ומותאם לילדים. לצורך הפעילות נדרש טלפון חכם.

ירושלים

במוזיאון לאמנות יהודית בהיכל שלמה תתקיים תערוכת חנוכיות מרהיבה מאוסף המוזיאון ומפגש מרתק עם הסיפורים שמאחוריהן. בנוסף, יתקיימו גם משחק אינטראקטיבי ברחבי המוזיאון, סדנאות יצירה בהשראת הוויטראז'ים שבבית כנסת הרחמ"ל הסמוך, סיורי חנוכיות ברחובות הסמוכים ועוד.

בבית ילין במוצא יקיימו הרצאה מרתקת – "לאור הנרות, על המאור בימי קדם". ההרצאה תסקור את האור בימי קדם, פתיליות, נרות, שמנים שונים והדילמות השימוש בהן העמיד בפני היהודים בימי קדם, בעקבות חשש מפגיעה בשבת וכמובן, גם את נרות החנוכה שלו. את ההרצאה תלווה תערוכה של כ – 20 חומרי בעירה ופתילות המופיעים במשנה במסכת שבת.

במוזיאון חצר הישוב הישן שברובע היהודי יציגו אוסף מנורות חנוכה מיוחד, מאוסף המוזיאון לצד משחק מציאות רבודה לכל המשפחה, מופע תיאטרלי לכל המשפחה בעקבות תעלומה במוזיאון וגם סיור מרתק – "המיראנדה דה חנוכה" – סיור חנוכיות ברובע היהודי בעקבות הקהילות דוברות הלדינו. איך חגגו את חנוכה בירושלים שבין החומות? מה היא "מיראנדה דה חנוכה"? על תהלוכה, מטעמים, שירים ועוד.

הרצל פינת יהודה המכבי – לכבוד חג החנוכה יקיימו במרכז הרצל סיורי עששיות, מלאים בסיפורים על חוזה המדינה וגדולי האומה. את הסיור ניתן ומומלץ לשלב עם ביקור במוזאון הרצל והוא ייפתח בהדלקת נרות חגיגית עם סופגניות והפתעות.

מורשת צאן ברזל
מורשת צאן ברזלצילום:הנרי הכהם

דרום

מוזיאון מורשת צאן ברזל וקבוץ צאלים יציע סיור מודרך בסימן חנוכה, שייקח את המבקרים למסע מימי מתתיהו, המכבים והחשמונאים, ועד סיפורי הגבורה של ימינו – כפי שבאים לידי ביטוי בחריטות ובהטבעות פלדה, ברונזה ונחושת. בנוסף, תתקיים גם הרצאה של הסופרת יוכי ברנדס בעקבות ספרה "שלא יעלו בחומה" - על סיפורי הגבורה של עמנו, ר' עקיבא, בר כוכבא לצד סיור מודרך המתמקד בסיפורי החנוכה, כפי שבאים לידי ביטוי בעבודות מתכת, מטבעות עתיקים וחדשים ומדליות. תתקיים גם הצגה מבית תיאטרון אורנה פורת, "האוצר שאינו נגמר" - אגדה חכמה עם מוסר השכל על אמא אדמה.

במהלך החג, יקיימו במצפה רביבים חגיגה נהדרת הכוללת סדנה לבניית למפיונים מעץ, ממש כמו פעם, לצד סדנאות יצירה, הכנת נרות, ויטראז'ים, טיפטופי נרות, מופע מיוחד של ד"ר מולקולה ופודטראקס.

צפון

ממשטרת נהלל ההיסטורית יצא טיול לילי לאור עששיות אל השדות שמסביב למצודת מבנה המשטרה ההיסטורית של נהלל, אל סיפורי המורשת והגבורה שמספרים קירות הבניין המוקף לשדות חקלאיים. במהלך הסיור יכירו המטיילים את סודות הלילה והכוכבים, את גלגל המזלות, סיפורי המיתולוגיה הקדומים וקולות הלילה המסתוריים.

"באנו חושך לגרש" במרכז המבקרים של סוד הפלא הקיבוצי בקיבוץ כפר מסריק הוא חגיגה של יצירה ואורות. מתחפשים כמכבים, יוצרים למפיונים מוארים (לפידים צבעוניים ומקושטים) ויוצאים עם יהודה המכבי לפעילות מלאה בשירים ובחידות עד לניצחון על היוונים. מומלץ להגיע בלבוש חורפי ומגפיים ולהביא צנצנת זכוכית ריקה.

מוזיאון ההעפלה וחיל הים ע"ש דוד הכהן בחיפה מציג את סיפורי ההעפלה לארץ ישראל בימי המנדט הבריטי ואת התפתחותו של חיל הים, יחוו המבקרים את מסע המעפילים לארץ, יציצו לאורח חייהם של חיילים המשרתים בחיל הים ויכירו את כלי השיט השונים על חלקיהם, בהם ספינת הטילים הראשונה של חיל הים אח"י מבטח והצוללת אח"י גל, שאליהן יוכלו ממש להיכנס ולטעום מעט מהווי החיים הייחודי לספינות וצוללות.

במוזיאון בית שאן, המספר את סיפור ראשית ימי העיר בית שאן, יתקיים סיור עששיות בעקבות בעלי מלאכה ועסקים מראשית ימי העיר, כמו המאפיה הראשונה, מתקן האופניים, מפעל הקרח המסתורי ועוד. כמו כן, יתקיימו גם משחק חפש את המטמון, טקסי הדלקת נרות, סיורים מודרכים, משחקי גלדיאטורים, סדנת פסיפס ועוד.

מוזיאון הטרקטורים שבחצר ראשונים בקיבוץ עין שמר הוא אטרקציה שמזמינה את בני כל הגילאים לטפס ולהרגיש לרגע כאילו יצאו לעבוד בשדות שמסביב כמו חלוצים. בנוסף, המבקרים יוכלו ליהנות מסיור בעגלה רתומה לטרקטור ברחבי הקיבוץ, ברפת ובשדות, לאפות לחמניות בתנור לבנים, ליצור חנוכיות וסביבונים מחומרים ממוחזרים ולהפעיל בית בד עתיק.

במהלך ימי החנוכה, תתקיים פעילות מלאת נוסטלגיה בין בתי הבזלת המרשימים של חצר כנרת: "מסיירים ושרים בחצר כנרת" – סיפורי החצר מתובלים בשירים ונגינת אקורדיון, ערב שירי חנוכה ואור עם טקס הדלקת נרות ופעילות חלוצים – תלבושות, ריקודי עם, סיפורי ראשונים ושירי רחל המשוררת.

במהלך חג החנוכה, מציע בית ראשוני בנימינה מופע מוסיקלי הומוריסטי וסיור בין החדרים המספרים את סיפור הקמתה של בנימינה, בשילוב אמצעי המחשה והפעלות אינטראקטיביות.

מוזיאון בית אוסישקין בקיבוץ דן יציג במהלך החג, תצוגה ססגונית של דמויות ינשופים בכל הצבעים ויספר את סיפורן של החיות שמעדיפות את החושך. בנוסף, יוכלו המבקרים להיחשף לנרות השמן העתיקים שמוצגים בתערוכת ההתיישבות, להכין נרות מדונג ואפילו לפתור כתב חידה באמצעות הכתב העברי הקדום

סיורים ופעילויות בחללי המוזיאון המזגגה בקיבוץ נחשולים בעקבות מסעו של כד קטן, סדנאות יצירה והדלקת נרות שמן קדומים, חידת כלי הנשק של החשמונאים, משחק חפש מטמון בעזרת כתב חידה משפחתי, הצגת ילדים "השיר החשוב ביותר בעולם" וסיורים מזמרים לתל דור.

במוזיאון העמק הנוסטלגי שבקיבוץ יפעת, הממחיש את חייהם של חלוצי העלייה השנייה והשלישית בעמק יזרעאל, אפשר ממש לנסוע בזמן, אל אוהל החלוצים, בית הילדים, חדר האוכל, מחסן הבגדים, בו אפשר להתחפש לחלוצים, ועוד. בכל אחד מימי החג יתקיימו מגוון פעילויות לכל המשפחה: חנוכה ברחבי המוזיאון, תיאטרון צלליות בתצוגת האוהל, משחק סביבונים עם משימות וחידות, הכנת סופגניות לבן על פתיליה כמו פעם, ערכת חנוכיות להכנה בנגריה, הדרכות לכל המשפחה, הצגות ילדים עוד.

במערת הפלמ"ח שבקיבוץ מפעל העמק מציעים טיול עששיות בחיק הטבע, צ'יזבטים סביב המדורה, תפוחי אדמה וקפה בפינג'אן לצד יצירה של חנוכיות וסביבונים ומפגש עם אבירם פז, שלו אוסף חנוכיות מרהיב. בנוסף, יקיימו במערת הפלמ"ח סיור מודרך בטבע, שיציג למבקרים את הסיפור המרתק של הגיבורים שלחמו וחיו במערה.

שלל פעילויות ממתינות למבקרים במוזיאון רכבת העמק שבכפר יהושע - סיור מזמר עם עופר גביש אל ה"טרמינל" של רכבת העמק, בית מנהל התחנה, קרון מסילה, וגם - "חנוכה יוצרת מן הכלל" חגיגה של תרבות ואמנות מהעמק ומהסביבה לכל המשפחה, לצד סיורים בשילוב שחקן באתר ההיסטורי של תחנת כפר יהושע, סדנאות אומן מרתקות עם אומנים מוכשרים מעמק יזרעאל ומופעים לכל המשפחה.

טיול עששיות לאורך פסי הרכבת בצמח שהובילו לדמשק, בעקבות סיפורו המסתורי של המרגל הבריטי ריצ'רד מאונסל, שריגל לטובת הבריטים, ובתחנת הרכבת של צמח עלה על הרכבת לדמשק ונעלם. וגם, פעילות מרחב בריחה משפחתי בשילוב אמצעים טכנולוגיים, בין מבני התחנה הייחודיים והמשוחזרים, המבוסס על אירוע היסטורי שהתרחש בתחנה. סיור מודרך מלא באנקדוטות היסטוריות (לאן נסעה "רכבת הרווקות" מטבריה ואיך האוצר האבוד שקבור במצולות הכנרת קשור לתחנה ועוד)

*חלק מהפעילויות חינמיות וחלקן בתשלום סמלי, מומלץ לבדוק באתר המועצה לשימור אתרי מורשת לפני שמגיעים.