עו"ד אלי ימיני
עו"ד אלי ימיניצילום: עצמי

ר', אישה עצמאית בת 89, המתגוררת לבדה בעיר חיפה, נסעה לפני 3 שנים בקו 37 של חברת אגד. היא התכוונה לרדת מהאוטובוס כאשר לפתע בלם הנהג בחוזקה. כתוצאה מהבלימה הפתאומית נפלה אחורנית וראשה הוטח במדרגות האחוריות של האוטובוס.

ר' הובהלה בדחיפות לבית החולים רמב"ם, שם אובחן כי יש לה דימום במח, שברים בחוליות עמוד השדרה וירידה תפקודית קשה ובלתי הפיכה, אשר אילצה את ר' לצאת מביתה ולעבור לבית אבות.

ר' פנתה לעו"ד אלי ימיני, מתמחה בתחום נזקי הגוף שהגיש תביעה נגד חברת אגד. הוא מספר על תדהמתה של ר' כאשר נודעה לה תגובת חברת אגד. החברה טענה כי הנפילה לא נגרמה מבלימת חירום של נהג האוטובוס, אלא מסחרחורת שחוותה ר' במהלך הנסיעה. הנפילה התרחשה לאחר עצירה מוחלטת בתחנה ללא שום קשר לבלימה, ולכן היא אינה אחראית.

ימיני שלח חוקר לתשאול של הנהג אך הוא הכחיש שבלם בחזקה. הנהג קבע שנפילתה הייתה לאחר שעצר את האוטובוס עצירה מוחלטת. ימיני מעריך כי מדובר בתופעה מוכרת של הנחיה מצד חברות האוטובוסים לנהגיהן שלא להודות באחריותם לתאונות.

עוד מספר ימיני כי "חברת הביטוח גם היא הצטרפה למצג האטימות וטענה כי לר' היו בעיות רפואיות קודמות”. על מנת להתמודד עם טענה זו איתר ימיני עדים שהיו עם ר' באוטובוס וראו את המקרה וכן עדים שהכירו אותה קודם והצהירו שמצב בריאותה לפני התאונה היה תקין ואף שחתה בבריכה. פירוט נסיעותיה בכרטיס הרב-קו הוכיח נסיעות רבות שביצעה טרם התאונה.

בסופו של מהלך משפטי חויבה חברת הביטוח של אגד לפצות את ר' בסך של 350,000 ₪ ובתשלום חודשי בסך 15,300 ₪ לבית האבות עד סוף חייה.

ימיני סבור כי מקורן של תאונות מעין אלה הוא מה שהוא מגדיר כ'מירוץ מכוניות' שבו נתונים נהגי חברות האוטובוסים. "אוטובוסים שועטים במהירות שיא ברמזורים ש'רק הרגע הפכו לאדום', הפכו למחזה שבשגרה. נהיגה אימפולסיבית, רוויית עצירות חירום, הינה זה לא מכבר מנת חלקם של נוסעי האוטובוסים למיניהם. לעיתים נראה כאילו שד רודף אחרי נהג האוטובוס, אלא שה'שד' הזה הוא לא אחר מחברת האוטובוסים עצמה. הלחץ המופעל על נהגי האוטובוס לסיים את הקו במהירות כדי להספיק את הקו הבא שלהם, מותירה צלקות עמוקות בחברה הישראלית. בין אם בדמות צלקת מטאפורית של חוויית הנסיעה בתחבורה הציבורית, ובין אם כצלקת ממש, כמו בסיפור של ר'”.

“את הסבל של ר' כבר לא ניתן למנוע, אבל בהחלט ניתן למנוע תאונות נוספות. ניתן למנוע את המרוץ של נהגי האוטובוס לסיים את הקו במהירות על מנת להספיק להפסקה סבירה. הגדלת כמות הנהגים בקו והקפדה על זמני ההפסקות של נהגים תאפשר לוח זמנים הגיוני ונהיגה בטוחה, לרווחת כל הצדדים”, דברי עו”ד ימיני.

התייחסות חברת אגד טרם הגיעה. לכשתגיע נפרסמה במלואה.