ייעוץ עסקי
ייעוץ עסקיצילום: FREEPIK

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

לא מעט עסקים בישראל מוצאים עצמם במהרה בצומת דרכים בו עליהם לקחת החלטה, בין להשבית את העבודה של העסק ולעשות סדר מעמיק בנתונים ולנסות להכיר ביכולת התפעול שלנו, לבין לקחת יועץ עסקי לעסקים קטנים.

כמובן שצומת זה איננו כולל את כל בתי העסק הקטנים או הבינונים, אך הוא עלול להתקיים דרך מגוון רחב של סוגי עסקים, החל מנותני שירות ועד לבתי קפה ומסעדות שונות. לכן אחת ההמלצות שלנו היא לא להמתין עד שמגיעים לצומת, ובטח לא כאשר החשבונות מכסים את התקרה אלא לבחור יועץ עסקי לעסקים קטנים אפילו בתחילת הדרך.

אפילו ערן שיוביץ, מקדם אתרים ותיק מחברת דיג'יגאידנס, נוהג לומר כי לא מעט בעלי עסקים פונים לשיווק דיגיטלי וקידום אתרים בגוגל בטרם שבנו את המודל העסקי הנכון והבינו כמה לקוחות הם יכולים לקלוט ללא בעיה או כיצד להמיר לידים איכותיים מהאינטרנט ללקוחות משלמים.

זמן שימוש נפוץ ביועץ עסקי לעסקים קטנים

אם כבר פתחנו בצמתים ונקודות זמן קריטיות בהן מומלץ לקבל ייעוץ עסקי, אז הבא נפרט את נקודות הזימון השכיחות בהן עושים בעלי עסקים קטנים ובינונים שימוש ביועץ עסקי. הנקודה הראשונה היא ואולי המומלצת מכולם היא כמובן תחילת הדרך, בה ניתן יהיה לעשות סדר לצד ההתרגשות שתתלווה אל פתיחת העסק החל מבניית תוכנית עסקית הדרגתית ועד ברירת מקורות המימון ועוד. נקדה לא פחות שכיחה היא כאשר בעל העסק נתקל בקשיים של תפעול פנים ארגוני, שלב זה נע בין חוסר האצלת סמכויות ועד אל חלוקת תפקידים לא נכונה בשדרת הניהול.

נקודות אלו נחשבות בהחלט לקריטיות שכמובן הן עלולות להוביל לגוויעתו של העסק, לכן חשוב לשים לב לסימני האזהרה שבדרך ולהגיע אל יועץ עסקי בזמן. זמן לא פחות חשוב וכמובן מתקשר אל גילוי סימני האזהרה הוא קבלת ייעוץ בעתות משבר, בין אם מדובר באתגרים פיננסיים אל מול מקורות מימון שונים ועד אל התנהלות המדירה את רגלי הלקוחות מדלת העסק.

בכל נקודות הזמן הללו ניתן לבנות תוכנית עסקית אשר תוכל להיות מותאמת, גם לפתיחת עסקת, גם לפתרון בעיות ואפילו למינוף של קשיים תפעולים למיניהם.

כמו כל תוכנית המיועדת להצלחה ישנם מספר פעולות שאמורות לעזור להצלחה להתקיים, הראשונה היא שלב האבחון. בשלב זה איש המקצוע יעזור לעסק למפות את המצב הנוכחי, החל מדוחות פיננסיים, איתור של אזורים פחות רווחיים בעסק, השוואה של עסקאות אל מול מתחרים וכמובן בחינת קהל היעד.

בחינה של נקודות אלו ועוד נקודות נוספות ורלוונטיות לעסק, יעזרו להעניק ליועץ תמונה פיננסית מלאה של העסק ולהבין היכן העסק מתקשה יותר ואיפה פחות. לאחר אבחנה שכזו מצטרפת בנייה של תוכנית מותאמת לעסק על מנת שתוכל להפוך את החסרונות ליתרונות ולמנף את הקיים.

תוכנית שכזו כמובן נבחרת דרך מספר אלטרנטיבות, כאשר כל אחת מהן מגלמת בתוכה יתרונות וחסרונות שונים ואופי פעולה אחר. כמו כן תוכנית הזו עלולה לכלול פעולות שונות שיצטרך העסק לעשות, החל מהאצלת סמכויות, משדרת הניהול ועד לעובדי הייצור והחל מניהול מחודש של המשאבים הכלכליים.

כמובן שלאחר בחירת התוכנית מתחיל השלב הרבה יותר קריטי והוא שלב היישום, שהינו הכרחי לא רק להחלת התוכנית בכל עמודי החברה אלא גם להכיר בפער שבין התוכנית לבין הפעולות המעשיות. יש חברות שעוסקות לא רק בייעוץ עצמו אלא גם מבצעות עבור הלקוח גם את המימוש בפועל כמו https://minufiski.com/

בחירה של איש מקצוע

אם נבקש גם אנחנו לבחור ביועץ עסקי, בין אם על מנת למנף את העסק שלנו או לסיים עם ה''משבר הזמני'' אך חשוב לזכור כי הליך שכזה דורש זמן והשקעה גם מצד בעלי העסק ושאר העובדים. לצד זאת אין גם להקל ראש בבחירה של יועץ עסקי, כאשר חשוב גם לקבל המלצות מקולגות למקצוע אך גם לחפש ברשתות החברתיות, באתרים השונים.