מכון התורה והארץ מפרסם סרטון חדש לקראת חג החנוכה ובו מוסבר כי ניתן להשתמש בשמן אשר הופק מזיתים הקדושים בקדושת שביעית לצורך הדלקת נרות חנוכה.

בסרטון מסביר הרב נתנאל אוירבך כי בתורה נאמר "והייתה שבת הארץ לכם לאכלה", ומשם חכמים למדו שאין כוונת התורה להגביל את השימוש בפירות שביעית רק לאכילה ומותר להשתמש בהם בכל האופנים הדומים לאכילה: שימושים שיש בהם הנאה בעת כילוי הפירות ('הנאתו וביעורו שווה'). ומשום כך קבעו חכמים שמותר להשתמש בשמן של שביעית לשם הדלקת נרות, שהרי בעת הבערת השמן נהנים לאורו.

הוא מוסיף כי לגבי נרות חנוכה הסוגיה סבוכה יותר, שהרי הכלל הקובע בהם: "ואין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד", וכי שימוש זה איננו דומה לאכילה שהרי אסור להנות ממנו, ומשום כך כתבו מספר פוסקים כי אסור להדליק נרות חנוכה בשמן שביעית. לעומת זאת, פוסקים רבים חלקו עליהם משתי סיבות: הראשונה היא שאמנם אסור לעשות תשמישים הדורשים תאורה לאור נרות החנוכה כגון לקרוא ספר או למנות פריטים קטנים, אך מותר לשהות בבית ולהנות מן האור הכללי שמפיצים הנרות, גם אם השמש כבה.

לדבריו, הגרש"ז אויערבך חידש סיבה נוספת להתיר את השימוש בשמן וזאת מכיוון שההגדרה לשימוש המותר בפירות שביעית נועדה למנוע את איסור הפסד פירות שביעית, שכן המכלה פירות שביעית בלא שנהנה מהם הרי הוא מפסידם ללא צורך. חשש זה איננו שייך כלל לגבי נרות החנוכה, הדלקת הנרות בשמן שביעית אינה נחשבת הפסד של השמן, מפני שנעשה בו שימוש מקובל וחשוב.

בסיום הסרטון מסביר הרב נתנאל אוירבך כי למעשה, הדעת נוטה להתיר את הדלקת נרות החנוכה בשמן של שביעית, אלא שמכיוון שיש האוסרים זאת לכתחילה יש לצאת מידי ספק ולהימנע מלהדליק בשמן שביעית בלא שיש בכך צורך מיוחד. כאשר ישנו צורך להדליק בשמן שביעית, יש לתת את הדעת גם להלכה האוסרת להשתמש בשמן הנותר מן הנרות, מצב זה עלול לגרום להפסד השמן הנותר, וכדי להימנע מכך יש להקפיד להתנות לפני ההדלקה שהשמן הנותר בנרות לא יוקצה למצוותו, ויהיה אפשר להשתמש בו לשימושים אחרים.