
עם הרב דרוקמן זצ"ל זכיתי לשוחח פעמים רבות, ובכל פעם התפעלתי מאהבת ישראל שלו, מאהבת ארץ ישראל שלו ומאהבת התורה שלו, ששזרה אצלו את הכל. הרב חי את נשמת ישראל, עם ישראל היה מרכז חייו. הרב דאג לכל כך הרבה אנשים, השתתף בשמחות בצורה מפליאה, והייתי תמה כיצד הוא מצליח להיות בכל כך הרבה שמחות, למרות המרחק הרב שלהן. תשובה אחת יכולתי לתת: הרב "אלוף" באהבת ישראל. לפני מספר שבועות ביתי התחתנה, ומיד לאחר החופה הטלפון שלי צלצל והרב דרוקמן היה על הקו. רצונו לשמוח בשמחתי למרות שאושפז בבית חולים, ריגש אותי מאוד.
הרב דרוקמן היה מרבה לצטט את מרן הרב קוק זצ"ל, כאשר אחד מקטעי היסוד שלו היה בעניין כלל ישראל. הרב קוק (שמונה קבצים א', תקכ"ז) ביאר שאם האדם מנסה להתנתק מכלל ישראל, הרי שהוא מתנתק ממקור החיות של עצמו: "אם יעלה על הדעת להינתק מהאומה, צריך הוא לנתק עצמו ממקור חיותה". הרב דרוקמן היה קורא את דברי הרב קוק הללו, בקריאה המרוממות שלו, וניכר היה שהוא חי את חייו באופן זה: נשמתו מחוברת אל כלל ישראל!
ארץ ישראל וקדושת הארץ, היו נושא נוסף שהיה מרכזי מאוד בחייו. כל כך הרבה פעמים דיבר אתי על ארץ ישראל, ובמיוחד כשזכיתי להקים את תעסוקטיף ולסייע לאנשי גוש קטיף לחזור לעבודה. ארץ ישראל, היא חלק מנשמת האומה. הרב דרוקמן סיפר, שפעם הגיע הרב קוק במגדיאל לחגיגת נטיעות, וכאשר נתנו לו מעדר כדי לטעת נטיעה, הוא לא הסכים. הוא נטע ביד, אחוז התרגשות. כששאלוהו על כך הוא אמר, שכך נדבקים בקב"ה, ולכן הוא לא רוצה לטעת בארץ ישראל באמצעות כלים אלא בגופו ממש.
הרב דרוקמן היה מתרגש מאוד כשדיבר על גאולת ישראל ההולכת ונגלית לנגד עינינו. זכורני פעם, כיצד ציטט מקורות רבים בעניין גאולתנו ובכך שלמרות שהמדינה אינה שלמה מבחינה רוחנית, הרי שהיא מהווה את המוקד בתהליך גאולתנו. "חזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה עד החורבן" אמר הרמב"ם על מלכות חשמונאי, למרות שכמעט חצי מתקופה זו הייתה רעה מאוד לתורה ולחכמי ישראל, וקל וחומר על מדינתנו, שהיא הביטוי המרכזי בתהליך גאולתנו. הרב ציטט מקורות רבים להוכיח שגאולתנו היא גאולה מוחלטת ושאין לה הפסק.
הרב התרגש מתהליך הגאולה, גם בראייה היסטורית. הרב שהיה בעצמו ניצול שואה, היטיב לתאר את התהליך המדהים שזכינו לעבור לאחר השואה הנוראה. הרב התייחס לביטוי "צמח" שהנביאים מביאים כביטוי למשיח (ירמיהו כ"ג, ה-ו; זכריה ו' יב-יג ועוד). מהי המשמעות בכך ששמו של המשיח הוא צמח? צמח מבטא תהליך, תהליך איטי. כך הוא גם תהליך הגאולה. ואכן, הרב דרוקמן ראה בכך שלושה יסודות של הגאולה – ראשית, הצמיחה היא תהליך איטי. שנית - בתחילת תהליך הצמיחה, אדם מביט בפני הקרקע ואינו רואה דבר. רק לאחר שהצמח נובט, מתברר שתהליך הצמיחה החל כבר קודם לכן. ושלישית - הצמיחה החדשה מתחילה רק לאחר הריקבון של הזרע הקודם.
פרט לכך, שיש כאן תהליך איטי, יש כאן תהליך טבעי. הגאולה באה בתהליך טבעי. תהליך טבעי איננו חל בבת אחד, וגם לא תמיד הוא רק בעלייה, יש בו עליות וירידות. כמו כן, תהליך הגאולה מגיע לאחר חורבן, כאשר הריקבון של הגרעין באדמה עשוי להיראות כסופו של התהליך, אולם, בסופו של דבר, דווקא מכך תבוא הפריחה. מתוך החורבן והקושי, עם ישראל יצמח לגאולה.
בתור חבר כנסת דאג הרב דרוקמן לארץ ישראל ולדברים חשובים נוספים, אבל דאג גם לחיזוק יסודות דתיים, ובתוכם זכה לייסד את "חוק השמיטה". החזון איש טען שהיתר מכירה איננו עובד, כיוון שהמכירה לא נעשית ברישום בטאבו. הרב דרוקמן דאג (בעקבות בקשת הרב גורן) להעביר את חוק עסקאות במקרקעין (קיום מצוות השמיטה, תשל"ט-1979, 1), שקבע ש"עסקה במקרקעין לצורך קיום מצוות השמיטה שנעשתה באישור מועצת הרבנות הראשית או באישור מי שהמועצה הסמיכה לכך, תהיה תקפה... אף אם היא לזמן, ותהיה נגמרת אף בלא רישום [בטאבו]". אם כך, לפי החוק אותו העביר הרב דרוקמן, יש תוקף משפטי להיתר המכירה גם ללא רישום בטאבו.
למרות היותו עסוק, היה חושב על אחרים. כאשר הייתי כותב ספר חדש, היה הרב מתקשר אלי, נותן מילות חיזוק על הספר ומעודד אותי לכתוב ספרים נוספים. לפני כחודש וחצי ביקרתי אותו בבית החולים, והתפעלתי מהחדות של הרב למרות מצבו הרפואי ומהיכולת שלו להתעניין בדברים שאני עסוק בהם למען כלל ישראל. הדבר כל כך מתאים לרב דרוקמן, שגם במצב רפואי כזה, במקום להתעסק בעצמו, מתעסק בכלל ישראל.
הרב דרוקמן הוא סמל של הציונות הדתית, סמל שבו התורה היא המרכז; סמל של אהבת ישראל אדירה, סמל שבו היחיד מחובר לכלל ישראל ומשם הוא שואב את כוחו; סמל לאדם המלא באהבת ארץ ישראל וחי כל כולו בתהליך גאולתנו ההולך ומתממש לנגד עיננו. בע"ה שנזכה שדמותו המרוממות תמשיך להשפיע עלינו ועל עם ישראל בכללו.
הכותב הוא ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב, יו"ר סולמות ורבה של מועצה אזורית גוש עציון