הרב אברהם מלמד
הרב אברהם מלמדצילום: אלבום משפחתי

הרב שהוא סמל ומופת

לא זכיתי להימנות על תלמידיו של מו"ר הרב חיים דרוקמן זצ"ל, גם לא זכיתי להימנות על האלפים שהכיר אישית, שבכל פעם שהיה פוגש אותם היה קורא להם בשמם בחיבה יתירה.

כן זכיתי כמו רבים מבני דורינו לגדול תחת ההשראה והרושם של דמותו של הרב חיים דרוקמן כסמל דוגמה ומופת לדרך האידיאלית של הציונות הדתית. שמעתיו מידי פעם באירועים וכנסים גדולים, וכן זכיתי להשתתף באירוע שקיבל את הפרס של הקתדרה לתורה וחכמה בגבעת שמואל, על סדרת הספרים משיעוריו 'לזמן הזה', שבו כאשר עלה לדבר, ביטל את דברי השבח האישיים ששבחו אותו, ומיד אמר שזכות גדולה להיות בדורינו דור הגאולה, ולהיות שותף במהלכים הגדולים בדורנו. 

במאורע זה סיפר אבי מורי על ההשפעה של הרב דרוקמן עליו ועל חבריו החניכים בבני עקיבא, ועל הרושם שעשתה הגעתו לישיבת מרכז הרב מספר שנים לאחר חניכיו, כשראו כיצד 'המדריך' יושב ועוסק בתורה בהתמדה ובמסירות גדולה. (וכמה שנים קודם לכן הוא אשר השפיע על אבי מורי להצטרף לקבוצת הבחורים שייסדו את ישיבת כרם ביבנה, קל לשער איזו השפעה היה במהלך זה על הקשר של משפחתנו לעולם התורה הציוני ולבית המדרש של מרן הרב קוק זצ"ל ובנו רבנו הרצי"ה זצ"ל) 

הרב חיים דרוקמן נתן את ההשראה לדרך הציונות הדתית. הוא היה סמל החיבור בין תורה למדינה. סמל החיבור בין שלושת הערכים של תורת ישראל לעם ישראל בארץ ישראל. 

תורת חיים

הרב חיים דרוקמן חי את התורה שהוא הנחיל ולימד, ודברים שהוא היה אומר בשיעוריו ושיחותיו הוא חי אותם בבחינת 'הוא היה אומר'. דבריו לא היו מן הפה ולחוץ חלילה, אלא  דברים שנבעו מעומק הלב, ולכן הם כל כך חדרו אל עומק הלבבות והשפיעו על הנפשות. אצלו השיעורים לא היו העברת מידע גרידא, אלא העברת תורת חיים שהיא דברי אלקים חיים שזרמו ממנו אל שומעיו. 

תורה שמביאה לגאולה

הרב דרוקמן סימל שילוב נדיר של תורה גדולה ועשיה גדולה, תורה שמביאה לידי מעשה, ומעשה שכולו מואר מאור התורה, 'גדול תלמוד שמביא לידי מעשה' - גדול תלמודה של תורת ארץ ישראל שמביאה לידי ביטוי ויישום את התורה בכל מערכות החיים של מדינת ישראל, בחינוך, בצבא, בהתיישבות, בחברה, בפוליטיקה, בעליה, בגיור ועוד ועוד. 

תיקון העולם על ידי ריבוי האור

הרב דרוקמן קיים את דברי מרן הרב זצ"ל: "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה'. כל ימיו עסק בלהרבות אור. וכפי שלימד בשיעוריו והדריך וחינך שכדי לגרש את החושך והצללים יש להגביר ולחזק את האור. להרבות ב'עשה טוב' שממילא יביא ל'סור מרע'. להרבות אור של תורה במערכות מדינתינו שממילא יסלקו את כל הצללים. ומדינת ישראל תצעד בדרך המלך לאורה של תורה. 

אין שלום אלא תורה

הרב דרוקמן היה הבריח התיכון המאחד את כל החלקים בגווני הציונות הדתית. בעין הטובה שראה את כולם, במעלות שכל אחד וכל גוון תורם לפסיפס השלם ולכן הדגיש שלמרות חילוקי הדעות אפשר להיות ביחד מאוחדים ולפעול למען המטרות המשותפות לכולם. (מדבריו בכנס אחדות רבני הציונות הדתית בערב יום ירושלים תשע"ב, שיזם אבי מורי שליט"א). 

כשהרב צבי יהודה קוק זצ"ל נדרש לשאלת תלמיד (חוברת גדול שימושה, שאילתות בסוף עמו' 66-67) כיצד הוא נותן מכתב ברכה לרב מאיר כהנא זצ"ל הי"ד ומצד שני הוא תומך באופן ישיר ברב דרוקמן, ודרך הרב דרוקמן ודרכו של הרב כהנא שונות לגמרי? הוא השיב שאכן הרב דרוקמן הוא נציגו הישיר בכנסת, ולרב מאיר כהנא הוא כתב מכתב שראוי שתישמע גם דעתו בכנסת. והוא כותב בתשובתו: 'העיקר כי נוסיף ונרבה לכבד ולאהוב זה את זה – גם אם (יש) חילוקי דעות וסגנונות מסוימים, חז"ל מעמידים לנו בית שמאי ובית הלל אשר עם כל חילוקי הדעות והסגנונות היו מתייחסים בכבוד זה לזה". והוא חותם את מכתבו: "וד' עוז לעמו יתן ד' יברך את עמו בשלום', אין עוז אלא תורה ואין שלום אלא תורה". ברור למה התכוון רבנו שאמר 'אין שלום אלא תורה', זהו הרב דרוקמן שהרבה שלום ואחדות בעולם. 

האחדות היא המפתח לגאולה, כמה זקוקים אנו כיום להמשך דרכו הגדולה והמאירה של הרב דרוקמן, לראות את שלמות המנורה כולה, את כל הנרות של בית ישראל (ובפרט בגווני הציונות הדתית שהיא עצמה תפקידה להיות הבריח התיכון המאחד את כל ישראל), מאירים יחד בשלמות מתוך אחדות כחזונו של מו"ר הרב דרוקמן זצ"ל. 

נזכה ללמוד ולהתחזק מתורתו דרכיו ומידותיו של רבנו המיוחד, לקחת מידות וערכים מדמותו הגדולה, (וכפי שמובא בספרים שבעת העלות נשמה גדולה לגנזי מרומים, הימים שלאחר העלותה, מסוגלים לקניין דרכיה ומעלותיה הסובבים בעולם), ולמלא את הארץ באורה של תורה, באור של חסד וצדק ובשלום, ולזכות לראות בבניין השלם של עם ישראל בארצו השלמה לאור תורתו הגדולה, בגאולה השלמה שתבוא ותופיע במהרה בימינו.