פרק תהילים על קלף מעשה ידיו של הסופר ר' אליהו נהרי
פרק תהילים על קלף מעשה ידיו של הסופר ר' אליהו נהריצילום: תורת לחימה

מחר (יום ב') יסיים הרמטכ"ל אביב כוכבי 40 שנות שירות בצה"ל. השבוע גם יציינו בציבור הדתי-לאומי 30 ימים לפטירתו של זקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן זצ"ל.

בחודש אלול האחרון, העניק הרב אביעד גדות, מנהל ארגון תורת לחימה, שי לרמטכ"ל היוצא רב אלוף כוכבי בשמו של הרב דרוקמן זצ"ל, ובשמם של הרב דב ליאור (רב העיר חברון-קרית ארבע לשעבר) והראשון לציון הרב שלמה עמאר (הרב הראשי הספרדי לשעבר וכיום הרב הראשי של ירושלים).

גדות סיפר: "ישבתי בפגישה קשה, בארבע עיניים, אצל הרב דרוקמן זצ"ל. עסקנו בבעיית ערבוב המינים המואץ בצה"ל, בלחץ בג"ץ. הרב כאב מאד את המתרחש וכאב יותר את היחס הקר של הרמטכ"ל וראש אכ"א לסוגיית קדושת המחנה. הצגתי לרב את השתלשלות הלחץ משמאל ומפת הארגונים הרדיקליים שפוגעים בצה"ל, ואמרתי לו שהגיע הזמן שהציבור שומר המצוות יידע לומר לרמטכ"ל ולשר הביטחון שגם לנו חלק ונחלה בצה"ל, ושאיננו אורחים או גרים בשכירות. הרב תיקן אותי מיד ואמר: לא 'גם לנו'. יש לנו חלק ונחלה גדולים מאד ואתם עושים עבודה חשובה."

"חרף זאת," אומר גדות, "באותה מידה בה הרב היה שותף לביקורת הנוקבת שלנו, הוא ראה חשיבות גדולה בחיזוק כל נקודה טובה, וכשסיפרתי לו שבמענה למכתבנו, הודה הרמטכ"ל כוכבי בשגיאתו לגרום לחילול שבת המוני בבסיס צה"ל, בניגוד למסורת צה"ל ובניגוד לפקודות, ואף התנצל על כך - אורו עיניו. הצעתי לרב להעניק לרמטכ"ל את פרק התהלים צ"ב 'מזמור שיר ליום השבת' בכדי לחזק את קדושת השבת בצה"ל, ואת המפקדים והחיילים הרבים שומרי השבת, והרב שמח על ההזדמנות. ליוזמה הצטרפו לבקשתנו הגאון הרב דב ליאור והגאון הרב שלמה עמאר."

גדות חותם את סיפורו: "את השי, פרק התהילים על קלף מעשה ידיו של הסופר ר' אליהו נהרי, הענקתי לרמטכ"ל באופן אישי, כאשר הלכתי לנחם אותו על פטירת אביו שאול ז"ל, יחד עם האלוף במילואים עוזי דיין, והוא התרגש מכך. קיימת בעיה הלכתית להעניק מתנה לאבל, אך הרב ליאור הורה לי היתר, היות ויש בדבר ערך ציבורי חשוב לזהות היהודית של צה"ל. ההתרופפות במעמד השבת וכך גם בקדושת המחנה עודנה קיימת, וכוחו המיוחד של הרב דרוקמן זצ"ל יחסר לנו מאד במערכה על היהדות והמוסר בצה"ל. אנו מקווים לדף חדש שייפתח מול הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, לקידום צה"ל כצבא יהודי מנצח."