הרב דוד לאו
הרב דוד לאוצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו הכריע בחוות דעת הלכתית מנומקת בה כתב כי דינו של בשר מתורבת הוא כשר פרווה, בדומה לכל מוצר צמחי.

במענה לפנייה שנשלחה אל הרב לאו בעניין יצור בשר מתורבת, כשרותו והגדרתו ההלכתית, החליט הרב לפרסם חוות דעת הלכתית מנומקת.

טרם כתיבת חוות הדעת ביקש הרב הראשי לבחון לעומק את הליך ייצור הבשר המתורבת, במהלכו הגיע לסיור במפעל בעיר רחובות, שמע מהנהלת המפעל על הליכי הייצור ובחן אותם בעצמו.

הרב לאו הדגיש כי חוות דעת זו נועדה להכריע באופן עקרוני הכרעה הלכתית בשאלת מעמדו של 'בשר מתורבת' המיוצר מתאי גזע המופקים באופן שהוצג בפניו במפעל, ובכך לתת העדפה מבחינה הלכתית לייצורו בשיטה זו שבה התאים מופקים שלא מבשר בהמה קיימת, אלא על ידי תאי גזע שהופקו משטיפת עוברים, בידוד תאי גזע מתוכם, ושתילתם והזנתם במצע 'צמחי'.

לאחר נידון הלכתי ארוך אותו סוקר בהרחבה ובו מביא הרב הראשי דיון ההלכתי בשיטות הייצור הקודמות לעומת שיטת הייצור הנוכחית, מעמדם ההלכתי של תאי גזע המופקים מביצית, דינם של תאי הגזע, וכן נושא החשש המראית עין והרגל עבירה, מכריע הרב הראשי למעשה וכותב:

"א. ככל שהבשר המתורבת יוגדר וישווק כ'מוצר צמחי הקרוב ביותר לבשר', הרי בכפוף לכך שיהיה פיקוח שתאי הגזע אכן יופקו משטיפת עוברים וכן תהיה השגחה על שאר מרכיביו, הרי דינו של בשר מתורבת זה הוא כשר פרווה כמוצר צמחי.

ב. במידה והבשר המתורבת ישווק כבשר או מוצרי בשר, ובפרט אם צורתו תהיה דומה לבשר בטעמו ובריחו ההולך למרחוק בעת הבישול, יש מקום להחמיר ולהגדירו ככשר אך לא כמוצר פרווה לענין עירובו, בישולו ואכילתו עם מוצרי חלב.

ג. בפרט יש לאסור פרסום של הבשר המתורבת יחד עם מוצרי חלב מפני שכל אלו עלולים להביא להרגל עבירה ולהכשיל את הרואים ללמוד להקל בבשר וחלב ולזלזל באיסורו, וגם אפשר שבזה נחשב שהאדם רוצה בעצמו שיחשדוהו שאוכל בשר בחלב, וזה בוודאי בכלל והייתם נקיים מה' ומישראל.

ד. הגדרה הלכתית זו שהמוצר כשר ואינו בשרי, הינה להליך הייצור שהוצג בפניי וקיים במפעלכם, ובכפוף לכך שהמרכיבים הנוספים במצע עומדים תחת כשרות הרבנות המקומית. הליך אחר ידרוש בחינה בהתאם לנתונים שבו".

לחוות הדעת ההלכתית המלאה לחצו כאן