הרב אריה כ"ץ
הרב אריה כ"ץצילום: מוטי לוריא מכון פוע"ה

המחדל של החלפת העוברים המופרים בבית החולים אסותא ממשיך לעורר הדים. בשבוע שעבר פורסם כי בית המשפט פסק כי הזוגות אשר עברו הליך הפריה באותו הזמן בבית החולים רשאים לבצע בדיקות גנטיות על מנת לבדוק האם הילדה שנולדה לאחר הטעות בהחזרת העוברים היא בתם.

במאמרים הלכתיים שהתפרסמו לאחרונה בגיליון כתב העת 'אמונת עתיך' של מכון התורה והארץ עוסקים הרב אריה כ"ץ והרב אריאל בראלי בסוגיה זו.

הרב כ"ץ מסביר כי "ישנה חובה לבדוק מיהם ההורים הגנטיים ולכל הפחות מיהו האב הגנטי של הילדה שנולדה, וזאת כדי למנוע בעתיד חשש של נישואי קרובים. אולם כרגע איננו עוסקים בשאלות האיסוריות אלא בשאלות המשפטיות – למי הזכות לגדל את הילדה. במצב כזה נראה לנו שכיוון שיש אישה שבוודאות נשאה ברחמה את הילדה וילדה אותה, יש לתת לה לגדל את הילד ולא לחקור כרגע מיהם ההורים הגנטיים. זאת מכיוון שמול הוודאות הזו יש לנו ספק מיהם ההורים הגנטיים, וגם לא ברור שתהיה לנו אפשרות לברר את הספק הזה, שכן לצורך בירור הספק עלינו לבדוק גנטית את כל ההורים האפשריים".

הוא מונה סיבה נוספת מדוע יש להשאיר את הילדה אצל האישה שילדה אותה: "יתרה מכך, אחת הראיות החזקות שהעלינו בעבר לדעה שהיולדת היא האימא היא 'עקרון הפשטות', שהוא עיקרון מנחה בהלכה היהודית, והוא חל גם כאן – אם היולדת היא האימא, פשוט וקל לנו מאוד לדעת מי היא. לעומת זאת אם נכריע שהאם הגנטית היא האימא, עלינו לערוך בדיקות גנטיות וחיפוש שאינו פשוט כדי למצוא אותה. לכן עלינו להכריע כצד הפשוט ולתת את התינוק ליולדת, שכן גם אם זו אינה ראיה מכרעת, בנסיבות שלפנינו היא תורמת להשארת המצב הקיים על כנו".

הרב כ"ץ מסיים את מאמרו בקביעה כי הילדה צריכה להישאר אצל האישה שילדה אותה ובעלה: "נראה שעקרונות הצדק והיושר של המשפט העברי מורים שלא להמשיך בתקופה הקרובה בהליך החיפוש של ההורים הגנטיים, ולתת לאם היולדת ולבעלה לגדל את הילד".

במאמר נוסף דן הרב אריאל בראלי גם הוא בסוגיה זו. הרב בראלי עוסק בשאלה האם להורים יש זכות ממונית בילדיהם ולפי זה גם ללא ההכרעה ההלכתית מי נחשבת לאימא של הילדה – האם היולדת או בעלת הביצית אך כותב כי לאב שהוא בעל הזרע ודאי יש זכות קדימה בהורות על הילדה.

הוא מסביר כי רוב פוסקי ההלכה סבורים שאים להורים זכות ממונית על ילדיהם ולכן השאלה המרכזית היא שאלת ייחוסה של הילדה. לדעתו לאישה היולדת יש זכות להחזיק בילדה ומי שרוצה להוציא אותה ממנה צריך להוכיח כי הוא ההורה הגנטי שלה אך מסייג ואומר כי ההכרעה אצל מי תגדל התינוקת תתקבל אצל אנשי המקצוע. אלה ישקלו כל מקרה לגופו בהתאם לנסיבות השונות, ובמקרה הנדון יביאו בחשבון כמה זמן התינוקת כבר אצל היולדת ומה היא טובתה של התינוקת וכי ברירת המחדל ההלכתית היא שהאם תגדל את בתה.