הרב יהודה שלוש בהר הבית
הרב יהודה שלוש בהר הביתצילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

הרב יהודה שלוש, רבה של מזרח נתניה, פסק כי לדעתו לרווקות מותר לטבול לצורך עלייה בטהרה להר הבית.

את מאמרו הוא פותח בביאור תשובת הריב"ש המפורסמת, בה נשאל מדוע לא השאירו את החובה שהיתה נוהגת בעבר לטבול אף לרווקות מידי חודש, על מנת שלא יכשלו רבים בעוון נדה.

כותב הרב שלוש: "אין בדבריו דיון על גזירה או איסור טבילה, רק הסבר מדוע הסירו את החובה לטבול, או מדוע לא תקנו לחוטאות טבילה להמנע מאיסור חמור יותר של נידה".

עוד מוסיף הרב שלוש כי בדברי הריב"ש אין כלל דיון על נשים הרוצות לטבול כדי לקיים מצווה ולעלות להר הבית. "כמו שנהגו בזמן רבי לטבול לטהרות, ולא גזרו איסור טבילה מחשש שיעברו על לא תהיה קדשה. כי העוסק במצוה לא ידע דבר רע. ולכאורה כן הדבר בנשים הרוצות לעלות להר הבית, ותשובתו אינה עוסקת כלל בנשים אלה".

"לאור שתי הבהרות אלה נוכל לומר בבירור כי לא מצאנו בדבריו איסור כלל של טבילה לרווקות, רק ביטול החובה לטבילה לרווקות", כותב הרב שלוש ומוכיח דבריו מכך שטבילת ערב יום הכיפורים מראה שבנות רווקות טובלות לשם טהרה.

"ועוד יש לומר כי בדורנו דור פרוץ זה, כל הרוצה לטבול לשם איסור, אינה שואלת איש, ואף אחד לא יוכל למנוע ממנה טבילה זו, ואף אם תבוא לשאול אותנו נעלים עינינו", מוסיף הרב שלוש.

"אין לגזור בדור זה שום גזירה חדשה, וכל הגזירות שגזרו בעבר, היה בזמן שיד חכמי ישראל היתה תקיפה על כל הקהל והיה מקום לגזירה, אבל בימינו מי יאמר לה מה תעשי והכל פתוח ופרוץ, ככל שנוכל למנוע פרצות היה זה שכרנו", מחדד הרב.

בסיכום המאמר כותב כי "לעניות דעתי אין ראוי גם לגזור בדורנו גזירה זו, מאחר והמבנה המשטרי הדמוקרטי מאפשר לכל אחת לפעול באופן חפשי כרצונה לטבול במקום אחר, וסוף סוף מי שתפסיד היא זו שרוצה לטבול לטהרה, ונמצאנו קרחים מכאן ומכאן. ונראה לי שאין גם חשש שכל אשה תלך לטבול סתם לטהרה, ולבסוף תקל ראש ותשמש, משום שדבר זה דורש עול נוסף מהבנות לספור ולבדוק ולעשות הכנות לטבילה ואחרי כל זאת להיכנס למקוה אשר כל אשה הטובלת שם עושה זאת במתח גדול וחרדה גדולה, וה' יאיר אור מקדשנו עלינו ויזרוק עלינו מים טהורים של טהרת הגוף והנפש'', סיכם הרב.