יעקב טירקל
יעקב טירקלצילום: Hadas Parush/Flash90

שופט בית המשפט העליון בדימוס, יעקב טירקל, הביע הערב (שני) תמיכה ברפורמה המשפטית שמוביל שר המשפטים יריב לוין.

"לא הייתי משנה דבר בחקיקה, הייתי מעביר את הרפורמה ונראה איך זה עובד", אמר טירקל בראיון לרדיו 'גלי ישראל'.

המגיש יעקב ברדוגו שאל: "אתה בעד חקיקת כל ארבעת הסעיפים ברפורמה ואז נבחן אותה בעוד שנתיים?". טירקל ענה לו: "נכון, אני בהחלט חושב שזו הדרך הכי בטוחה".

ברדוגו הזהיר אותו: "צפה להתקפה מצד חבריך שרואים בזה סכנה לדמוקרטיה". טירקל הגיב: "אני לא רואה בזה סכנה לדמוקרטיה. צריך לעשות דברים בזהירות ונקוה לטוב".

בשבוע שעבר אמר טירקל לעיתון מקור ראשון: "תמיד טוב לתקן ולשפר וטוב שעושים את זה, אבל לדעתי היה עדיף להקים צוות או כמה צוותים שהיו יושבים וחושבים על הדברים שכדאי לתקן. להפוך את מערכת המשפט על פניה – לא. עדיף להציע תיקונים מאשר מהפכות. העסק הזה מתנהל היטב לא מעט שנים, והשינויים שאני תומך בהם אינם מרכזיים. אימי עליה השלום נהגה לומר ששום מאכל אינו יוצא בסוף כמו שחשבו עליו בהתחלה''.

על עילת הסבירות: "תמיד היו לי ספקות לגבי השימוש בנימוק הזה. הוא פתוח מדי ותלוי מדי בנטייתו של השופט, ואכן ראוי לצמצם את עילת הסבירות, אך איני רואה מקום לבטל אותה לגמרי. הייתי מצפה שיקדישו לכך מחשבה שנייה. במשפט בכלל, תחומים שלא תוחמים אותם בגבולות ברורים, ומשאירים מרחק גמיש מדי – זה לא בריא. מצד שני, לא צריך לחתוך בסכין כל דבר. צריך לנהוג בזהירות רבה".

בנוגע לפסקת ההתגברות הוא סובר: "אם הכנסת החליטה ברוב מסוים, איני רוצה לשלול מהכנסת את האפשרות לחזור ולעיין מחדש בחוק ולהחליט אחרת ברוב אחר. זה לא יכול להיות רוב קטן אלא ממשי. לא גזרתי לעצמי את המסגרת שבה אוכל לומר באיזה רוב, אבל חשוב שהנושא יהיה מוסדר. לא תמיד אפשר לצפות פני עתיד ולדעת מה המשתנים בכל מקרה".