יהודה וילנר
יהודה וילנרצילום: באדיבות המצולם

אנחנו מכירים אנשים עם חסרון כזה או אחר, פעם גם נתקלנו באדם עם מידה מקולקלת בתכלית. אבל מעולם לא נפגשנו עם אדם שכל מידותיו רעות.

על פי האר"י הקדוש, יתרו המכונה גם קיני, היה גלגול של קין. הרוצח הראשון בתורה מתואר שכללות מידותיו (שבע במספר), הן רעות במהות. חז"ל מספרים לנו שחמיו של משה הוא כומר נמרץ שלא הותיר פסלון עבודה זרה אחד בעולם לפליטה. (מרגע שבטל יצר ע"ז גם בתוכנו יש משהו סלחני לענין הנ"ל, אולי הייחוס לקין יצליח לסדוק בנו משהו בנוגע לעברו של יתרו).

מי אתה הגרוע שבגרועים? שבלעדיך אי אפשר לתת תורה לעם ישראל. כל העמים שמעו וירגזון, חיל אחז יושבי פלשת, ואף אחד לא חולם להעיז להתקרב אל עם קדוש כזה. להפך, כולם מתרחקים. בדיוק כמו שקורה לנו לפעמים במפגש עם מישהו שחי חזק את הקדושה. מה לטמא שבתוכי ולאנשים הטהורים הללו?

רבי נתן מברסלב בהלכות ברכת הריח, מנסה להבין מאין ישאב כוחות, יצור מרוחק ומגושם כל כך (יתרו שבתוכי) כדי להתקרב ולפסוע אל עבר הקדושה? מאיפה מוצאים חשק כזה לשבר את המניעות והיאוש של חיים שלמים בקלקול?

בשיר השירים נכתב, "לריח שמניך טובים... על כן עלמות אהבוך" ופירש שם רש"י הקדוש, שהעלמות האוהבות הן יתרו ורחב שהיו רחוקים ובאו להתגייר. אז מה הוא הסוד?

ריח רבותי. זהו הסוד העליון, ריח טוב מהאמת שעולה באפנו, ריח שמגיע מרחוק ונושא עמו אמת, ונשלח אלינו בכל יום ברחמים גמורים מבורא עולם. אי אפשר לראות את האמת בראיה ברורה, כי זה יבטל את הבחירה של האדם, אבל אפשר להריח את האמת, מרחוק, ה' נראה לי. יתרו מקבל התנוצצות של האמת, רמזים מרחוק להתקרב אל הקדושה, שגם הוא הגרוע שבגרועים יכול לשוב ולהפך את כל מידותיו לטובה.

עולם שלם פוסע לאחור ובוחר לוותר על הריח, על הרמז, ויתרו אחד מעיז להירמז, נכנס אל הקדושה וזוכה לתיקון.