בנייה ביו"ש
בנייה ביו"שצילום: פלאש 90

הקבינט המדיני ביטחוני, שדן הערב (ראשון) בתגובות לפיגוע הדריסה הרצחני בשכונת רמות בירושלים, קיבלעל שורה של החלטות לקידום ההתיישבות ביהודה ושומרון.

ההחלטה המרכזית היא להסדיר תשעה מיישובי ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון: אביגיל, בית חוגלה, גבעת הראל/הראה, גבעת ארנון, מצפה יהודה, מלאכי השלום, עשהאל, שדה בעז ושחרית.

כמו כן, מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי תכונס בימים הקרובים על מנת לאשר בניית אלפי יחידות דיור חדשות ביישובים קיימים ביהודה ושומרון.

הקבינט גם קיבל מספר חלטות נוספות במסגרת המאבק הנחוש בטרור, לרבות תגבור כוחות משטרה ומג"ב בירושלים ופעילות מבצעית מוגברת של המשטרה נגד מסיתים ותומכי טרור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש שכי "כוחות הביטחון יפעלו באופן ממוקד נגד מחוללי הטרור ולא תהיה ענישה קולקטיבית".

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' אמר לאחר הדיון: "הבטחנו ואנחנו מתחילים היום לקיים. הממשלה החליטה על הסדרת ההתיישבות הצעירה. אני מודה לראש הממשלה על העבודה המשותפת ועל האמון".

"במשך שעות רבות בשבועות האחרונים ניהלנו סדרת דיונים מורכבת ששיאה בהחלטת הקבינט שהתקבלה הערב. קיבלנו היום החלטה משמעותית להתיישבות שלא התקבלה כמותה שנים רבות. דרך ארוכה עוד לפנינו אבל עשינו צעד משמעותי בכיוון הנכון. לצד הצעדים הביטחוניים הנדרשים במסגרת המאבק בטרור הערבי הרצחני, ממשלת ישראל מעבירה היום מסר ברור לכל אויבינו: אל מול הניסיונות שלכם לפגוע בנו ולהחליש את אחיזתנו בארצנו, אנחנו מעמיקים שורש, בונים ומקימים ישובים. הטרור לא יחליש אותנו. נהפוך הוא, כל אימת שהוא ינסה לפגוע בנו נענה לו בהמשך בניה ופיתוח בכל מרחבי ארצנו", הוסיף.

השר איתמר בן גביר אמר בתום ישיבת הקבינט: "ננקוט ביד קשה ובתקיפות נגד המחבלים, גם צעדים בשטח וגם צעדים מדיניים. הכשרת היישובים תצטרף לפעילות המשטרה הרחבה במזרח ירושלים, ולעוד שורה של צעדים להרתעה נגד הטרור".

יוסי דגן מגיב להחלטת הקבינטדוברות

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון הגיב להחלטה ואמר: "תודה רבה על החלטה היסטורית ודרמטית שמחזירה את הכבוד הלאומי של עם ישראל, שתביא בטווח הבינוני והארוך הרתעה אמיתית לטרור, ומחזקת את אחיזתנו בארצנו".

"המחבלים הנפשעים מהרשות הפלסטינית באו לכבות את האור בארץ ישראל, להפחיד אותנו להרחיק אותנו מאדמתנו, החלטת הממשלה להקים ישוב כנגד כל נרצח מחזירה אור גדול כנגד חושך, קידוש השם כנגד חילול השם, וכבוד לאומי כנגד ההשפלה הלאומית שאויבינו הברברים מנסים להנחיל לנו", הוסיף דגן.

לדבריו, "הצעת המחליטים שהוביל איתמר בן גביר, מרימה את הראש לעם ישראל, כך תמיד נהגה הציונות, כך הוקם מושב משמר השבעה כך הוקם קיבוץ מעלה החמישה, זו דרכה של הציונות מאז ומתמיד, יד אחת אוחזת בחרב ויד אחת במחרשה. זהו ערב היסטורי לעם ישראל, לעמידתו האיתנה ולחוסנה הלאומי של מדינת ישראל. אני מברך את הממשלה ומצפה להשלמת המהלך בהעברת החלטת הממשלה המלאה כבר ביום ראשון הקרוב".

דגן הוסיף כי "זהו צעד ראשון בכיוון הנכון, לצד השמחה הגדולה, איננו מוותרים ולרגע איננו שוכחים את הסדרת ההתיישבות הצעירה כולה. לא נסתפק בתשעה ישובים אלא בהסרת מגבלות הבניה באופן מוחלט, ולאפשר תנופת בנייה מלאה וגידול טבעי ביו"ש כראוי לכל אזרח במדינת ישראל. תודה רבה לשר איתמר בן גביר ולכל שרי עוצמה יהודית, תודה רבה לשר בצלאל סמוטריץ ולכל שרי הציונות הדתית, תודה רבה לראש הממשלה בנימין נתניהו לשר יריב לוין לשר רון דרמר ולכל שרי הממשלה, תודה רבה לכל האנשים היקרים שעסקו במלאכה והביאו להחלטה ההיסטורית הזו. סומכים עליהם שישלימו את הסדרת כל ההתיישבות הצעירה, והבאה לתנופת בנייה מלאה ביו"ש".

ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן אמר כי ""החלטות הקבינט הערב הן צעד חשוב ביותר בכיוון של פיתוח ההתיישבות הוותיקה והסדרת התיישבות הצעירה, אך לא פחות מזה מדובר באמירה ברורה כלפי האויב האכזרי – אנחנו כאן לנצח. הארץ הזאת שייכת לנו. אין לכם תקווה ואין לכם תקומה, עד שלא תניחו את נשקכם".

"ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, השר סמוטריץ', השר בן גביר וכלל שרי הקבינט - הוכחתם היום שהממשלה הזו קמה כדי להביא בשורה אמתית לעם שלנו. חצי מיליון מתיישבי יהודה ושומרון ראו היום שיש להם על מי לבנות ועם מי לבנות. כעת יש להתקדם למשימות הגדולות: הסדרת כלל ההתיישבות הצעירה, שמירה על אדמות הלאום, הסרת מגבלות פוליטיות מהבנייה בהתיישבות והסדרת העבודה של המנהל האזרחי אל מול הישראלים ביהודה ושומרון. לכו בכוחכם זה והושעתם את ישראל", ציין נאמן.

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אמר: "אחרי ציפייה ארוכה ועבודות הכנה משמעותיות, בשעה טובה אישרה ממשלת ישראל את המהלך. היישובים יעברו הליכי הסדרה בכל התחומים. מלאכי השלום יצמח מחווה חקלאית ליישוב פורח".

"יהיו בשורות נוספות בנושא. אנו עובדים מול הממשלה על המשך פעולות ההסדרה למקומות נוספים", דברי גנץ שהוסיף: "זהו יום חג של ממש. תודה למשפחות החלוצות שנאחזו שנים בקרקע וגם כיום בתנאים לא פשוטים. היום ממשלת ישראל מכירה בכם. כעת נפעל יחד עם גורמי הממשלה כדי לזרז את תהליכי ההסדרה. שנזכה לעוד בשורות כאלה של חלוציות, של ציונות, ושל התבססות בארצנו".

ראש מועצת קדומים, חננאל דורני, הגיב: "אנו מברכים על החלטת הקבינט. זוהי בהחלט בשורה גדולה שחיכינו לה זמן רב. יחד עם זאת, כך נוהג עם בריא בארצו וזהו המצב שאמור להיות המובן מאליו. אנו קוראים לממשלת ישראל להעמיק ולהרחיב את ההתיישבות בכל מרחבי ארצנו, להסדיר מיידית את כל ההתיישבות הצעירה ולא להכנע ללחצים מעבר לים".

ראש מועצת קרית ארבע-חברון אליהו ליבמן הוסיף: "הגיבוי שלנו מגיע אחרי מעשים והערב ראינו שהלב של ההנהגה נמצא במקום הנכון עם הנכונות להכשרתם של מספר מאחזים. כמובן שאנחנו איננו מסתפקים רק בהכשרה של מספר קטן של מאחזים אלא רוצים שכל המאחזים יוכשרו ובזמן הקרוב. בנוסף, עם ישראל לא צריך לעבור סדרה של פיגועים רצחניים כדי לקבל הכרה והכשרה של מאחזים שהם על פי כל דין וכל הגיון וכל מסורת שייכים לעם ישראל. אפשר כבר עכשיו להכשיר ולבנות ביהודה ושומרון ולא לחכות לפיגוע הבא חס וחלילה".

ראש המועצה המקומית בית אל שי אלון אמר: "הכשרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש זו התגובה הציונית ההולמת לפיגועים הנוראיים שפקדו אותנו. ידע כל מחבל שעל כל פיגוע שיבצע ייבנו עוד עשרות דירות ויוכשרו יישובים נוספים. זהו הצעד הראשון למאבק העיקש נגד הטרור, לצד לחימה ומיגור קיני הטרור. המסר צריך להיות ברור: נמשיך להיאבק בטרור בכל הכלים האפשריים ולא נעצור מלבנות ולהתבסס בארצנו. אני מברך את חברי הממשלה על ההחלטה להכשיר תשעה יישובים של ההתיישבות הצעירה ביו"ש וקורא לממשלה להמשיך לדבוק בקו זה ולהכשיר בעז"ה את כל ההתיישבות הצעירה. פיגועים אינם הסיבה להתיישבות בארץ אך ההתיישבות היא התגובה הטובה ביותר לפיגועים".

פורום ההתיישבות הצעירה מסר: "יום היסטורי להתיישבות הצעירה, מתוך החושך הגדול יבקע אור גדול. אחרי יותר משלוש שנים של מאבק עיקש ערכי, ציוני ומוסרי קיבלנו בהתרגשות רבה את החלטת הקבינט. ההחלטה ההיסטורית יצקה שוב תוכן למילים שנשכחו: תגובה ציונית הולמת".

"אנו מבקשים להודות לכלל המפלגות הציוניות החברות בקואליציה ובמיוחד לשרה אורית סטרוק אשר ליוותה אותנו מרגע הקמת הפורום. לצד זאת תודה לראש הממשלה נתניהו, לשר במשרד הבטחון בצלאל סמוטריץ׳, לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולחברי הקבינט כולם על שהובילו את ההחלטה האמיצה. אנחנו מתחייבים לעמוד מקרוב כדי לוודא את מימושה בשטח, יחד עם שותפינו במשרד הבטחון, ההתיישבות והנגב והגליל", אמרו בפורום.

"לאחינו בהתיישבות הצעירה אנחנו אומרים היום: זה בזכותכם! בזכות העמידה והאחיזה העיקשת בארץ, בתנאים לא תנאים, במסירות נפש שאין לה שיעור- הגענו היום אל בשורת ההסדרה. בהיסטוריה אתם תיצרבו כגיבורים ואנחנו יחד כל עם ישראל מצדיעים לכם היום", סיכמו.

מתושבי גבעת ארנון נמסר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה להכשיר את יישובינו. ההתיישבות הצעירה היא סמל החלוציות החדשה ואין שום סיבה להותיר אותה מאחור. המשמעות של ההודעה הערב היא הכרה של הממשלה בנחיצות ההתיישבות הצעירה לשמירה על אדמות ארצינו. אנו מודים לכל מי שהיה מעורב בהכשרת גבעת ארנון, הממשלה, ראש המועצה, אמנה, פורום ההתיישבות הצעירה, ויתר הגורמים. אנו מקווים כי בקרוב תצא הודעה דומה על כלל יישובי ההתיישבות הצעירה".

מזכירות יישוב כוכב השחר הגיבה: "ברוך מציב גבול אלמנה - בשעה טובה, אחרי מאמצים רבים של ראש המועצה ישראל גנץ ושרי הממשלה ובראשם שר האוצר בצלאל סמוטריץ, מלאכי השלום תוכר כיישוב קבע. החזון שהחל לקרום עור וגידים בשבעה של מלאכי רוזנפלד הי"ד - מתממש. על אף כל הקשיים, ובזכות העיקשות של הנאחזים בקרקע, והתמיכה של מזכירויות כוכב השחר ועשרות משפחות שתמכו בעוד שבת ועוד עוגה,
מלאכי השלום, על שם מלאכי רוזנפלד ושולי הר מלך - יהיה בעזרת ד' מעתה יישוב גדול ופורח. כך היא גאולתן של ישראל. מנצחת על כל. אנו מחזקים את ידי ממשלת ישראל, על התשובה הציונית ההולמת וקוראים לה: המשיכי כך, מחיל אל חיל".

תנועת נחלה מסרה: "מברכים את ממשלת ישראל על ההחלטה החשובה שהתקבלה היום להכשיר 9 ישובים. החלטה זו הינה הישג חשוב אך אין בה די. עדיין לא אושרו עשרות ישובים של "ההתיישבות הצעירה" ולא אושרו נקודות התיישבות חדשות. בעזרת ה' החלטות אלו יהיו פתח להקמת ישובים חדשים ותוכנית התיישבות ממלכתית נרחבת בכל מרחבי יהודה ושומרון. הצעד המיידי הבא הינו שיבה לאביתר על פי התחייבות מפורשת של הממשלה".