
לפני 125 שנה, בקונגרס הציוני הראשון שהתקיים בבאזל, לאחר אלפיים שנות גלות, חוזה המדינה בנימין זאב הרצל מניע את גלגליה החלודים של הרכבת שעמדה בצד הדרך במשך שנים. הוא יוצק לתוכה שמן ומשמיש את הקטר לנסיעה אל עבר הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. בדרך הארוכה הוא מטמיע את השאיפה להקמתה של חברת מופת, שבה ישולבו נכסי תרבות מודרניים וחינוך למצוינות, לכבוד האדם ולאהבת האדמה.
כחלק מסלילת הדרך אל הגשמת ערכי הציונות, פועלת ההסתדרות הציונית העולמית מזה שנים באמצעים רבים ומגוונים כדי לקיים ערכים אלו. היא עומדת כיום בחוד החנית של חיזוק ערכי הזהות היהודית והציונית בקרב יהדות התפוצות ובקרב בני הנוער מהארץ ומהעולם.
כחלק מפעולותיה הרבות להעצמת הציונות, מאבק באנטישמיות, העצמת השפה העברית ועידוד העלייה ארצה, ניתן דגש גדול על ערכי החינוך. באמצעות כ־250 מורים שליחים של ההסתדרות הציונית העולמית נחשפים יהודי התפוצות והדור הבא של עם ישראל לחשיבות הערבות ההדדית, הזהות היהודית והציונית והעתיד המשותף שלנו ושל ילדינו.
עם זאת, ערכי החינוך ואהבת החיים נתקלים במציאות שונה מאוד מהמוכר והמצופה בקרב עמים ותרבויות שמקדשים את המוות, את השנאה ואת המלחמה על פני אהבת החיים.
בתקופה האחרונה חזרנו לשיא חדש של פעולות איבה נגד יהודים. בליל שבת הגיע לאזור בית הכנסת שבשכונת נווה יעקב בירושלים מחבל מוסת ושטוף שנאה ופתח בירי חסר אבחנה במטרה לרצוח כמה שיותר יהודים. ביום שלמחרת, בעיר דוד, נצפה בסרטון ממצלמות האבטחה ילד, רק בן 13, מתגנב לאיטו ובידו אקדח, ואז לפתע מכוון ויורה על קבוצת יהודים, בהם ילדים צעירים ומבוגרים. מדוע? כי הוא רצה לפגוע ביהודים.
אנחנו רגילים לראות בילדים סמל לתום ולטוהר. כל אחד מאיתנו מזהה לפעמים בילדיו את התמימות הנשכחת, שמזכירה לנו את תמימותנו אנו, לפני שהיא נשחקה בחיינו הבוגרים. התמונה של ילד מחזיק כלי נשק ויורה ללא אבחנה מזעזעת ומעוררת שאלות נוקבות. מי מילא את גופו ונשמתו הקטנים בשנאה עזה ומטורפת עד כדי כך, שהשילה ממנו כל תום של ילדות? מהיכן שאב אידאולוגיה בזויה שמהללת רצח של יהודים ומבטיחה את שכרו בגן עדן?
כדי להשיב על השאלות הללו, בראש ובראשונה עלינו להביט אל תוכניות הלימוד שאליהן נחשפים ילדים במוסדות החינוך, בעיקר באזורי הרשות הפלשתינית.
עיצוב תוכניות הלימוד מתחילות במשרותיהם של הדרגים הגבוהים במערכות החינוך. הם אמורים להזרים מידע, תוכן ושיטות לימוד שיגיעו עד לילדי הגן התמימים, ויש להם כוח רב שיכול להכריע כבר בשלבים מוקדמים את עתידו של התלמיד. באמצעות התוכניות הללו תעוצב דמותו של הדור הבא, השקפתו התרבותית והחברתית. את הילד בן ה־13 מהפיגוע בעיר דוד חינכו על ברכי אידאולוגיה מורעלת של מציאות ללא עתיד. ספרי הלימוד שאליהם הוא נחשף, כמו שאר הילדים התמימים, נוטפים רעל אנטישמי מכל עמוד ועמוד, רעל שמוזרק יום אחר יום לאלפי תלמידים צעירים, ומשחית את נפשם. כשלנגד עיניו של התלמיד ניצבות תמונות המהללות מחבלים, כשמפת ישראל מחוקה מספרי הלימוד ושטיפת המוח על האימפריאליזם היהודי ו"הזוועות שמבצעים הציוניים" משוננת מדי יום במוסדות החינוך, היאך נתפלא שילד בן 13 לוקח נשק ויוצא למסע רצח של יהודים ברחובות?
גם מצהלות השמחה בעקבות הפיגועים, ירי הזיקוקים וחלוקת הממתקים ברחובות מעניקים לגיטימציה לא רק לרצח יהודים. על מדינת ישראל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה, במהלכים דיפלומטיים בשיתוף אומות העולם, בפעילות ביטחונית, בפגיעה כלכלית או בכל דרך אחרת, כדי לשים קץ לנגע הזה. רק בעבודה משותפת נוכל לגדוע את שורש החינוך המסית לשנאה, שאותו מקבלים כיום תלמידים בירושלים, ביהודה ובשומרון.
במקביל עלינו לעשות כל מה שביכולתנו כדי לעודד חינוך לתרבות, למסורת ולזהות ציונית־ישראלית מאוחדת בקרב תלמידי ישראל, שכן בחתירה לסובלנות, במאבק בשנאה ובאנטישמיות - הכול מתחיל בחינוך.
יעקב חגואל
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית
***