אילוסטרציה
אילוסטרציהpixabay

האירועים הפוליטיים מעט דוחקים לקרן זווית את העובדה שהיום הוא גם יום המשפחה. על מיזמים מיוחדים שהקימה למען משפחות מטופלות בילדים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים, שוחחנו עם נעמי אבנר, מורה לחינוך מיוחד ב'עדי ירושלים' ואמו של עמיחי, ילד עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

"למדתי חינוך מיוחד לבעלי מוגבלויות מורכבות", נעמי מספרת ומציינת כי כיום היא מרכזת פניות הציבור ב'עדי בשבילכם' כאשר "המטרה היא לעזור למשפחות שמתמודדות עם ילד עם מוגבלות". על כמה מההתמודדויות שאליהם נחשפה בשל היותה אם לילד עם מגלה, היא מספרת:

"אחד הצרכים שראיתי בשטח הוא הקמת מיזם 'בייביסיטר מיוחד במינו'. סטודנטים לחינוך מיוחד ומקצועות הבריאות, כאלה שיש להם זיקה לתחום, הם שעושים את הביייביסיטר, כי בייביסיטר רגיל לא תמיד מעוניינים כי לא תמיד הם יודעים להתמודד".

"לדוגמא", היא מספרת, "הבן שלי מוזן באופן ישיר לקיבה ולא כל אחד יודע איך לתפעל את המערכת. גם במקלחת צריך מי שיודעת לתת את הטיפול. לפעמים יש גם איתגור התנהגותי וצריך מישהו שלא נבהל ולא בורח, מישהו עם יותר סובלנות, לכן את הבייביסיטר עושים סטודנטים שעושים עבודה מעשית ויש להם ניסיון בזה ולא חוששים להיכנס לבתים. יש לכך חשיבות גדולה גם להם עצמם כמי שיהיו בעתיד מורים במקצוע וחשוב שיידעו את המורכבות בבית".

את המיזם הקימה נעמי אבנר לפני כשמונה שנים, "אז עדיין לא היה ווטסאפ. ראינו שהורים לא מעוניינים לצאת ביחד מהבית כדי לא להשאיר את הילד עם בייביסיטר. זה לא היה בלקסיקון שלהם. כיום יש לנו מעל 35 קבוצות בכל הארץ. בקבוצות הללו יש המוני סטודנטים והיופי הוא שאפשר גם לצאת כך שסטודנטים בתקופת לימודים או כאלה שהפסיקו את הלימודים יכולים לצאת מהקבוצה".

"שמעתי דרך אחת מהקבוצות שמישהי גילתה שהשכנה שלה בתחום, והיא כלל לא ידעה על כך. השידוך ביניהם היה מקסים. היא יכולה הייתה לסייע למשפחה שנמצאת ממש לידה", מספרת נעמי.

מיזם נוסף שלהפקתו היא שותפה היא מיזם של קלפי משחק שתוכננו על ידי הצוות של 'עדי בשבילכם'. הקלפים הללו "מאפשרים שיח משפחתי על נושא האח עם הצרכים מיוחדים".

"לא תמיד יש לאחים הזדמנות לדבר ולספר על המורכבות שהם חווים. המשחק כיפי מאוד. יש בו שלוש מנות, מנה ראשונה עם שאלות קלילות, מנה עיקרית עם שאלות שנוגעות באח עם הצרכים המיוחדים והמנה האחרונה נוגעת בכוחות להתמודדות. מקסים לראות את השיח שנפתח במשפחות גם ברמת ההבנה של מה בדיוק יש לאח עם הצרכים המיוחדים והחשש של בני המשפחה מהקושי שצפוי בעתיד".

אבנר מוסיפה על יתרונם של הקלפים המשלבים משחק וטיפול: "לפעמים קשה לנו לדבר או שאנחנו לא יודעים לדבר. הרבה פעמים דברים חשובים לי ואני לא יודעת להגיד אותם והקלפים שמים את הדברים על השולחן. אני רואה את השאלות ומבינה שזה בדיוק מה שרציתי לשאול או להגיד". השיח בעקבות הקלפים "קליל, נעים וזמין ולא מצריך מנחה". עם זאת היא מוסיפה ש"כדאי שההורים יעברו על השאלות קודם כדי לבחון מה מתאים להם כמשפחה ומה שלא לדלג עליו".