יעקב חגואל
יעקב חגואלצילום: חיים טויטו

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל השתתף היום (ב') בכנס ירושלים של העיתון בשבע ואתר ערוץ 7, שהתקיים במלון VERT בבירה.

חגואל התייחס למלחמה בין רוסיה לאוקראינה וסיפר כי לפני כשנה הוביל את מבצע ההצלה של יהודי אוקראינה. ''אני אומר את זה כי אני באמת מרגיש שליחות, מרגיש שליחות בהובלה של מבצע שתוך שעה אנחנו הופכים משגרה לחירום ואנחנו נעזרים בעם הנפלא הזה שלנו ובמדינה, באמת, חסדי השם, לראות איך אנחנו מצליחים לשנע תוך שבועות עשרות אלפי יהודים מתוך הקרבות ממש אל המדינות השכנות''.

חגואל מספר על ההיערכות שקדמה למלחמה, ''הייתי מאלה שנערכו אבל היה בטוח שלא יקרה שום דבר. בכל זאת נערכנו ל-4000 מיטות לשכן את העולים, את היהודים שברחו בעזרתנו מתוך אוקראינה אל המדינות השכנות. גם במולדובה, גם בהונגריה, פולין ורומניה".

על ביקורו באוקראינה תוך כדי המלחמה סיפר חגואל: "אני שבוע לאחר תחילת המלחמה כאשר פה ראש הממשלה היה בנט, שהודיע לכל הישראלים לעזוב את אוקראינה, בצדק, אבל ביקש גם מהשגרירים והקונסולים ושליחי הסוכנות היהודית לעזוב.

''אני ברגע ששמעתי את זה נסעתי וכשהגעתי אי אפשר היה לטוס לאוקראינה, טסתי לפולין, נסעתי 7 שעות למעבר הגבול ובאישור הממשלה הישראלית עם רכב דיפלומטי ישראלי חציתי את הגבול. אני רוצה לומר לכם שאני את התמונה הזאת לא אשכח אף פעם. לראות קבוצות קבוצות של נשים וילדים ואנשים מבוגרים שחוצים במינוס שלוש מעלות, ושלג בחוץ, את השטח המפורז הזה בין אוקראינה לפולין, 300-400 מטר ברגל, 300-400 איש חוצים, במקרה הטוב עם טרולי, במקרה הפחות טוב עם שקית, אחרי ימים שלמים של עמידה בתור, עם פחד ואימה בעיניים.

''זה החזיר אותי 80 שנה אחורה, לסיפורים של סבתא שלי ז"ל ניצולת השואה וההבדל הגדול הוא מדינת ישראל שקיימת היום. גם אז היתה סוכנות יהודית והיתה הסתדרות ציונית אבל לא היתה מדינת ישראל. לא ראיתי בכל מבצע ההצלה מדינה שעזרה כך לאזרחיה".

לשאלה אם הוא סבור היום שמדינת ישראל ערוכה לקליטת עלייה, ענה יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית חגואל: "לצערי לא. ליוויתי את השנה האחרונה וראיתי את ההיערכות, את אי ההיערכות לקליטת עלייה. אנחנו הצלחנו להעלות לכאן כ-30 אלף סביב המלחמה הזאת, גם מאוקראינה וגם מרוסיה. המבחן האמיתי הוא מה יקרה כשתסתיים המלחמה באוקראינה. האם יגיעו לכאן ויתחברו עם המשפחות האלה או הפוך, האם הנשים והילדים יתחברו לבעלים באוקראינה, לצערי עם הקליטה שאני רואה בשנה האחרונה ולא מדבר על ממשלה זו או אחרת, צריך להשקיע בקליטת עלייה".

"מדינת ישראל רוצה את העולים האלו אבל אנחנו כעם לא קולטים את העולים. המדינה רוצה, לא פועלת, לא פועלת מספיק. אנחנו קלטנו פה בשנות ה-90 מיליון עולים. אנחנו לא מצליחים לקלוט היום 50 אלף עולים. צריך להבין שאם אנחנו רוצים שרוב היהודים יחיו כאן בישראל או כל היהודים יחיו כאן בישראל צריך לקלוט אותם".

חגואל הציג נתונים מדאיגים על האנטישמיות בעולם. ''בעשר השנים האחרונות בכל שנה רמת האנטישמיות עולה. אנחנו חייבים לחזק את הזהות היהודית גם בגלל האנטישמיות. למה? כי לא פשוט להיות יהודי היום בגולה. לא פשוט ללכת עם כיפה היום ברחובות בפריז ולא פשוט לקבוע מזוזה מחוץ לפתח הבית בבריסל. לא תמצאו כמעט היום יהודים עם כיפה על הראש ועם מזוזה באירופה כי אנשים פוחדים וכשאתה פוחד להיות יהודי יש סבירות גבוהה שהנכדים שלך לא יהיו יהודים והאחריות היא על כולנו, לראות איך אנחנו מחזקים את הזהות היהודית בגולה אבל גם כאן בישראל, זה האתגר של כולנו".