מזהיר. הרב סתיו
מזהיר. הרב סתיוצילום: יוסי זליגר. פלאש 90

יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, חושש מהשלכותיה של רפורמת לוין על מאפייניה היהודיים של החברה בישראל.

בשיחה עם ערוץ 7 מבהיר הרב סתיו כי חששותיו אינם מתחילים ברפורמה הנוכחית, אם כי יש בה כדי להוות מאיץ לתהליך מדאיג שכבר קיים בחברה הישראלית. "זה לא מתחיל ונגמר ברפורמה. מצד אחד אנחנו נמצאים בתהליך ארוך ומואץ של גדילה והתחזקות מצד רכיבים מסורתיים ויהודיים בחברה הישראלית, בעיקר בקבוצות מסורתיות יתר, ומהצד השני יש קבוצות הולכות וגדלות שמגדירות את עצמן כחילוניות יותר ואולי אליטיסטיות יותר, המתרחקות מהמסורת היהודית".

התופעה עליה מדבר הרב סתיו באה לידי ביטוי ב"חתונות הולכות ופוחתות. יותר ויותר תל אביבים אינם מתחתנים על פי דת משה וישראל, יותר ישראלים לא עושים ברית מילה לילדיהם, יותר יורדים מהארץ, ותהליך הרפורמה מאיץ את החידוד הזה בין הקצוות ועלול לגרום לכך שקבוצות מסוימות שכבר כיום הגדרת המרכיב היהודי בזהות שלהם נמוכה יותר מקבוצות אחרות, המרכיב הזה ילך ויפחת. בעיניהם זה מאבק בין היהודי והדמוקרטי והם בוחרים בדמוקרטי על פני היהודי".

לשאלתנו אם העובדה שמוביל המהלך לתיקון מערכת המשפט הוא אדם שאינו שומר מצוות, השר יריב לוין, אומר הרב סתיו כי "זה לא קשור בהכרח לשר כפי שמנהיג הליכוד, מפלגת הפריפריה, מתגורר בקיסריה. המציאות היא שראשי הדוחפים לכך הם החרדים כדי להבטיח את חוק הגיוס שנפסל בבג"ץ, והציונות הדתית שלתחושתם בג"ץ התנכל לחוקים הנוגעים ליהודה ושומרון. בשורה התחתונה, האמת הנתפסת ולאו דווקא האמת האובייקטיבית, היא שמי שמוביל הוא קבוצה דתית שבה גם פורום קהלת ואחרים".

הרב סתיו שב ומסכים להערתנו שהתופעה אינה חדשה ומדגיש כי "הרפורמה לא המציאה את זה אבל היא מעצימה את זה. היא מאפשרת לאנשים להגיד שהם בוחרים באחד על פני השני. הם מאיימים בדרכון זר ובהעברת כספים לחו"ל. עלינו להבין את עומק השבר ולהבין שהמחיר הוא לא רק כלכלי או חברתי אלא גם מחיר יהודי".

במציאות שכזו, אומר הרב סתיו, "מי שאומר שלא אכפת לו ושמדובר בערב רב בעיניו, אז שימשיך בכל הכוח ושייפרדו מעליהם, אבל אם אכפת לנו מהם ואנחנו יודעים שהקב"ה אוהב כל יהודי, אז עלינו לחשוב מה במעשינו מרחיק או מקרב אותם אלינו. עלינו להישמר שלא לאיים, לא להטריל ולא לגרום ליהודי להתרחק מיהדותו".

עוד שאלנו את הרב סתיו אם כמי שפוגש חלקים רבים בחברה הישראלית הוא מזהה שיח כזה גם בצד השני, יש הרי ההתבדלות של מדינת תל אביב לעומת מדינת ירושלים והשיח של ישראליות מול יהדותיות אינו שיח חדש ואחראים לו שני הצדדים.

הרב סתיו מבהיר כי "העולם לא מחולק לאשמים וקרבנות. יש אשמים משני הצדדים ויש קיצונים משני הצדדים, יש המעוניינים להעצים את המחלוקת משני הצדדים. כשמדברים על רגישות לכאב וצער אני זוכר את היעדר הכאב על גוש קטיף, עמונה וימית. זה לא עניין של צודק או לא, אבל בשורה התחתונה אנחנו מנהיגי הציבור צריכים לשאול את עצמנו אם שנגיע לבית דין של מעלה והקב"ה ישאל מה עשית כדי לקרב את הבנים שלי אלי, כל אחד יצטרך להשיב לכך כבר עכשיו ולחשוב האם בהתנהגות שלי, הצודקת לכלשעצמה, קירבתי אנשים לאביהם שבשמים או הרחקתי אותם".

"השאלה המרכזית היא איך גורמים לכך שיותר ויותר אנשים ירצו להתקרב לשבת ולמצוות. ברור לי שהתשובה לא יכולה להיות שלא אכפת לי מהם ושהם ערב רב", הוא מוסיף.

האם המשמעות היא לוותר על העמדות על מנת שלא להרחיק את הצד השני. הרב סתיו משיב: "כשחיים במדינה עם אחרים תמיד מוותרים. למרות שבג"ץ פסק שלא חוקי לשחק כדורגל בשבת כי זה נגד חוק המנוחה, המפלגות החרדיות הסכימו לאפשר משחקים בשבת כי הבינו שם שאם יגעו במשחקים זה בבת נפשם של תומכים בהם, וכך קורה שבכל שבת מתקיימים מאות אלפי חילולי שבת בפרהסיה בתמיכת המדינה כי הם יודעים שלא ניתן לכפות כי זה יגרום לנזק גדול", אומר הרב סתיו שאינו מוכן לשער שמא אותן מפלגות חרדיות מקבלות באדישות את חילולי השבת הללו מאחר והדבר נעשה בטריטוריה מרוחקת מהם. "אין יהודי דתי שלא כואב לו כשיש חילול שבת", הוא קובע ומציין כי "הויכוח הוא כמה ואיך לכפות, אבל ההבנה היא שאסור למתוח את החבל יותר מדי. זה עניינו של הסטטוס-קוו".

"נדמה לי שמה שעכשיו מתרחש עלול לקרוע את החבל יותר ממה שהרשינו לעצמנו במשך עשרות שנים", מזהיר הרב סתיו ומציין כי ניצחון פוליטי נותן יותר אצבעות בכנסת אבל הוא לא מבטיח קירוב של מישהו לתורה ומצוות, מה שניתן לקבל על ידי שכנוע ושיח של כבוד ולא מתוך התנשאות והתנצחות. מאחר וכך קריאתו היא: "שימו לב, הנזקים שנגרמים היום לאהבת תורה, לברית מילה ולשמירת שבת כחלק מתהליך ארוך שהרפורמה מאיצה אותו, הם מחיר שאנחנו משלמים, ואם רוצים למזער את הנזק עלינו להרבות בשיח ובכבוד לצד השני, לתת תחושה שלא מאיימים אלא מתווכחים וחולקים לצד העמדות הנחושות שקיימות".