הרב אלי טרגין
הרב אלי טרגיןצילום: עופר עמרם

התחלה// נולד וגדל בניו ג'רזי שבארצות הברית, "בתוך קהילה יהודית־דתית נחמדה". הוא הבכור, אחריו שלוש אחיות. כשהגיע לכיתה ה', המשפחה עלתה ארצה מטעמי ציונות. "ההורים החליטו לעזוב את כל העושר והקסם שיש בארצות הברית לטובת הציונות. זה הדבר שהתחנכנו עליו בבית: ציונות וערכים קודמים לעושר וכבוד".

שיעור חינוכי// עם עלייתה ארצה התמקמה המשפחה בשכונת רמות א' בירושלים. "החוויה של לעזוב בית גדול בן כמה קומות לטובת דירה קטנה בירושלים הייתה השיעור החינוכי הכי גדול שיכולתי לקבל לגבי מה עיקר ומה טפל בחיים. יחד עם זאת, ניסיתי לעשות הכול כדי להשכיח את העבר האמריקאי שלי ולהיות ישראלי. במבט לאחור זה דווקא נתן לי הרבה. רכשתי הסתכלות רחבה על העולם, היכרות ואכפתיות ליהדות התפוצות".

אבא// ד"ר מרק טרגין (65), המנהל הרפואי של הביטוח הלאומי, האחראי על הוועדות הרפואיות. בעברו רופא ומומחה בינלאומי בתחום האפידמיולוגיה. "ציוני ברמ"ח איבריו, מדי שנה בטקס יום העצמאות הוא בוכה מהתרגשות. בעל חום גדול, נוהג להקדים שלום לכל אדם".

אמא// עדינה טרגין (62), עובדת בתחום אבטחת איכות בחברת IBM, "אישה מסורה שדואגת לזולת סביב השעון".

קומונר צעיר// החל ללמוד בממ"ד בשכונת רמות ולאחר מכן בישיבה התיכונית חורב, אך המקום שבו פרח יותר מכול היה הסניף. "בסניף הייתי פעיל משמעותית. בכיתה י"ב, אחרי שהקומונרית ברחה בשבת הראשונה, התמניתי באופן לא רשמי להיות הקומונר של סניף עזרא רמות. הייתי פעיל בסניף ובתנועה, השקעתי בזה הרבה. ההדרכה מאוד בנתה אותי".

תורה בדרום// לאחר סיום כיתה י"ב עבר ללמוד בישיבת ההסדר בירוחם, שם למד במשך שמונה שנים. "המקום שינה לי את כל המבט על העולם. המסר של ראש הישיבה הרב בלומנצוויג היה לחיות את החיים בשליחות, מתוך תורה. הסתכלות של עומק, מורכבות, ושליחות כלפי עם ישראל בכל מה שאתה עושה. לא מה שטוב לך, אלא מה שטוב לתורה ולעם ישראל".

על מדים// במהלך שנות הלימודים בישיבת ירוחם התגייס לצה"ל במסלול ההסדר. שובץ בגדוד צבר של גבעתי ושירת בגוש קטיף בתקופה הביטחונית הסוערת לפני הגירוש. "התעקשתי לשרת את השנה וחצי במחלקה כללית ולא של ביינ"ישים. רציתי להיות עם חבר'ה לא דתיים כדי לקרב אותם. הפכתי שולחנות כדי שיאפשרו את זה לי ולעוד בחור. חששו שנוריד את הכיפה, לכן כינסו ועדה מיוחדת שהחליטה שנישאר עוד חצי שנה בישיבה, ואז אפשרו לנו להתגייס למחלקה רגילה".

יששכר וזבולון// "השירות הצבאי היה חוויה מטורפת. עד היום אני בקשר עם חלק גדול מהחברים. חלק מהם אפילו חיתנתי. זה לימד אותי שכל הסטיגמות והשנאה שיש בין אנשים נובעות מחוסר היכרות. ברגע שיש נשיאה משותפת באלונקה, זה מחבר ויוצר חברויות עמוקות. התלבטתי אם לצאת לקצונה, המג"ד מאוד לחץ עליי. בשיחת עומק עם אחד החברים החילונים מהרצליה שנפל מקורס טיס, הוא הציע לי לערוך הסכם יששכר וזבולון. אני אחזור לישיבה ואלמד לרבנות, והוא יצא לקצונה במקומי. 'קצין - גם אני יודע להיות, להיות רב – אתה היחיד בפלוגה עם הפוטנציאל. בוא נתחלק בעול'".

החצי השני// מוריה. מחנכת באולפנת לוד, וכן משמשת כרבנית הקהילה בפתח תקווה. השניים הכירו באמצעות חברים משותפים. "אמא מסורה מאוד, מגדלת את האוצרות שלנו". בשנתיים וחצי הראשונות הזוג הצעיר קבע את ביתו סמוך לישיבה בירוחם.

מייצר מסלול// לאחר סיום תקופת האברכות חיפש את המשך דרכו, וכך הגיע אל הרב יוסף צבי רימון, חתנו של הרב בלומנצוויג. "הרגשתי שאני צריך מסלול נוסף, שיפתח אותי למקום קצת יותר רחב. חיפשתי מסלולים מתאימים ולא מצאתי, אז החלטתי לייצר אותו. יום אחד דפקתי אצל הרב רימון בדלת ואמרתי לו שאני רוצה להקים תוכנית מיוחדת ללימוד רבנות קהילה, מעבר ללימוד הרגיל של הרבנות. שנעשה גם הכשרה בנושאים של חינוך ילדים, זוגיות, כשרות וכדומה – בעצם לקבל מבט רוחב. גם בתחום ההלכתי וגם בתחום המקצועי. על המקום לחצנו ידיים".

בונים סולם// יחד עם שלושה אברכים מירוחם ושלושה אברכים נוספים שגייס הרב רימון, הקימו השניים כולל ייחודי עם תוכנית לשש שנים בישיבת הר עציון באלון שבות. לאור השינויים, גם המשפחות עברו להתגורר באלון שבות. "הכולל היה בעצם הפתיח להקמת עמותת סולמות. נוצרה שם חברות והבנה עמוקה איך צריך ללמד וללמוד תורה. אחרי שהסתיימה תוכנית הלימוד בכולל, עברנו להקמת סולמות".

תלמוד עולמי// כיום, חמש עשרה שנים אחרי שהוקמה, עמותת סולמות, שאותה מנהל הרב טרגין, כוללת יותר מחמישים עובדים שעוסקים בחינוך בארץ ובחו"ל במגוון רחב של פעילות ביותר מאלף בתי ספר ברחבי העולם. החל מהפקת ספרים של הרב רימון, מכון מחקר הלכתי שעוסק בסוגיות הלכתיות עתידיות כמו בשר מתורבת, חומרי למידה במגוון רחב של שפות: עברית, אנגלית, ספרדית, פורטוגזית, צרפתית ועוד, הפקת מדיה בתחום הלא־פורמלי, פרויקט רצים למשנה ורצים לגמרא, ורשת בתי מדרש לצעירים 'תורה־נוער'. "כל הפעילות הזאת צמחה מתוך הכולל. יש לנו המון חלומות, התברכנו בצוות נפלא ומסור שעוזר לנו להגשים אותם".

שמיים וארץ// "אחת ההבנות שלנו בסולמות הייתה שאם רוצים לחבר שמיים וארץ, צריך לדעת להתעסק בכל התחומים. לא רק ללמוד סוגיות גמרא בעיון אלא גם לדעת מדיה וטכנולוגיה. אחד הדברים שאנחנו משקיעים בהם הוא הפקות שונות, החל מספר הלכתי רגיל של הרב רימון ועד לסרטים ברמה הכי גבוהה. למשל, הסדרה 'רצים למשנה', שבה צופים כל קיץ 200 אלף ילדים, והיא מועמדת לפרס אופיר, האוסקר הישראלי. נראה לי שזה הסרט הדתי הראשון שהגיע לשלב הזה".

דוס־דיסני// בתור אחד שגדל בארצות הברית וביקר בכל קיץ בפארק דיסני, לפני כמה שנים עלה הרעיון להקים בישראל פארק דיסני עם טוויסט יהודי, רעיון שקורם עור וגידים בימים אלה. "ביקרנו באורלנדו בארצות הברית, פגשנו את נשיא דיסני העולמי. במשך שבוע שלם סיירנו עם הצוות בפארקים הכי גדולים של דיסני באורלנדו, כדי ללמוד את סודות ההקמה ולהקים מודל דומה בארץ. הרעיון הוא במקום הדמויות של מיקי מאוס ומיני מאוס, להכניס את סיפורי התנ"ך, להראות איך היהדות רלוונטית לעולם שלנו, להאהיב את המסרים שלנו על המבקרים מכל העולם ולעורר בהם השראה יהודית".

כשרות לבשר מתורבת// בנוסף לכך הם מלווים היום שלוש חברות בינלאומית שעוסקות בתחום של בשר מתורבת ברמה הכי גבוהה שאפשר. "אנחנו מלווים אותן בייעוץ איך להפוך את התהליך לכשר. זאת לאחר מחקר מדעי מקיף שעשינו בשנתיים האחרונות, לצד מחקר הלכתי מעמיק. החיבור ביניהם הכשיר אותנו לכך שאנחנו יכולים לפנות לחברות הגדולות בעולם וללוות אותן, יחד עם רבנים מהארץ ומחו"ל, כדי להפוך את הבשר המתורבת שלהן לכשר".

תורה במרכז// מזה שבע שנים משמש רב קהילת 'מעיין רבקה' בשכונת הדר גנים בפתח תקווה. "אשתי במקור מפתח תקווה. בחתונה הבטחנו זה לזה שזהו אחד משני המקומות שלעולם לא נגור בהם. באותם ימים מישהו פנה אליי וסיפר שיש קהילה בפתח תקווה שמחפשת רב. סירבתי כמובן, אבל למחרת כשקיבלתי פנייה נוספת, הבנתי שזה סימן משמיים. אנחנו מאוד שמחים על המעבר, זאת קהילת מדהימה שהתורה היא המרכז שלה. יש כל ערב בית מדרש ושיעורים רבים לילדים ולנוער. אנשים שעובדים במקצועות נחשבים, תוך השקעה עצומה בתורה. למרות שאני צריך לנסוע כל יום לגוש עציון, המעבר בהחלט היה שווה".

פרסירושלים// השבוע, במסגרת כנס ירושלים של עיתון 'בשבע', קיבל את פרס ירושלים על פעילות העמותה. "עד היום פעלנו יחסית מתחת לרדאר, אנשים לא מכירים את השם סולמות. מצד שני, כולם מכירים את הפרויקטים שלנו. לקבל הערכה אחרי חמש עשרה שנה של פעילות זה מרגש, נותן כוח והבנה שיש חשיבות גדולה למה שאנחנו עושים".

הנחת// שישה ילדים. בניה בן 16, עדיה בת 14, עטרת בת 11, כנה בת 8, רננה בת 4 והלל בן שנתיים.

אם זה לא היה המסלול// "לא רואה את עצמי בשום מסלול אחר. השילוב הזה בין רבנות קהילה להובלת עמותה חינוכית משמעותית יחד עם הרב רימון – זה חלום".

במגרש הביתי

בוקר טוב// סדר היום מתחיל בשש בבוקר, וכולל תפילת שחרית, פיזור הילדים ונסיעה לעבודה בגוש עציון. "אני לא שותה קפה, אז ארוחת הבוקר שלי היא תמרים ושקדים. אני מקפיד לחזור הביתה עד שש בערב כדי להספיק להיות עם הילדים, לפחות שעתיים לפני שחוזר לעבודת הקהילה".

פלייליסט// "שירים חסידיים מגוונים, בדגש על נפתלי קמפה. זה מה שמתנגן אצלנו בבית ביום שישי".

השבת שלי// "אחד הימים הכי עמוסים. בזמן שהעולם נוהג לנוח, אני עובד כרב קהילה, מעביר בין שניים לארבעה שיעורים ובעיקר משוחח עם חברי הקהילה. מארחים אצלנו לא מעט, אבל מנסים למצוא את האיזון עם הזמן המשפחתי. לפחות סעודה אחת תהיה רק עם המשפחה".

דמויות מופת// הרב קוק, הרב בלומנצוויג והרב רימון. "תורת הרב קוק מבחינתי היא השורש שמהווה בשבילי מצפן בחיים בזמנים של דילמות ברמה התורנית, גם בתוך הקהילה ובתוך העמותה. מי שיודע לבטא זאת כיום ברמה התורנית־הגותית־אמונית הוא הרב בלומנצוויג. מי שמבטא את זה ברמה היומיומית הוא הרב רימון".

מפחיד אותי// "מפחיד אותי שהזמן עובר מהר מדי, יש הרבה מה להספיק בעולם הזה".

משאלה// "להקים פארק דיסני יהודי בארץ".

כשאהיה גדול// "אמשיך לעשות את אותם הדברים שאני עושה היום, עם עוד כוח ועוד סייעתא דשמיא".

לתגובות: [email protected]

***