פיני אפרתי
פיני אפרתיצילום: פנחס בר חי

בפרשת השבוע, פרשת תרומה, מוזכר הפסוק "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי...וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם".

אומר הרב דרוקמן: כשאדם נותן מעצמו לזולת, לחברה, לציבור, או לקדושה לה', ניתן לאומרה בלשון נדבה ובלשון תרומה.אם כך, מה המשמעות המיוחדת במילה תרומה?

עונה הרב בשם "השפת אמת": "על ידי הפרשת התרומה קודש לה', חל שם שמים וקדושה על כל הנשאר". כלומר על ידי תרומה שאנו נותנים למשכן, חלה קדושה על כל הנשאר בידינו. תרומה מלשון "הרמה" , הרמת כל המציאות כולה, על ידי שנתתי חלק ממנה (מהמציאות), עבור הקודש. הקב"ה נתן כוח לעם ישראל לרומם את כל המציאות הגשמית בעולם הזה, את החיים כולם, על ידי ניתנת התרומה. את הקב"ה ניתן לפגוש בכל פרט בבריאה, בכל תחומי החיים, קיום התורה היא המפתח למפגש זה, על ידי קיום המצוות, היורדת לכל פרט בחיים הארציים. כאשר האדם מרים תרומה הוא זוכה להתרוממות הבריאה ולהיפגש בקדושתה של הבריאה.

בהקשר הזה, נאמר בסדר הבריאה בספר בראשית ביחס ליום השביעי – יום השבת: "וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת". אומרים חז"ל: "לעשות בלשון עתיד זה בית המקדש העתיד להיות" מסביר הרב דרוקמן - מה חז"ל רצו לומר לנו בקשירת העשייה עם בית המקדש העתידי? לומר לנו שהמשכן והמקדש, מבטאים לנו את קידוש המציאות כולה. על ידי התרומה של הציבור אנו מרימים את המציאות כולה.

בחזרה לפרשת תרומה – "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כה ח') וכבר אמרו חז"ל: "בתוכו לא נאמר אלא בתוכם בתוך כל אחד ואחד מאיתם". בד בבד עם כמיהתנו לבית המקדש השלישי, מדריכים אותנו חז"ל שכל אחד צריך לבנות בית מקדש פרטי בתוכו ולקדש את המציאות בעבודת ה' הפרטית שלו. יש להשתדל שכל חייו יהיו קודש שכל מעשיו יהיו לשם שמים שכל תחומי החיים יהיו קשורים לקדושה, להרים את המציאות כולה לקדושה, זה בידיו של כל יהודי על ידי המשכן שבתוכו. מו"ר הרב דרוקמן בכל מסע חייו, בכל עיסוקיו הרבים והמגוונים, במשפחה, בתורה, בארץ ישראל, בפוליטיקה הישראלית, בציבוריות, הרים אותם למציאות של מקדש למרחב של קדושה.

פיני אפרתי הוא מנכ"ל בית הציונות הדתית