ההרס בחווארה
ההרס בחווארהצילום: Erik Marmor/Flash90

שישה חשודים, מהם ארבעה בגירים ושני קטינים נעצרו הלילה (רביעי) בשומרון בפעילות של בלשי היחידה המרכזית של מחוז ש"י בחשד למעורבותם בהפרות סדר, הצתות, תקיפה וגרימת נזק בכפר חווארה.

השישה נעצרו במסגרת חקירה שמתנהלת בשיתוף שב"כ והם חשודים בין היתר בהפרות סדר, הצתת כלי רכב ומבנים, תקיפת פלסטינים וגרימת נזק לרכוש שאירע בכפר לאחר הפיגוע שבו נרצחו הלל ויגל יניב ז''ל.

החשודים נחקרים הבוקר ובהמשך יובאו לדיון בעניינם בבית משפט השלום בירושלים. החקירה נמשכת וצפויים מעצרים נוספים.

אחרי פיגוע הירי בחווארה, שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב מהר ברכה, נכנסו מאות יהודים לחווארה כשהם רעולי פנים, והחלו להתפרע במקום. מעל 100 כלי רכב הוצתו ו-35 בתים נשרפו כליל. פלסטיני נהרג ואחר נפצע קשה מיידוי אבנים. עוד שניים נפצעו בינוני ו-30 נוספים במצב קל.

אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, אמר אתמול (שלישי) בריאיון לכאן 11 כי בצבא לא נערכו היטב למהומות שהתרחשו בכפר חווארה על ידי יהודים, שאותן כינה "פעולות טרור והפחדה".

לדברי פוקס, "לא נערכנו לפוגרום כפי שהוא היה שם. לא נערכנו לעשרות רבות של אנשים שבאים עם בקבוקי תבערה ואמצעי הדלקה, שהציתו את המקום ב-20 נקודות של פעולות טרור והפחדה של האוכלוסייה שם".

"אחרי הפיגוע נערכנו לאירועים של אלימות בכל רחבי יהודה ושומרון, מהדרום לצפון. נערכנו להפרות סדר כפי שהיו בעבר, תגברנו כוחות, אבל לא נערכנו לדבר כזה", אמר פוקס. "כמעט אחרי כל פיגוע יש הודעות לבוא להפגין פה או שם, וחשבנו שלאור האירוע הקשה, תהיה הפגנה ועימותים משמעותיים, אבל לא חשבנו שיהיה ככה. אני מקווה שהדבר הזה יעצור, כי זה לא ערכי, לא ישראלי, לא יהודי ולא לעניין".

על האלימות נגד חיילים מצד אזרחים ישראלים, אמר פוקס: "הלוחמים הוכו, ננשכו, נחבטו ונדחפו. זה אירוע שאנחנו חייבים להתעשת ולעצור, כי יהיו פה הרוגים". בנוגע לחשש מפני התגברות התופעה אמר: "צריך לתת לצה"ל, למשטרה ולמג"ב להתעסק בביטחון, וגם מי שחושב שאנחנו לא עושים כמו שצריך את מה שאנחנו עושים, במדינה הזו יש גופי ביטחון שאחראיים על כך, ואף אחד לא אמור לקחת את החוק לידיים. אף איש חוק לא עושה את מה שהם עושים. אנחנו לא זורקים אבנים בצורה רנדומלית על אנשים".

האלוף פוקס הכחיש את הטענה שהשינויים המיניסטריאליים השפיעו על השטח ונתנו רוח גבית למתפרעים. "האירוע הזה לא מיניסטריאלי, הוא קודם כל קשור אלי. אני ופיקוד מרכז אחראיים על מה שהיה שם ולמה שקורה באירועי טרור", השיב פוקס. על הגעת בן גביר למאחז אביתר בזמן המצוד אחר המחבלים: "תקין מבחינתי ששרים עושים את מה שהם חושבים שנכון לעשות. האזור הזה הוא שטח צבאי סגור, אבל לח"כים יש חסינות שמאפשרת להם להיכנס, והם מימשו את הזכות והחסינות שלהם".

בראיון לחדשות 12, פוקס כינה את הפרעות בחווארה לאחר הפיגוע שבו נרצחו הלל ויגל יניב "פוגרום שבוצע על ידי פורעי חוק", ואמר כי הצבא לא נערך לכמות המתפרעים שפשטו על הכפר הפלסטיני. "זה אירוע גרוע שלא היה אמור להתרחש, והייתי אמור למנוע אותו", אמר. "נערכנו לאירוע אחר והאירוע הזה הפתיע אותנו בעוצמה ובהיקף שלו. מדובר באירוע מביש של פורעי חוק שפעלו לא על פי הערכים שאני גדלתי עליהם, לא על פי ערכי מדינת ישראל וגם לא על פי ערכי היהדות".

פוקס הדגיש כי "מה שקורה בפיקוד מרכז זה אחריות שלי ולא משנה הסיבה, אני נושא באחריות לתוצאה של מה שהיה שם כמו מה שהיה במקומות אחרים". לדבריו, בפיקוד מרכז נערכו כפי שנערכים לאחר כל פיגוע ל"תופעה של פורעי חוק שיורדים לצמתים ומבצעים זריקות אבנים וחסימות צירים של פלסטינים", אך לא נערכו ל"לכמות הזו של האנשים ולעוצמת האלימות שהם הפגינו".