פיני אפרתי
פיני אפרתיצילום: פנחס בר חי

בפרשת השבוע, פרשת תצווה, מתוארים לפרטים בגדי הכהונה, ובפרט את בגדיו של הכהן הגדול אומר הרב דרוקמן, את בגדי הכהונה מחוייבים הכהנים ללבוש בשעת עבודתם, עבודת המשכן ללא בגדים אלו - פוסלת את העבודה. אלו הם בגדי הכהן כפי שהם מוזכרים בפרשה: כותונת, מכנסיים, מגבעת, ואבנט. תוספת לכהן הגדול: מעיל, אפוד, חשן, ציץ, ומצנפת (במקום המגבעת).

שואל הרב דרוקמן, מהי אפוא החשיבות הגדולה של הבגדים? ומדוע חייבים ללובשם בשעת העבודה? ומה ההסבר שהתורה אומרת, "לכבוד ולתפארת"? מביא הרב דרוקמן בתשובתו את "ספר החינוך" - הבגדים החיצונים המיוחדים משפעים על פנימיותם של הכהנים, הבגדים נתפרו בצורה מיוחד ובגודל מיוחד, כותנת שמכסה כל הגוף, מגבעת גדולה, מצנפת ארוכה וגדולה, על מנת שבכל תנועה מעשית בעבודתם במשכן יזכרו הכהנים לפני מי הם פועלים ומקריבים. ומוסיף את תשובתו של "בעל העקידה" - הבגדים מכונים בתורה "מדי קודש", כלומר הם מקשרים לנו בין ההתנהגות החיצונית, לבין מידותיו הפנימיות (ההנהגות), של האדם.

הבגדים שהאדם לובש מלמדים על זהותו, עשיר, עני, סוחר, פועל, אומן, איש צבא, ויש להם גם מקבילה במידות הנפש סבלנות, רוגז, שלווה, גבורה, גאווה, בושה וכד'.

ישנם גם סוגים שונים של בגדים, בגדי יום חול, ובגדים חגיגיים ובמקבילה שלהם במידות, בגדי החול מסמלים את המידות האנושיות של דרך ארץ, ובמדרגה אחרת המידות החגיגיות הם התורה ובעיקר קיום מצוותיה. ועל כן התורה האריכה בפסוקים לומר לנו את המידות הנדרשות מהכהנים ואת השפעתם על מידותיהם.

על פסוק המופיע בפרשתינו "וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת, וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה וְעָשׂוּ אֶת בִּגְדֵי אַהֲרֹן לְקַדְּשׁוֹ לְכַהֲנוֹ לִי" מביא הרב דרוקמן את דברי המלבי"ם - בפסוק ראינו שתי הטיות של פעולת העשייה, "ועשית" – פנייה למשה רבינו, "ועשו" – פנייה לחכמי הלב. מלמדנו שיש שני סוגי בגדים, בגדים חיצוניים נעשו על ידי "חכמי הלב", ובגדים (מידות ותיקונם) נעשו על ידי משה.

אם כך, למה הוצרכו הבגדים החיצוניים להעשות על ידי "חכמי לב"? הבגדים החיצוניים נעשו על ידי אנשים מלאי רוח חכמה, לומר לנו שגם הם למרות היותם בגדי בד, למרות היותם לבוש חיצוני, נעשו על ידי חכמי הלב, כי הם משפעים זה על זה, המידות משפיעות על הבגדים והבגדים משפעים על מידותיו של האדם. קיים קשר מהותי והשפעה אנרגטית הדדית בניהם.

וכן, מאיר הרב דרוקמן נקודה נוספת - המושג "לכבוד" הם מעלותיו הטבעיות של האדם שנולד עמם, "התפארת" הם המידות שאדם רכש לעצמו במהלך חייו. העבודה התמידית על המידות הפנימיות הם עבודת התפארת הקבועה. מו"ר בחייו ובדוגמא שנתן לציבור, העבודה הענקית על מידות של ענווה, ישרות, צניעות, שלום ואחווה תמידיים.

פיני אפרתי - מנכ"ל בית הציונות הדתית