הרב דוד חי הכהן
הרב דוד חי הכהןצילום: ערוץ 7

הרב זצ"ל- הכין ובנה את התשתית הרוחנית של מדינת ישראל והדורות הבאים . לפני כן עם ישראל לא היה בכלל בתודעה של גאולה. היה נדמה שדורנו ואנחנו בתוכם לא שייכים לזה בכלל אלא מישהו אחר, אולי משיח יבוא ויגאל אותנו בלי עבודה מצידנו.

הרב זצ"ל לימד אותנו שאנחנו צריכים להיותמעורבים באותו תהליך ארוך ומסובך של הגאולה. ישנם חלקים גדולים של העם שלא מודעים בכלל שיש לעמנו ייעוד אלוקי ותפקיד גדול בתוכם יש חלקים שהתרחקו מתורה ולא רואים כיצד התורה צריכה להופיעה במדינת ישראל העתידה. למדינה הוא קרא יסוד כסא ד'בעולם", הסביר הכהן יסודות בהשקפתו הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

באשר למורו ורבו הרב צבי יהודה הכהן קוק, הרחיב הרב הכהן על מגוון הפעילויות בהם עסק, החל מהנגשת התורה לדור הבא, רבנות ראשית, המאבק על ארץ ישראל, ועוד. "הרב צבי יהודה זצ"ל לימד את ספרי אביו והוציא רבים מהם לאור ובדרך זו אפשר היה להנגיש אותם לדור הבא- לדור הצעיר שבעצמו לא היה מסוגל להגיע להבנת הדברים.

נוסף לכך, הרב צבי יהודה התחיל להיות מעורב בכל מיני תהליכים מעשיים של הגאולה: מקומה החשוב של הרבנות הראשית , קיבוץ נדחי ישראל, המאבק על הזכויות של עם ישראל, המאבק נגד המסיונרים, כבוד הצבא והמדינה, חשיבות הקמת המדינה, קדושתו של יום העצמאות ומאוחר יותר מלחמת ששת הימים שאת התוצאות של אותה המלחמה הרב דיבר בישיבה כאילו בחזון.

הרב היה מעורב בפועל בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ופעל הרבה עם התלמידים שלו לבנין הארץ ואולי גם השפיע על השינוי הגדול שחל בתוך השלטון שעבר מפועלי השמאל שהיה מושפע מאוד מהתרבות הקומוניסטית שכפרה בתורה ובאלוקים ובייחוד של עם ישראל, לצד הימני של המפה.

למרות זאת הרב צבי יהודה שמר על יחסים טובים גם עם אנשי השמאל והעריך מאוד כל יהודי ויהודי גם מהקיצוניים ביותר בגלל קדושתו הישראלית של כל אחד בין אם הוא מבין אותה ובין אם הוא לא מבין אותה.

בימיו של הרצי"ה התחילה ההתיישבות ביו"ש אך מאז מלחמת יום הכיפורים ועוד תהליכים נוספים שהתרחשו בארץ התחילה להיות התנגדות גדולה לתלמידיו ולדרכו של הרצי"ה שנראתה בעיני המתנגדים כמשיחית דמיונית ולא מעשית והאשימו כאילו יש בה צד של עוול כלפי הגויים- הערבים. קמה ריאקציה קשה כנגד דרכו של הרב קוק הרב צבי יהודה ותלמידיו", הרחיב הכהן.

אך מה בנוגע לדורנו ולתלמידיו החיים עמנו? על כך ענה הרב דוד חי הכהן: "אנחנו תלמידי התלמידים צריכים להמשיך את פעולתו של הרצי"ה, מוטל עלינו לשלב אותה בצורה מאוד מאוד מחוברת והדוקה לעם כולו ולכל חלקיו, לקרב את העם אל התורה ואת התורה אל העם וביחד להגיע לאחדות של העם שהיא חשובה לא פחות מכל האידיאלים הגדולים, בעז"ה אחרי שנצליח במשימה הזו אז אפשר יהיה בדור הבא לשאול על הצעדים הבאים.

תפקידנו תלמידי התלמידים להמשיך לדאוג להמשך ופיתוח של החינוך הציוני דתי עם נאמנות מובהקת- ברורה לשמירת התורה ודקדוק במצוות, להרבות אהבת תורה וגדלות בתורה, ביחד איתה גם אהבת ישראל גדולה וקירוב רחוקים, כמובן להמשיך בתמיכה בהתיישבות ובעידוד של העם בשעות קשות חלילה.

להרגיש שאנחנו נמצאים יחד עם העם ומשמשים כרכב ישראל ופרשיו. רכב ישראל -הוא הכח לתת לעם לרכב עלינו כלומר לתת לו כח להרגיש שהוא נישא על גבינו, וגם פרשיו -כמו שהפרש מדריך ומראה את הכיוון להמשך הדרך, לא לעצירות ולא לסטיות חלילה. זה נראה לי תפקיד תלמידי התלמידים.