
הרב יובל שרלו יהיה אחד הדוברים בכנס בינלאומי שיתקיים בשבוע זה במכללה האקדמית אשקלון ויעסוק בהתפתחות האתיקה ברפואה ובמשפט לאחר השואה, כאשר הנושא בו יעסוק הרב שרלו הוא השאלה אם הדת הופכת אדם למוסרי יותר. בשיחה עם ערוץ 7 מתייחס הרב שרלו לסוגיה.
על הכנס בכללו אומר הרב שרלו בפתח דבריו: "האתיקה הרפואית משתנה בצורה דרמטית. אם הייתה פעם היררכיה שלפיה קודם לא נגרום נזק, לאחר מכן, קדושת החיים והדבר השלישי הוא טובת החולה, היום הנושא הכמעט יחיד הוא האוטונומיה של המטופל וזה הבסיס להרבה מאוד עניינים החל מהמתות חסד, זכות האדם לבצע זאת, דרך ניתוחים פלסטיים שהם בהחלט אוטונומיה של החולה למרות הנזק שבהם ועד ניתוחים לשינוי מין ועוד. כלומר שכיום אנחנו במקום אחר לגמרי בהיבט האתיקה הרפואית".
על הנושא בו יעסוק הרב שרלו בדבריו בכנס, שאלנו אם ניתן לקבוע מי מוסרי יותר, המקיים אורח חיים מוסרי מתוקף המצוות להן הוא מחויב או דווקא זה העושה זאת מתוקף צו מצפונו האישי. "הנושא עליו התבקשתי לדבר הוא האם פעולה ממוטיבציה ואמונה דתית הופכת את האדם בהכרח לטוב יותר, והמענה הוא שאין תשובה בינארית חתוכה".
"אני מאמין באמונה שלמה שיש בכך שהאדם ירא אלוהים כדי להפוך אותו ליותר מוסרי משתי סיבות, ראשית המוטיבציה שלו השיא לא רק מצפונית אישית, אלא מתוך דברי האל שציווה לעשות את הטוב והישר בעיניו, בנוסף גם העובדה שהדת לא עוסקת רק במוטיבציה להיות מוסרי, אלא קובעת מהו הכיוון הנכון לכך, גם אם לא בפרטים שעליהם יש מחלוקות, ברמה העקרונית".
עם זאת מדגיש הרב שרלו כי "לעולם אנחנו צריכים לראות לנגד עינינו לדוגמא את בני עלי, שהיו בניו של השופט, כהנים במשכן, והיו מושחתים. הם ניצלו את הקודש לטובת טובות הנאה ולניצול מיני של הבאות למשכן. דוגמא נוספת היא מדבריו של הנביא הושע שמתאר כהנים שמשתוקקים שאדם יחטא כדי שיקבלו קרבנות. כלומר שזו לא הבטחה אוטומאטית. כאשר יש באדם את היסודות הפנימיים ואת הרצון והוא גם פוגש את האל הוא בעל מוטיבציה גדולה יותר, אבל כאשר רשע פוגש את האל יתכן והוא מנצל את ניצוצות הקודש כדי להעצים את הרשע והפגיעה".
ומה באשר לשני אנשים המתנהלים באופן חיובי ומוסרי ומתווכחים ביניהם מי מוסרי יותר, האם זה המקיים כי מדובר בצו אלוהי, או זה המקיים כי ליבו מוביל אותו לכך. על כך משיב הרב שרלו כי "לא ניתן לקבוע קטגורית. ב'אדר היקר' הרב קוק מדבר על אנשים מוסריים שהיו בעבר, כמו שם ועבר שהיו לפני התגלות דבר ה' בעולם, ולכן לא ניתן לקבוע קטגורית, אלא לומר שמרחב של האדם המאמין מזמן לו את האפשרות להיות מוסרי יותר ולפעול מכוח הציווי האלוקי ובולם את הרשעה הקטנה שיש בכל אחד בתוכנו, אבל זה לא בטוח. בהחלט יתכן שמול בני עלי עמוד אנשים שלא הגיעו למשכן והיו מוסריים יותר מהם".
