המערכת מותקנת על קטר מטענים המערכת מותקנת על קטר מטענים
המערכת מותקנת על קטר מטענים המערכת מותקנת על קטר מטעניםצילום: רכבת ישראל; Railvision

רכבת ישראל הופכת למובילה עולמית בתחום מערכות ההתרעה לבטיחות הרכבתית, ומודיעה על הרחבת הפיילוט המבוצע בחודשים האחרונים עם חברת Rail Vision, המפתחת מערכות התרעה אלקטרו אופטיות המבוססות בינה מלאכותית למפגעים מסוכנים: חפצים, בעלי חיים או בני אדם, בסביבת המסילה, ובכך צפויה לשדרג משמעותית את בטיחות הנסיעה ברכבת וכן שאר משתמשי הדרך.

במסגרת הרחבת שיתוף הפעולה, תתקין הרכבת את המערכת, המותקנת כיום על קטר אחד, על עשרה קטרים נוספים, לצורך המשך ביצוע הניסויים, פיתוח וטיוב.

המהלך מתבצע בהתאם להסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין רכבת ישראל לחברת Rail Vision בשנת 2016 במסגרתו נבחנת המערכת במסגרת ניסויים על קטרים בצי הנייד של רכבת ישראל. בכך מממשת הרכבת את החלטת הממשלה משנת 2018 המעודדת חברות ממשלתיות לפעול ולקדם תוכניות חדשנות בתחום פעילותן, ולשתף פעולה עם מגזר הטכנולוגיה.

צעד זה הינו המשך ישיר להחלטת רכבת ישראל מלפני שנה, למימוש אופציות על 4,442 מניות של חברת Rail Vision, המוערכות בשווי של כ-866 אלף דולרים, זאת בהתאם למחיר המנייה בסבב הגיוס שביצעה Rail Vision בחודש אוקטובר 2020. בכך הפכה רכבת ישראל לבעלת מניות בחברת טכנולוגיה מתקדמת ופורצת דרך שעתידה להביא לשיפור עולמי בבטיחות ובשירות הרכבתי ברחבי העולם.

חברת Rail Vision עוסקת בפיתוח מערכות התרעה מפני מכשולים על ולצידי המסילה. המערכות המפותחות על ידי החברה מותקנות בקטר ומתריעות, באמצעות חיישנים אלקטרו-אופטיים, על המצאות עצמים, בעלי חיים ובני אדם על המסילה במרחק של עד כ – 2,000 מטר לפני הקטר.

מאחר והמערכות פועלות בין היתר על פי זיהוי תרמי, הן מספקות חיווי מדויק יותר לנהג הקטר ברובם המוחלט של תנאי מזג אויר ובכל שעה ביממה בהשוואה ליכולת הראיה וזיהוי המפגע על ידי נהג הקטר.

זיהוי אדם מתקיל מסילה ממרחק של 900 מטר
זיהוי אדם מתקיל מסילה ממרחק של 900 מטר
זיהוי כלי רכב מתקיל מסילה ממרחק של קילומטר
זיהוי כלי רכב מתקיל מסילה ממרחק של קילומטר
זיהוי הולכי רגל מתקילים מסילה בתנאי חשיכה
זיהוי הולכי רגל מתקילים מסילה בתנאי חשיכה
צילום: רכבת ישראל; Railvision