
הכפר חווארה הופך מוקד לפיגועי טרור קשים ורצחניים. על הדרך להתמודד עם כפר שבליבו ציר תנועה הכרחי עבור מתיישבים רבים שוחחנו עם תא"ל במיל אמיר אביבי, מנכ"ל תנועת הביטחוניסטים.
"אין בעיה מבצעית ללא פתרון", קובע אביבי ומספר כי בעבר פיקד על גדוד בגזרה זו, התקופה הייתה מורכבת וסוערת בהיבט המבצעי הרבה יותר מהתקופה הנוכחית והמענה היה בתגבור כוחות, מה שלטעמו הכרחי גם כעת.
הושקעו כמות כוחות פי שלוש מהיום. במרחב שכם היינו סד"כ של שבעה גדודים, ואנחנו רחוקים משם. כנראה שהצורך הוא בסד"כ הרבה יותר משמעותי", אומר אביבי ומזכיר כי במרחב שכם על הכפרים שכלולים בו קיימת פעילות של התארגנויות וארגוני טרור שונים כדוגמת 'גוב האריות' מה שמחייב כוחות נוספים והתמקדות מודיעינית משמעותית במקום. "זה דורש פעולה שוטפת בכפרי המרחב, פיטרולים ולא רק מודיעין, פיטרולים לא רק על הכביש של חווארה אלא גם בפנים, מה שמייצר אצלם חוסר וודאות", אומר אביבי.
עוד הוא מציין את חשיבות זירוז סלילתו של כביש עוקף חווארה, מה שיוביל למיתון החיכוך בין האוכלוסיות היהודית והערבית, גם אם לא מדובר בפתרון מושלם. "מדובר במרכיב אחד מתוך תפיסת ביטחון כוללת".
בהקשר זה הוא מזכיר כי מהלכי הסלילה הוקפאו על ידי שרת התחבורה הקודמת, מירב מיכאלי, שלדבריו "לא היה נראה לה שזה מספיק חשוב", בשל כך בוטל תיעדוף הכביש שהיה מונע כניסה מתמדת של מתיישבים רבים אל תוך הפקקים של הכפר העוין. אביבי מזכיר בדבריו כי "מי שקידם את הכבישים העוקפים היה דווקא רבין, ראש המפלגה שלה בעבר, שקידם כבישים בצורה נרחבת, מה שהקל מאוד על חיי המתיישבים היהודים. כנראה שגם כאן זה חלק מהפתרון".
"אמנם יש מגבלה לכמות הכוחות, אבל כשיש נקודה שפעם אחר פעם יש בה פיגועים קשים, צריך להפיק לקחים ולעשות שם ריכוז מאמץ", קובע אביבי.
