בראיון מיוחד לקראת חג הפסח מתייחס רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, לניסיונות השיח והמו"מ בבית הנשיא סביב חקיקת תיקון מערכת המשפט.
את דבריו אומר הרב אליהו כמי שהשתתף באחרונה במפגשים רבים עם מתנגדי החקיקה מתוך שאיפה לקיים הבנה הדדית בין חלקי העם. עם זאת באשר להפסקת מהלכי החקיקה סבור הרב כי "כל יום שהחקיקה נעצרת הוא הפסד גדול".
"שלושים שנה היינו עם חבל על הצוואר של הדיקטטורים של הבג"ץ שהתעלמו מרצון העם. הדמוקרטיה היא שלטון העם על ידי העם ולמען העם, וכאן העם נרמס בידי כמה אנשים שמינו את עצמם בשיטת חבר מביא חבר. הם שלטו וקבעו וכל יום זה ממשיך זה עוול", אומר הרב ומוסיף כי "עם זאת אנחנו לא רוצים לקרוע את העם. אני מבין את ראש הממשלה והרצון שלו שלא תהיה סרבנות ושלא לעורר כאן מחלוקת גדולה".
לדברי הרב אליהו ההמתנה לתקופה מסוימת עד להשלמת בחינת ההיתכנות להגיע להסכמה, "היא כואבת אבל שווה, אבל זה רק בתנאי שבסופו של דבר הרפורמה תעבור, כי אם לא, אין ערך לבחירות וזו לא דמוקרטיה. אנחנו חייבים להעביר את הרפורמה כי זו דמוקרטיה אמיתית". הרב קובע כי דווקא אותם הצועקים 'דמוקרטיה' רוצים דיקטטורה. "הם אומרים שלעם אין זכות לקבוע. זו לא דמוקרטיה. הם רוצים שהאליטות ישלטו וזו לא דמוקרטיה. העובדה שבית משפט מתערב בחוקים היא לא דמוקרטיה".
"חייבים להילחם על זה בכל הנחישות, במובן באופן שלא יקרע את העם. זה לא פשוט, אבל אין ברירה", אומר הרב המזכיר לחוששים שמא השהיית החקיקה היא למעשה גניזתה, כי גם גאולת ישראל ממצרים התרחשה כתהליך שבראשיתו נראה היה למשה רבנו שהורע לעם בגללו.
"אנחנו מרגישים את ההפגנות שזה בהחלט רע. שומעים אנשים שחשבנו שאכפת להם מעם ישראל ועכשיו שומעים שאכפת להם אבל בצורה לא מכובדת", מתנסח הרב בעדינות. "סרבנות היא דבר שלא יישמע. חשבנו שזה יהיה קל יותר, אבל זה לא כל כך קל. זה יותר מורכב וגם יציאת מצרים לא הייתה קלה, גם ההליכה במדבר לא הייתה קלה, אבל בסוף הגענו לארץ ישראל ובנה בית מקדש. לא צריך להתייאש. צריך להבין שיש שלבים בדרך הארוכה. אנחנו בטוחים שזה יקרה והמערכת תתוקן, אלו נבואות הנביאים", מזכיר הרב ומצטט את הפסוקים הנוגעים לתיקון מערכת המשפט כחלק מאחרית הימים.
את המוחים מחלק הרב אליהו לשתי קבוצות, האחת היא קבוצה אנרכיסטית ש"לא אכפת לה לשרוף את המדינה" ולעומתה יש קבוצה של אנשים טובים שתרמו למדינה אך הם נסחפים אחרי המובילים האנרכיסטים. "הם סוחפים את כולם בהצגות שקר ובסיפורה של שפחה למרות שכולם יודעים שזה לא מתחיל בכלל. השקר סוחף אותם וצריך להבהיר שלשקר אין רגלים כמו שעשה משה לבני ישראל מול קורח ועדתו.
על תפקיד הציונות הדתית בתקופה הזו אומר הרב אליהו כי המשימה היא להראות את אורה של התורה. במפגשיו עם הטייסים זיהה את הבורות שקיימת ביחס למורשת ישראל ותורת ישראל. "זו אחריות שלהם ואחריות שלנו. יש בציבור בורות מדהימה ביחס לרפורמה", אומר הרב ותוהה כיצד ניתן לטעון שאנחנו בעד דיקטטורה כאשר מאז יציאת מצרים עם ישראל נאבק בעריצות וברמיסת זכויות, ולמעשה הדברים נמשכים מאז בריאת האדם וקבלת התורה. עם ישראל אינו זקוק ליוונים כדי להבין מהי דמוקרטיה. "תפקידנו הוא ללמד את עם ישראל את התורה המתוקה המאירה והיפה שיש לנו".
בדבריו מציין הרב אליהו כי אם נדמה היה שלאנשי ההייטק בתל אביב לא אכפת מהמדינה וגורלה, מתברר כעת שלחבורה הזו אכפת מהמדינה ומהעם. עוד הוא מציין את המראה של עשרות אלפים הנושאים את דגל ישראל כחלק מההפגנות, גם אם הדבר מגיע כחלק מהמחאה נגד הרפורמה, "גם ביום העצמאות לא רואים מראה כזה. פתאום מתגלה האיכפתיות שלהם לעם ישראל, לארץ ישראל ולמדינת ישראל. הם לא רק אנשי העולם הגדול. הם חלק מאיתנו".
את הדברים חותם הרב בדברי ברכה לקראת החג ומזכיר את היציאה לחירות בראשית שנות התשעים עם קריסת ברית המועצות, כך גם את קריסת מדינות ערב על עריצותן בהיבטים רבים, "כל ממלכות הרשע קורסות, וגם אצלנו, להבדיל, אנחנו יוצאים לחירות משלטון של מי שהיו עריצים עלינו. אנחנו בתהליך של שחרור וזו תכלית חג הפסח, שחרור שלא יהיה בו שום צד של כפיה. הקב"ה שובר מעלינו כל עול ובדור הזה אנחנו יוצאים לעוד שלב של חירות עד שנצא לחירות עולם".
