כשרות
כשרותצילום: פלאש 90

מסעדות ועסקי מזון בעיר ת"א קיבלו לאחרונה כשרות מהרבנות בת"א, זאת לאחר שנשללה מהם התעודה בהשגחת צהר.

במועצה הדתית בת"א דיווחו בימים האחרונים כי מסעדת "אבן עזרא", אושייה קולינרית תל אביבית מבית עזורה ירושלים, בהנהלת השף אלרן שרפלר קיבלה בשבועות האחרונים תעודת כשרות של הרבנות.

כך גם המותג התל אביבי "קוקו שוקולד" בוטיק, המייצר שוקולד טבעוני משובח, ביקש להסיר כשרות צהר וקיבל
לאחרונה כשרות של הרבנות בת"א. שני עסקים אלו מצטרפים למסעדת שווארמה "גיסנו" הידועה ועסקים אחרים בעיר שביקשו בתקופה האחרונה לעבור לכשרות הרבנות. כך על פי הודעת רבנות תל אביב.

אלדד מזרחי יו"ר המועצה הדתית אומר לערוץ 7: "מגמה זו של מעבר עסקים 'צהר לכשרות של הרבנות ת"א אינה טרנד חולף. היא ביטוי של חיזוק האמון בתעודת הכשרות שלנו, הן מצד בעלי העסקים והן ע"י הציבור ומהווה תוצאה והמשך ישיר של פעילותינו להגברת השקיפות בעבודת ההשגחה בשירות המקצועי וההוגנות מול בעלי העסקים. אנו שמחים שציבור רחב שומרי הכשרות וחובב הגסטרונומיה יכול ליהנות ממגוון רחב של מסעדות ובתי אוכל כשרים בעיר תחת השגחתינו".

ארגון כושרות מסר "הכתובת נמצאת על הקיר כבר הרבה שנים. עם ישראל רוצה ברובו לאכול כשר, והוא רוצה שזה יהיה תחת רבנות חזקה מקצועית ושקופה. כל פתרונות ההפרטה וגופי הכשרות האלטרנטיבים לא תופסים תאוצה וזה הזמן שכל הכוחות החיוביים יפעלו ביחד לקדם את הכשרות הממלכתית".

אלא שיהודה זיידרמן מנכ"ל כשרות צהר הבהיר בשיחה עם ערוץ 7 לאחר פרסום הכתבה כי חלק מהמסעדות נפסלות על ידם ומקבלות הכשר דווקא ברבנות תל אביב. "כשרות צהר נוסדה לפני כחמש שנים גדלה מחודש לחודש ומלווה מעל 350 עסקים ברחבי הארץ וממשיכה לצבור פופולאריות ככשרות הלכתית ורלוונטית לקהלים רחבים ואף מהווה 10% מהמסעדות הכשרות בתל אביב. בכתבה שפרסמתם נאמר שכוחה של כשרות צהר קטן בתל אביב, ההיפך הוא הנכון", מסר זיידרמן.

"שתי מסעדות שצוינו בכתבה -גיסינו ואבן עזרא אכן היו בכשרות צהר ועברו לכשרות רבנות לאחר שעברו עבירות כשרות חמורות והפיקוח הכשרותי נשלל מהם.

כאשר מסעדה או עסק אחר מבקש לעבור לכשרות צהר, אנו טורחים לפנות אל הרבנות המקומית כדי לעשות בירור ובמקרים חמורים אף לא נותנים כשרות כלל. הרבנות תל אביב, לא זו בלבד שלא עושה בירור לגבי הסיבה בגללה נשללה כשרות מעסק בטרם נכנסת לבית העסק, אלא גם מתהדרת במעבר מסעדות אלה לפיקוחה".

עוד הוא מציין כי תמוה שארגון כושרות "המתהדר בהגדלת הכשרות בישראל שיבח את המהלך התמוה של רבנות תל אביב וזאת שוב מבלי לבדוק את העובדות כלל. כשרות צהר ממשיכה בכל הכח להגדיל כשרות בישראל ביסודיות הלכתיות ודרך ארץ ללא פשרות".

רבנות תל אביב הגיבה לטענות של צהר "רבנות תל אביב מחויבת לנהלי הכשרות של הרבנות הראשית, ומשכך בעל עסק שמגיע מהשגחה אלטרנטיבית ולא מוסמכת מחויב לעבור הכשרה כדין והיצמדות לנהלי הכשרות כתנאי מקדים לקבלת כשרות . כך הדבר בכלל העסקים בתל אביב.

ארגון צהר מקיים שיווק אגרסיבי סביב בתי עסקים בכשרות רבנות תל אביב על מנת שיעברו לכשרות צהר מרבנות תל אביב, זה באופן לא הגון ובניגוד להנחיות רבני צהר עם הקמת המיזם, צהר לא מתאמת עם רבנות תל אביב דבר, בוודאי לא כאשר בית עסק עוזב את כשרות הרבנות, הודעת דוא"ל אנמית שארגון צהר מדי כחצי שנה שולח רחוקה מהוראות רבני צהר לפנות בכל עסק ועסק. רבנות תל אביב מספקת שירותי כשרות למעל 1,000 בתי עסק ברחבי העיר וזוכה לאמון הציבור בעיר, ארגון צהר מהווה אחוז זניח מהעסקים הכשרים בעיר", סיכמו ברבנות תל אביב".

גם בכושרות ביקשו להגיב לטענות צהר "כשרות צהר הדוגלת בשקיפות של הכשרות, נוהגת לפרסם מדי פעם, בדף הפייסבוק שלה כאשר היא מסירה את ההכשרות, צהר בחרה לא לשתף את הציבור כשיש ליקויי כשרות חמורים, כך גם במסעדות שעברו לרבנות תל אביב ומשכך תמוהים דברי הארגון שלא טרח לפרסם את סיבת עזיבת בית העסק לציבור הרחב ומלין כעת על חוסר השקיפות שאליה הוא מחוייב, הדבר מתבטא גם בכך שעד עתה הארגון טרם פרסם נהלי כשרות שקופים אליהם הוא מחויב.

דוגמא זאת כאחת מיני רבות מעידה על הנזק הגדול של ארגונים הרוצים להפוך את מערכת הכשרות לתחרותית ולא יעילה עבור הצרכנים, אנו מברכים את רבנות תל אביב שהכשירה את המקום ותדאג שהוא יעמוד בנהלי הכשרות המחייבים. וקוראים לממשלה לתקן את חוק הכשרות בהקדם לסגירת הפירצה בחוק המאפשרת לגופים אלטרנטיבים לתת כשרות ללא פיקוח וללא נהלי כשרות מחייבים".