אתרי אינטרנט
אתרי אינטרנטצילום: ISTOCK

איגוד האינטרנט הישראלי חושף את מדד האינטרנט הישראלי הממפה באופן מקיף את העדפות הישראליות והישראלים בצריכת מדיה ואת הרגליהם בשימוש ברשת.

המדד מסכם את השימוש באינטרנט בישראל במהלך שנת 2022 , על בסיס מדידות תקופתיות שבוצעו לאורך השנה על ידי איגוד האינטרנט וסקר מקיף מראשית שנת 2023 שבוצע על ידי מכון "מאגר מוחות".

הדוח מספק תמונת מצב עדכנית ומפורטת של האינטרנט הישראלי בהיבטי התשתיות והביצועים, אתרי אינטרנט, הרגלי שימוש וצריכה של שירותים מקוונים כגון רשתות חברתיות, אפליקציות וסטרימינג.

בזירת הרשתות החברתיות, יוטיוב, וואטסאפ ופייסבוק שומרות על מעמדן הדומיננטי (למעלה מ-90% מהציבור הישראלי משתמש בכל אחת מהן), יחד עם זינוק משמעותי בחדירה של טיקטוק, אשר בראשית שנת 2023 כמחצית מהציבור הישראלי העיד על שימוש בה לעומת כ – 30% בתחילת שנת 2022. עוד בראש הטבלה: אינסטגרם- 70%, טלגרם- 54%, וטוויטר עם 35%.

הנתונים שחושף לראשונה איגוד האינטרנט מלמדים כי רוב הציבור הישראלי משתמש בשירותי הסטרימינג האינטרנטיים השונים כגון נטפליקס ספוטיפיי, ועוד. הדבר נכון גם לפריפריה לעומת מרכז ולציבור חילוני לעומת ציבור דתי-לאומי. 60% מהישראלים משתמשים בנטפליקס,10% בשירות דיסני+, 5% באפל טי-וי, 3% באמזון פרימיום ו-1% בדיסקברי פלוס. בשירותי המוסיקה מובילה ספוטיפיי עם 35%, אחריה אפל מיוזיק עם 8%. דיזר עם 1% בלבד. בקרב תושבי יו"ש, נראה כי 57% מהם צורכים את התכנים של ענקית הסטרימינג "נטפליקס", בעוד רק 9% צורכים את שירות הסטרימינג של "דיסני".

בקרב ספקיות התוכן בטלוויזיה דרך האינטרנט: חברת hot מובילה עם 20%, אחריה yes עם 14%, פרטנר וסלקום עם 11% כל אחת.

הדו"ח אף בחן את אופן הפעילות של בני הנוער ברשת - מהנתונים עולה כי 49% מבני הנוער מבלים מול המסך למעלה מ - 4 שעות ביום, שליש מכלל בני הנוער העידו שזמן המסך שלהם אף עולה על 6 שעות ביום. התוכן הנצרך ביותר על ידם הוא מוזיקה וסרטים (70% השיבו שזו הפעילות המרכזית שלהם באינטרנט), והפעילות השנייה המדורגת כגבוהה ביותר מבחינת השימוש שלהם הוא ברשתות החברתיות (58%). הרשת שלא יוותרו עליה היא בראש ובראשונה אינסטגרם (41% מכלל מהמשיבים). בנוסף, כמחצית מבני הנוער העידו שההורים שלהם לא מדברים איתם כלל או לעיתים רחוקות על הסכנות הגלומות ברשת.

יורם הכהן מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, אומר בתגובה לממצאי המדד: "מדד האינטרנט שמתפרסם השנה לראשונה על ידי איגוד האינטרנט הישראלי מקיף את הרגלי השימוש בשירותי האינטרנט השונים, היקף התשתיות העומדים לרשות הציבור ואיכותם. ניתן לראות באופן בולט את הגידול המהיר שחל במהלך השנה האחרונה בצריכת תכני וידאו שונים בקרב ישראלים, אם זה בשימוש בטיקטוק ואם בצריכת סדרות בנטפליקס. ככלל, הרשת הפכה למקור המרכזי של צריכת תקשורת ופנאי – טלוויזיה, סדרות ומוסיקה. עוד מלמד הסקר כי התלות ההולכת וגוברת ברשת, מחייבת "להדביק את הפער" בקצב מהיר יותר בכל מה שנוגע לתשתיות – סיב אופטי ומהירות הגלישה ברשת. השימוש ברשת עולה בקצב מהיר ועל המדינה לוודא כי התשתיות עומדות ב"ביקוש" ואף מוכנות להתפתחויות עתידיות".