
היום (רביעי) מצוין מלאת 13 שנים לפטירתו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל. עם הרב אליהו זיני, נשיא ישיבת ההסדר 'אור וישועה' שוחחנו על הקוטביות לכאורה בין ההחמרה בהלכה להכלה בקבלת כל יהודי באשר הוא.
הרב זיני סבור שגם אם הדברים נראים לכאורה מנוגדים זה לזה, הם מהווים חלק מ"עולם תורני רחב ביותר שלדאבוננו נמחק כליל במדינתנו, הרבנות הספרדית,, כלשונו, והוא מדגיש כי לא מדובר באמירה גזענית חלילה, אלא בתיאור גישה כוללת לעם ישראל.
"כאשר תלמיד חכם ספרדי ראה יהודי הוא ראה בו קודם כל אישיות של קודש הנגזרת מתוך כלל ישראל, עם קדוש לה', ולכן מתייחסים אליו כבן של הקב"ה. לכן זו לא רק הכלה אלא אהבה עמוקה. היסוד היה אהבת ישראל כי כל יהודי הוא בנו של הקב"ה, ולכן אני חייב לבוא לקראתו לתמוך ולסייע לו בכל דרך. מאידך התורה היא דבר ה', שאינו בבעלות פרטית שלנו, דבר ה' המתמשך והולך לכל ההיסטוריה ואנחנו חייבים לקיים אותו ולומר מה הוא", מסביר הרב זיני ומוסיף:
"נכון שלעיתים יש פער בין האידיאל שאליו יש לחתור, דבר ה', לבין הגשמתו. לא תמיד אנחנו עומדים במשימה העילאית. אבל זה שעדיין לא השגנו את הכוחות לעמוד בדבר ה' לא אומר שצריך להתייחס אל האדם כאל פושע, אלא מתוך אהבה אליו הוא יתקשר לתורה בלי שינוי, רפורמה וכו', לקשר אותו דווקא לתורה עליונה ואידיאלית אבל מתוך אהבה. לכן אין כאן דיסוננס אלא שכל צד תורם את חלקו. היהודי מבין שהרב מדבר איתו מתוך אהבה ורעיון עילאי עמוק וחיבור שורשי ונכון לבוא לקראתו".
הרב זיני סבור כי גישה זו איפיינה כל רב ספרדי בעל שיעור קומה באשר הוא. "חונכנו כרבנים להתייחס לכל יהודי כאל בן שלנו ואנחנו רוצים בטובתו ובהשלמתו והצלחתו כאילו הוא אחד הבנים שלנו. בתורה לא נוגעים כי התורה לא ניתנת לגחמות של תרבות מתפתחת".
בדבריו מציין הרב זיני כי אמנם נראה שלא מחנכים כיום על ברכי גישה שכזו, אם כי ניתן לראות ניצנים של תיקון הגישה בכיוון שכזה, גם אם לא מספיק בינתיים אך הדגשה של המגמה הכפולה הזו תביא לברכה עבור העם כולו.
עוד שאלנו על הפן השני של אותה גישה, הפן של הציבור הרחב שאינו מגיע לרמת הקפדה מחמירה שכזו בהלכה, ועם זאת כאשר היה הרב אליהו זצ"ל מגיע למקום כלשהו היו מכבדים אותו באופן מובהק ושומעים את דבריו, בעוד ניתן היה לשער שדווקא יתרחקו ואולי יעדיפו רב שידבר בלשון מקלה יותר, אולי יותר בגובה העיניים.
הרב זיני משיב ומספר מניסיונו האישי בטכניון אליו הגיע בשנת 1970 ו"נתקלתי בעוינות ששברתי על ידי חיוך והארת פנים ונכונות להתחבר ורצון להתחבר. דיברתי עם כל אחד כאחי", הוא מספר ומציין גם מפגש עם קיבוצניק איש השומר הצעיר ששאל מה הופך אותו לאח לרב ובתשובה לשאלתו דיבר הרב זיני ראשית על שייכות שניהם לעם אחד, בהמשך להיות העם הזה עם קדוש ורק בהמשך עניינה של תורה. "החומרה לא הייתה מהווה מחסום כי היא הגיעה רק אחרי שהיה ברור לצד השני שאנחנו שייכים למשפחה אחת גדולה מלאת אהבה, ואז אם שומעים מהרב הלכה קשוחה לא מתרחקים אלא מבינים שגם אם אני לא יכול לקיים את זה אני מבין מדוע הרב אמר את הדברים. הרב היה מאיר פנים ומקבל כל אחד בסבר פנים מאוד יפות. לכן הוא התחבר לכל אחד. אם נראה את האהבה הזו לעומק בכל צעד ושעל אף אחד לא ייבהל, גם אם הוא רחוק".
"עם כל האהבה הזו והחיבור לכלל ישראל לא נתן לשום עוול ופשע לעבור בשקט. לפני שנים רבות לחצו אנשים עליי שאמלא תפקיד בכיר כלשהו. התברר שפוליטיקאים אינטרסנטים התנגדו לכך. הרב קרא לי וביקש שאמשוך את המועמדות שלי כי הם לא רוצים שאתמנה ואם תשאיר מועמדות הם ישפילו אותך וישפילו את התורה. הוא ניהל מאבקים ערכיים מתוך אהבה. רצה למנוע ממני תקלה", מספר הרב זיני.
