הפגנת החילונים המיליטנטיים מול הישיבה, השבוע
הפגנת החילונים המיליטנטיים מול הישיבה, השבועצילום: אלישיב רקובסקי

1

רק מתוך מחוזות השנאה, ההסתה וההזיה שאליהם הידרדרה מחאת קפלן יכולה הייתה לפרוץ מחאה מופרכת כל כך כמו קמפיין השנאה שמתנהל בימים אלו נגד ישיבת מעלה אליהו התל־אביבית. ברור לחלוטין שאין מאחורי הקמפיין ההזוי הזה שום מניע אמיתי מלבד המאמץ המתמיד של מובילי המחאה לחפש תירוצים חדשים לעימות, לאחר שהמאבק ברפורמה המשפטית שהצית את המחאה החל לדעוך בעקבות הקפאת הרפורמה. עילה חלופית מאולצת להמשך המחאה והשיסוי יכולה להיות דרישה לגיוס בני ישיבות, או חלוקה שגרתית של כספים קואליציוניים, או אימוץ תכנית שגובשה במשרד האוצר להסבת כספי ארנונה מסחרית מערים עתירות תקציב כדי לתמרץ בנייה למגורים בפריפריה. הכול תופס, העיקר שאפשר יהיה להמשיך לחולל כאוס.

2

העילה לכאורה לסקנדל הנוכחי היא תכנית בינוי שהתגבשה בעקבות בקשת העירייה שהישיבה תעתיק את משכנה למבנה אחר בסביבה, שבאותה הזדמנות יעבור הרחבה והתאמה לצרכיה. לא הישיבה יזמה את המהלך אלא העירייה, שביקשה לשכן בית ספר במבנה הנוכחי של הישיבה. וזה לא שהעירייה הקצתה לישיבה מגרש חלופי ריק ויקר בצפון תל אביב, או שחלילה פונה איזה מוסד חילוני כדי לשכן בו ישיבה. המקום החלופי המיועד לישיבה הוא בית כנסת ברחוב קליי שפעם היה גדוש מתפללים וכיום, בעקבות הגירת רוב האוכלוסייה הדתית מהעיר, נותר עם מעט מאוד מתפללים. רב בית הכנסת עד לפטירתו לפני כשנה היה הרב חיים גדליה צימבליסט, תלמיד חכם גדול ודיין לשעבר בבית הדין הרבני הגדול, שרבני ותלמידי ישיבת 'מעלה אליהו' היו קשורים אליו ושמעו שיעורים מפיו. למרבה הצער, בתל אביב יש בתי כנסת רבים שרוב הזמן עומדים ריקים ושוממים. במסגרת הכנת הטור הזה הזדעזעתי למצוא כותרות משנת 2015 שבישרו בעליצות על כך שבבית הכנסת של חסידי גור בשדרות נורדאו, שבו התפלל סבי עליו השלום, נפתח מכון כושר.

העברת הישיבה לבית הכנסת ברחוב קליי היא פתרון טוב למבנה המקודש המתרוקן, פתרון טוב לישיבה המתרחבת, ופתרון טוב לבית הספר שייפתח במבנה שבו היא שוכנת כעת. זו הסיבה שבגללה העירייה בראשות רון חולדאי תמכה ברעיון, עד שהתקפלה והודיעה על הקפאתו תחת לחץ של שמאלנים קיצוניים וחילונים מיליטנטיים שונאי דתיים, שברוח כינויי הגנאי הרווחים בתל אביב נכון לכנותם דוס־פובים. וזה לא שאם הם יצליחו הישיבה תעזוב את העיר אחרי שהיא פועלת בתוכה למעלה משלושים שנה. היא פשוט תישאר במקומה הנוכחי ברחוב דפנה. מי שנאבקים להשאיר בעיר רבבות מסתננים בלתי חוקיים מאפריקה היו רוצים אולי שהישיבה ותלמידיה יתאדו להם מהנוף, אבל זה פשוט לא יקרה. אז מה הם ירוויחו? כלום. העיקר שיש סיבה למחאה, לשיסוי ולהסתה.

3

"בורותם אומנותם", הכריז אחד השלטים שהונפו השבוע בהפגנת הדוס־פובים מול הישיבה. השלט הזה מסגיר בעיקר את בורותם ושנאתם העיוורת של מניפיה, שאין להם אפילו מושג מול מי הם מפגינים. לא ניכנס כאן לשאלה מי ראוי יותר להיקרא בור, תלמידי ישיבות חרדיות שמילאו כרסם בש"ס ופוסקים אבל לא למדו אנגלית ומתמטיקה, או נשיא בית המשפט העליון לשעבר שהוא גם פרופסור מהולל באקדמיה אבל לא מסוגל לומר "שמע ישראל" בכוחות עצמו. מה שברור למדיי זה שיש כאן טעות בכתובת. תלמידי 'מעלה אליהו' ברובם המכריע הם בוגרי ישיבות תיכוניות שלומדים מקצועות חול ונבחנים בבחינות הבגרות. מישהו התבלבל והביא את השלט מההפגנה הקודמת בבני ברק.

חילונים שדורשים לגייס את תלמידי הישיבות החרדים היו אמורים לחבק ישיבה ציונית שתלמידיה ברובם המכריע מתגייסים לצה"ל, רבים מהם ליחידות קרביות. כזה הוא למשל יהודה הישראלי, אולי הפצוע הכי קשה ממבצע 'צוק איתן', שלאחר שלוש שנות לימודים במעלה אליהו התגייס לסיירת רימון, והוא ומשפחתו משלמים יום יום את המחיר הכבד של פציעתו האנושה בקרב.

לפי טיעון נוסף שנשמע מפי המפגינים, הישיבה מבקשת לשנות את צביונה החילוני של תל אביב ולהחזיר את החילונים בתשובה, רחמנא ליצלן. במסגרת ריאיון שערכנו עמו לפני הרבה שנים, יצא לי לשמוע מפי הרב חיים גנץ באיזה אופן הוא מקווה שהישיבה תשפיע על הסביבה התל־אביבית. הוא דיבר על כך שההשפעה תבוא מעצם החיים בשכנות. הישיבה לא דוגלת בשידול והדתה, אלא בדוגמא אישית. אז אולי יש מי שמתמלא פחד מהאפשרות שהיכרות עם לומדי תורה צעירים ועם נשיהם וילדיהם תגרום למישהו מהשכנים לרצות לאמץ משהו מאורחות חייהם. נפשם החילונית הרגישה עלולה להינזק למראה סוכה שהוקמה בחצר הבית או לנוכח הדלקה משפחתית של נרות חנוכה. אבל אין ספק שרבים מאוד מתושבי העיר ללא הפסקה, גם החילונים שבהם, לא רוצים שתל אביב תהפוך לעיר הנידחת, עיר ללא יהדות. תעיד על כך תגובתם האוהדת של אישי ציבור רבים ולא דתיים שיצאו להגנת הישיבה מול מתקיפיה. ובמקום שאין ציבור דתי אין יהדות, ובמקום שאין ישיבות לא יהיה ציבור דתי, כפי שתעיד הירידה התלולה בתפוסת בתי הכנסת ובתי הספר הדתיים בתל אביב.

4

אפילו השם של הישיבה הזאת, מעלה אליהו, נשמע כמו שם של התנחלות - טען השבוע אחד ממקטרגיה הבורים של הישיבה. אז אולי כדאי לספר לו ולדומיו מי הוא אותו אליהו שעל שמו נקראת הישיבה. לא, לא מדובר באליהו מהתנ"ך - הנביא שמוצאו מהרי הגלעד אולי יזכיר למפגינים את סיוטיהם הלקוחים מסדרת הטלוויזיה 'סיפורה של שפחה'. זה לא הנביא אליהו מגלעד, זה עורך הדין אליהו מתל אביב.

עורך הדין הדתי אליהו מירון ז"ל עלה ארצה כילד בשנת 1932 וחי בתל אביב עד 1999. הוא שירת בהגנה, בפלמ"ח ובצה"ל והשתחרר בדרגת רב־סרן. בהמשך דרכו כיהן בין השאר כסגן היועץ המשפטי של עיריית תל אביב וכמנכ"ל משרד הפנים בימי כהונתו של חיים משה שפירא, מנהיג המפד"ל של פעם שבשמאל מתגעגעים למתינותה. היה שותף בכיר במשרד עורכי הדין מירון בן ציון ופריבס ברחוב מונטיפיורי, שכיום עומד בראשו בנו עו"ד יצחק מירון. תקצר היריעה מלפרט את מגוון התפקידים הרבים והחשובים שבהם כיהן מירון בגופים ציבוריים וכלכליים. נציין רק שוועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט בייסקי שחקרה את מפולת מניות הבנקים ציינה שמבין כל חברי הדירקטוריון של הבנקים השונים, עו"ד אליהו מירון מדירקטוריון בנק המזרחי היה היחיד שהביע התנגדות לוויסות המניות שהביא למפולת.

מצטרפים לתמיכה בישיבת מעלה אליהו. לתרומה לחצו כאן

הפירוט הביוגרפי הזה חשוב כדי לחדד שתי נקודות. ראשית, חילונים מיליטנטים יקרים, למרות הרושם המוטעה שנוצר לפעמים, תל אביב היא לא רק שלכם. את העיר העברית הראשונה בנו ופיתחו יהודים חילונים, מסורתיים ודתיים מכל הזרמים. היא שייכת למשפחתו של אליהו מירון ז"ל, שהנציחה את זכרו בשמה של ישיבת מעלה אליהו, לא פחות משהיא שייכת למיטל להבי, סגנית ראש העיר ממרצ שפועלת ללא לאות כדי להציק לישיבת מעלה אליהו. והיא שייכת גם לסבא שלי שעלה מפולין בשנות ה־30 וחי בה רוב ימיו, ולכן שייכת גם לבן שלי שלמד שלוש שנים במעלה אליהו לפני שהתגייס לשבע שנות שירות קרבי בסדיר ובקבע, וגם לבן אחר שלי שלומד בישיבה בשנים אלו. והיא התפתחה לבירת העסקים והתרבות והבילוי של ישראל לא רק בזכות מי שגרים בה כיום, אלא בזכות השקעה ממשלתית כבדה לאורך עשרות שנים ובזכות מי שבנו ופיתחו אותה לאורך 114 שנות קיומה.

ושנית, תחשבו על זה שאולי תל אביב זקוקה לאנשים כמו אליהו מירון גם בהיבט הכלכלי. כי יושר ומקצועיות מהסוג שהוא גילה בפרשת מניות הבנקים יכולים למנוע אסונות כלכליים שיעלו מיליארדים למדינה ולציבור. אז אולי בכל זאת כדאי גם לכם שיהיה בתל אביב מוסד חינוכי שנושא את שמו ושואב ממנו השראה.

אז כדאי שתסכלו קצת במראה, מפגינים דוס־פובים יקרים, תחשבו שוב על מה שעשיתם השבוע ואולי תרגישו מעט חרטה או אפילו קצת בושה. או כמו שאתם נוהגים לצעוק בהפגנות שלכם – "בושה! בושה! בושה!"

לתגובות: [email protected]

***