הרב משה ליכטנשטיין
הרב משה ליכטנשטייןYonatan Sindel/Flash90

ראש ישיבת הר עציון, הרב משה ליכטנשטיין, יצא היום (שישי) בביקורת חריפה ואף יוצאת דופן על הפרעות ופעולות הנקם שביצעו יהודים בכפרים פלסטיניים.

לדבריו, "הכאב הוא כפול. ראשית, על הטרגדיה הנוראה של קיפוח חייהם של אנשים תמימות וטובים שנרצחו בדם קר בידי בני עוולה; הכאב השני הוא כאב על תגובת הנקם שעשו נפשות ועות וטועות בכפרי הסביבה", כתב הרב ליכטנשטיין בפוסט בדף הפייסבוק של הישיבה.

"הכתם הזה הוא כתם מוסרי והוא מכתים את כולנו, לא רק מפני שאנשים אחים אנחנו אלא גם בגלל שכלל הציבור אחראי לאווירה שנוצרה שאיפשרה את המעשים הללו", הוסיף הרב. והמשיך כי "ישנם כמה וכמה מעגלים קונצנטריים היוצרים את האווירה הזו, אך כל אחד מאיתנו נמצא באחד המעגלים, אם קרוב ואם רחוק, וזה מחייב חשבון נפש ציבורי".

בסוף הפוסט סיכם הרב ליכטנשטיין וטען כי "פגיעה במי שלא ביצע פשע היא עוול מוסרי ודתי המנוגד לכל ערכי התורה והמצוות. כאשר עוול מוסרי נעשה על ידי יהודי מכוח זהותו היהודית, ועוד יותר כאשר הדבר נעשה על ידי אדם המזוהה כשומר תורה ומצוות, זהו גם חילול השם שהוא עבירה חמורה ביותר".

לדבריו, "הבעיה המרכזית בזריעת ההרס בכפרים הפלסטיניים אינה 'אטבדן המשילות' או 'פגיעה בהתיישבות' אלא העוול המוסרי", כתב ליכטנשטיין. "אובדן המשילות והפגיעה בהתיישבות הן אכן בעיות אך משניות וטפלות לבעיה הראשית. המגנה את אובדן המשילות או הפגיעה בהתיישבות בלבד ממזער את הבעיה וחוטא למוסר", הוסיף.

בסוף הפוסט הוסיף ליכטנשטיין כי "יצירת אווירה ציבורית המגנה כל אלימות מצד אדם פרטי וכלפי אנשים פרטיים שאינם מחבלים יכולה לגרום להפחתה משמעותית במקרים כאלו. לכן שומה על ההנהגה החינוכית, רוחנית וציבורית להוביל מהלך השולל את הלגיטימיות של פגיעה בחפים מפשע, גם בחברה הנתונה במאבק ומלחמה. האלימות כלפי כפרים פלסטיניים אינה מנותקת מן האלימות הקיימת בחברה הישראלית באופן כללי, כגון אלימות בכבישים, אלימות במשפחה ועוד. ההתמודדות איתה, במובן הרחב והעמוק ביותר, קשורה בהתמודדות וטיפול באלימות בכלל החברה", חתם הרב.