הרב אב"י סילבצקי, ר"מ בישיבת מרכז הרב, התייחס לאירועים שקורים בעם ישראל לאחרונה לאור הרפורמה במערכת המשפטית.
"הכל בחוץ זה בירורים וסימני שאלה, רוצים להתחבר לתורה, רוצים להתחבר ליהדות. כל השלטים והויכוחים מבררים יותר מהכל מיהו יהודי.'אתם לא יהודים' או 'אתם לא היהדות' או 'להגיד דבר כזה זה לא יהודי', אלו השאלות. שומעים את האמירות האלה בכנסת כל הזמן, כי זהו באמת הדיון והבירור האמיתי, בירור שמבקש תשובה".
לדבריו, "צריך לדעת שכל השאלות החיצוניות הם לא השאלה האמיתית, צריך לשמוע נכון את השאלה".
מדגים הרב סילבצקי בסיפור, "היה פעם אחד שהתארח כל שבת אצל זוג, שבת אחת החליטו שנמאס להם, הבעל אמר לאשתו: תכיני מרק דלוח מלוח נורא ואיום, יטעם את המרק ונשאל מה אתה אומר על המרק של אשתי? אם יגיד נורא ואיום, נגיד לו: ככה אתה מדבר על אשתי? לך ואל תשוב. אם יגיד: טעים, נגיד לו: חנפן, ככה אתה מתחנף לאשתי? לך מפה. האורח הגיע ליל שבת, יושבים עם המרק, כולם לוקחים לגימה, ושואלים אותו: נו, מה אתה אומר על המרק של אשתי? עונה האורח: אפשר לבוא גם שבת הבאה להתארח אצלכם? במילים אחרות: צריך לשמוע מהי השאלה".
הרב סילבצקי לא רואה ברפורמה המשפטית את השאלה המרכזית. "השאלה היא לא הרפורמה המשפטית, ואפילו לא עילת הסבירות, השאלה היא אחרת לגמרי: מהי היהדות? מה הקשר שלנו לארץ ישראל? מה זה עם ישראל? איך עם ישראל צריך לחיות? מה זה להיות יהודי באמת? אמר לי אחד המארגנים: 'אם אתם לא הייתם כופים, כולם היו מתחברים למצוות', משפט מצד אחד לא בוגר אבל יש פה עומק מאוד עמוק, תמצות של מאמר הדור. כפייה זה לא פתרון וזה לא נכון. אותו אדם, גלוי ראש שחוזר מהפגנת דמוקרטיה, הוסיף: 'מי לא ירצה להיות כמו סבא שלו?'
זה הבירור האמיתי וכל מה שיש מסביב זה פחד שנובע מנתק של שנים, מחוסר הכרה של מה זה מוסריות של תורה ודרך חיים אמיתית של תורה, כל זה גילוי של הצורך והרצון הפנימי לברר ולהעמיק. עוד נברר ונתחבר ויחד נגלה את החיבור האמיתי לתורה וקדושה".
