גן ילדים. אילוסטרציה
גן ילדים. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

לאחרונה ישנם יותר ויותר דיווחים על מחסור בגננות בכל רחבי הארץ ומשרד החינוך טרם הצליח להתמודד עם התופעה.

"אני גננת מעל 15 שנה במערכת משרד החינוך, יש צדק בכך שיש נשירה של עובדי הוראה, ומכל השכבות, מורים ומורות ובעיקר גננות", מספרת א', גננת וותיקה, בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריה, "בקבוצות גננות שבהן אנו חולקות מחשבות זו עם זה ונעזרות ועוזרות אחת לשנייה לא פעם נאמר: 'הגננת מחפשת מחליפה' וממליצים על גננת זו או אחרת והיא אומרת שהיא תפוסה, היא כבר לא ממלאת מקום יותר והיא מצאה עבודה אחרת. לפני מספר שנים זכור לי איך מתוך בית החולים אני מחפשת מחליפה לגן כי יש לי נקיפות מצפון, 35 הורים יאלצו להפסיד יום עבודה ולהיות עם ילדיהם, למרות שהאחריות למצוא מחליפה של המפקחת והיא מפילה על המדריכה והמדריכה מבקשת בסוף ממני. המצב מחמיר כי הילדים לא אותם ילדים שלפני מספר שנים! יש קושי בלהשיג גננות מחליפות במקרה שלא מרגישים טוב".

"כל אחת מפילה על השנייה את האחריות ואז צריך להתייעץ עם ההורים: האם זה בסדר מחר להעדר לצורך רפואי? כי היום לא מספיק רק לעדכן את וועד ההורים, צריך לקבל מהם אישור וצריך לשתף ולעדכן אותם במצב הרפואי שלך. ואם זו מחלת ילד, אז צריך לתת דין וחשבון למה בעלך לא נשאר. נאמרים לנו משפטים כמו: גם הוא לא יכול להיעדר מעבודה הרבה ימים או אולי הסבתא תשמור".

וגם כשמוצאים מחליפה, אומרת א', המצב לא פשוט. "צריך למצוא את המחליפה, לתאם אתה ולשוחח אתה במשך כל היום, בקיצור: לנהל את הגן מרחוק. יש הרבה גננות שלמדו את המקצוע אך רק לא מעוניינות לעבוד במצב שכזה".

הגננת א' מדגישה כי הן רוצות לתת לילדים את כל העוגנים הנדרשים במאה העשרים ואחת אך צריך לתת להם תומכות למידה אמתיות, קרי - סייעות שעברו הכשרה. "כאלה שיכולות לתמוך בנו ולעזור לנו במיוחד שאני אישית מכירה חברות שפרשו או עשו הסבה לתחום אחר רק בגלל הקושי ההתנהגותי שיש בגנים".

ממשרד החינוך נמסר לערוץ 7: "משרד החינוך מודע היטב לאתגרים הרבים איתן מתמודדות גננות בגני הילדים. הפער במחסור מצטמצם מיום ליום, ובכדי להתמודד באופן מיטבי עם אתגרים אלו, הגננות בגני הילדים מקבלות מעטפת נרחבת של מערך הפיקוח וייעוץ חינוכי שמלווה אותן באופן סדיר.

בנוסף, הגננות עוברות פיתוח מקצועי שמטרתו בין היתר העצמה ומתן כלים להתמודדות עם מצבים מאתגרים במהלך היום יום בגן. כמו כן, משרד החינוך מפתח חלופות שונות בכל היבט מערך מילוי המקום בגני הילדים באופן שיקל על מציאה והצבת ממלאי מקום בעת הצורך. בנוסף המשרד שותף למהלך של השלטון המקומי ומשרד האוצר לטיוב שכרן ומעמדן של תומכות החינוך בגני הילדים, המסייעות לגננות בעבודה בגן.

המשרד רואה בגננות, נשות חינוך לגיל הרך מהמעלה הראשונה ובתכנית העבודה המשרדית נושא העצמה ופיתוח צוותי הגנים נמצא בראש סדר העדיפויות".