ד"ר דרור גרינבלום
ד"ר דרור גרינבלוםצילום: באדיבות המצולם

"שום לוחם יבשה בצה"ל לא רוכש בשירותו מקצוע כל כך רווחי ומשתלם כמו הטייסים,וזה נכון במידה רבה גם ללוחמי סייבר ומודיעין – אכן האליטה האריסטוקרטית יודעת היטב לאן כדאי לשלוח את הבנים והבנות"

המשפט המדהים והבלתי נתפס הזה הוא שהביא אותי לבקש שיתנו מקום לדבריי באתר האינטרנט של ערוץ 7.

מדהים ובלתי נתפס כי מעולם לא חשבתי על חשבון דמים שכזה, לא עלתה במוחי המחשבה לכמת לעלות –תועלת כמה עולה למשל שירותו של בחור ישיבת הסדר, שאחר כך נהפך לר"מ, ואחר כך לראש ישיבה מכובד ובעצם רכש לעצמו מעמד וכנראה גם שכר, מאוד מכובדים ומשתלמים.

לא עלה בדעתי לברר כמה עולה הכשרתו של לוחם ביחידות המובחרות,שמקבל המון כלים לפרנסה לא רעה באזרחות, ושרבים, רבים מבני הציונות הדתית משרתים שם בימים אלו.

מדהים ובלתי נתפס משום שלו היה כותב כך מישהו בימים כתיקונם,טרום ימים אפלים אלו, הרב יואל בן נון היה יוצא כנגדו בשצף קצף ושואל בתדהמה: מאימתי בוחנים הכשרה להגנה על המולדת ונכונות לסיכון חיים יום יומי במונחים של דמים (קרי-כסף) ורווחים אחרים ?

מדהים ובלתי נתפס מכיוון שהכותב עצמו הוא אליטה אריסטוקרטית, מבכירי אצולת המתנחלים שלמפעל חייו משועבדים פחות או יותר רוב משאביה של מדינת ישראל, כולל הטייסים, כבר עשרות שנים.

תנוח דעתכם - אני חי"רניק. סא"ל ששרת עד גיל 40 בחטיבת חי"ר והשתחרר קרוב לגיל 50 מפיקוד העורף.

ומהמקום הזה אני רוצה לשאול אתכם: אתם מבינים לאילו מחוזות מוליכים אותנו התבטאויות כמו של הרב יואל?

אתם מעלים בדעתכם שיהיה איש מילואים,אפילו אחד, שהדברים המקוממים האלו יעצרו את החלטתו להפסיק את התנדבותו למילואים? הפוך כמובן- אלו מסוג האמירות שהביטוי "הוספת שמן למדורה" הוא עדין ומינורי עבורן.

ועוד לא אמרנו שעל הדרך מקבע הרב בן נון את החלוקה הגסה, המכוערת והבלתי מוכחת לחלוטין בין חילות האליטה המאוישים על ידי סמולנים עוכרי ישראל לבין לוחמי היבשה ,אנשי ימין אמיצים ומאמינים. בזכותם ניוושע.

אספר לכם משהו: שירות המילואים הקרבי האחרון שלי, כסמ"פ, היה בקרית ארבע. עשינו סיורים ושמירות, ליווינו אוטובוסים, פרצנו בלילות עם אנשי שב"כ לבתים. שנאתי כל רגע. אני איש שמאל מיום בו עמדתי על דעתי, חושב שהכיבוש הוא אם כל חטאת ופועל כנגדו בכל דרך אפשרית.

מעולם לא העליתי בדעתי, אף לא לרגע אחד, את המחשבה של הפסקת התנדבות. להיפך- הגעתי למילואים ועשיתי בנחישות ובמקצועיות כל משימה שהוטלה עלי. דווקא אני חשוב שאהיה שם-כך האמנתי. הבנתי שאין שום דרך אחרת. ממשלה נבחרת בחרה בדרך שכולה טעות ועוול ועלי להיאבק בה אך לעשות כמצוותה. ככה זה בדמוקרטיה.

באתי להגן על קרית ארבע שלשיטתי אין לה זכות קיום וייחלתי לרגע בו תקום ממשלה שתשנה את המציאות הזו. בתי הקטנה סיימה לא מזמן שרות ארוך ומפרך כלוחמת בגדוד הצלה,רובו בשטחי יהודה ושומרון. חרקתי שיניים, דיברתי איתה על מוסר לחימה והייתי גאה בדרך בה בחרה.

היום , לו יכולתי, הייתי מחזיר את פנקס המילואים שלי ומפסיק לשרת. הסבירו כבר ואסביר זאת שוב: שום דבר איננו כמו שהיה. שינוי שיטת המשטר ושינוי דרמטי באופייה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ליברלית איננו חלק מהחוזה בינינו לבין המדינה.

על זה אומרים המון אנשי מילואים: עד כאן! לא ניתן שכך יקרה! נעשה מה שביכולתנו ובין השאר נפסיק להתנדב.

ולהם אומר הרב בן נון: "מי שלא מתייצב ל'התנדבות' ומאיים על הכשירות של חיל האוויר, מוחק בבת אחת את כל זכויותיו ואת כל מעמדו! זהו איום לא דמוקרטי במהותו-יום יבוא וייתנו את הדין!" לא פחות ולא יותר. איכה הפכו גיבורים לבוגדים.

במה תרמת ומה הועלת הרב בן נון? על מי איימת ואת מי הפחדת? נראה שבאמת אינך מבין. הפסקת ההתנדבות היא מסר נואש של מצוקה, היא תחנונים למלך,לממלכה, למי שתרצו: עצרו, הפסיקו את הטירוף הזה, תרגיעו.

האם עולה בדעת מישהו מכם שיש ולו טייס אחד שאינו מבין את גודל השבר בהחלטה על הפסקת התנדבותו? זהו קרע שנראה שאינו ניתן לאיחוי ואחראית אחת יש לו,ואין בלתה: הממשלה הנבחרת והעומד בראשה. להם יש לקרוא: עצרו ומייד! להם יש לומר: יבוא יום ותתנו את הדין. על ראשכם הפגיעה בכשירות הצבא.

הדברים האלה נכתבים לא בכדי לשכנע מי מכם במשהו.קטונתי. ככל שחולפים הימים הולך ומתבהר שאנחנו חיים בעולמות מקבילים, שפתנו שונה,אמונותינו הפוכות. אנחנו ניזונים ממקורות מידע שונים ומנתחים כמעט כל אירוע וכל אמירה באופן הפוך.

אני מבקש להשמיע קול. לנסות ולשקף לכם כיצד נראים הדברים אצלנו. לומר לכם: אתם לא קוראים נכון את המפה. אינכם מבינים שאנחנו מדברים במושגים של :ייהרג ובל יעבור". אנחנו במלחמת קידוש ה' שלנו. כן, עד כדי כך סימאו את עינינו אהוד ברק וחבר מרעיו (עניין מקומם ומשפיל בפני עצמו, ראוי למאמר בפני עצמו).

בכאב גדול אומר לכם שעלינו ליצור מאזן אימה בינינו. ממש כך! נחדד את הקווים האדומים של כל צד ונמצא את ההסדרים הנכונים לחיות זה לצידו של זה. דבריו של הרב יואל בן נון הרחיקו אותנו אפילו מן המטרה הצנועה הזו.

הכותב הוא ד"ר להיסטוריה של עם ישראל, חוקר הציונות הדתית