
בתי המשפט לתעבורה בישראל, לא מצליחים לעמוד בקצב התיקים הרב שמצטבר, כך מזהירי בעמותת "אור ירוק".
על פי הנתונים שהציגו בעמותה 57,621 תיקי תעבורה נמצאים במלאי בתי המשפט השלום - מספר גבוה במיוחד.
156,055 תיקי תעבורה נפתחו בשנת 2022 בבית משפט השלום כאשר 151,490 תיקי תעבורה נסגרו באותה שנה.
כאשר בוחנים את החלק היחסי של תיקי התעבורה הממתינים לטיפול משפטי או כזה הנמצאים תוך כדי התהליך, ניתן לראות כי 57.3% מכלל התיקים במלאי הם תיקי תעבורה (יותר מאחד מכל שני תיקים) – החלק הגדול והמרכזי ביותר מבין כלל בתי משפט השלום.
לשם השוואה, בשנת 2021 מלאי התיקים שהמתינו לטיפול משפטי או שהיו במהלך הטיפול נאמד ב-55,059 תיקים – 2,562 תיקים פחות.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אומר כי "המערכת עמוסה מאוד. בתי המשפט לתעבורה עמוסים באופן כזה אשר עלול להביא לעסקאות טיעון מקלות, הפוגעות בהרתעה או שגורמות להתארכות ההמתנה עד למשפט. הסיבה לכך היא מחסור בשופטי תעבורה כך שלעיתים שופט עוסק ביום בעשרות רבות של תיקים. המצב הזה לא תקין ופוגע במאבק בקטל בדרכים".
לדעתו, "על המדינה להגדיל את מכסת השופטים העוסקים בתיקי תעבורה, כדי לקצר את זמן ההמתנה למשפט. קיצור זמן ההמתנה עשוי להפחית את מספר עסקאות הטיעון המקלות שנסגרו בשל עומס התיקים, לקצר את זמן ההמתנה של עבריינים עד למשפט, לחזק את ההרתעה והצדק ולשדר מסר לציבור כי מערכת המשפט פועלת לצמצום תאונות הדרכים".