"אני יודעת כמה זה לא בריא לי ולא נכון אבל אני מרגישה שאני כבר חייבת עזרה עם זה", התחילה אפרת את השיחה. "עזרה עם מה?", שאלתי.
"עם האוכל. אני ממש מגזימה. למרות הסכרת שלי אני לא מצליחה להפסיק לזלול ובכלל אני מרגישה לא מפוקסת. כל היום אני בטלפון, לא באמת נותנת תשומת לב כמו שצריך לבנות שלי והכי הורג אותי זה שאני לא מפסיקה לנבור בכל המחשבות השליליות שתוקפות אותי, אני פשוט לא מפסיקה לפתח אותן ולשקוע בבוץ השלילי הזה.
תביני, אני נתקפת בריקנות כל כך גדלה ולמרות רמת המודעות הגבוהה שיש לי כלפי זה, בכל זאת אני מרגישה שאני לא מצליחה לבחור בבחירה שבאמת תהיה טובה לי".
"לפני שאני אעבור לפרקטיקה שתעזור לך להתמודד עם זה, חשוב שתביני את הדרך שלך להתמודד עם הריקנות שלך על ידי בחירה באכילת מאכלים מזיקים, בריחה למסכים וכו'...
נעזר בתורת החסידות להבין את זה: לנפש שלנו יש אורות מקיפים ואורות פנימיים. האורות המקיפים הם גדולים מאוד, מלאים בהבטחה של מילוי אמיתי מאוד מאוד גדול של אותה ריקנות שאנחנו מרגישים. אפשר לומר, שזה המקום שממנו מגיעים כל הדמיונות של היצרים והתאוות.
לעומת זאת, יש אורות פנימיים, הם אורות הרבה יותר חלשים ועדינים כי הם אורות שמוכלים בתוך כלי. בשביל להבין את זה, נתייחס לעובדה שאת חולה בסוכרת.
האור המדויק (האוכל) לכלי שלך (הגוף שלך), זה בעצם הדיוק וההתאמה למה שהגוף שלך זקוק. כשהאור הפנימי שלך מוכל בתוך כלי את צריכה לבחור לאכול סלט או מאכל שיאזן את רמת הסוכר שלך, הסלט הוא ההתאמה הזו של האור לכלי זו מעלת הקדושה.
כנ"ל לגבי בחירות רגשיות עבור הנפש שלך, אנחנו בעצם צריכים לעבוד לפי החוקיות האלוקית וכל סטיה ממנה היא בעצם חטא, מלשון החטאה מעבר לצד הטומאה".
"אז בעצם כשאני עושה משהו שמזיק לגוף או לנפש שלי אני חוטאת? אז למה בכל זאת אני בוחרת לחטוא למרות שאני יודעת שזה לא בריא לי?", שאלה.
"שאלה מעולה. זה כי יש לנו רצון לקבל את האור הגבוה מהאור המקיף. אנחנו מאמינים שזה מה שימלא את הריקנות שלנו, כי אנחנו מדמיינים שנפסיד כל כך הרבה דברים ואנחנו לא מוכנים להצטמצם. בחירה בטוב על הרע מחייבת לוותר על ריבוי השפע.
מצד הקדושה - אנחנו מוותרים על אורות גבוהים בשביל אורות מדוייקים, מצמצמים את כל התאוות שלנו למסגרת אחת. כמו נישואין שבהם הגבר מצמצם את כל החסד שלו לאישה אחת, לבית אחד ולמשפחה אחת שלו. הוא מייקר את האישה הספיצפית לאורות שלו. זו חוויה של צמצום.
אבל זו קדושה כיון שהוא לא באמת יצליח להנות מכל האורות המקיפים שנמצאים בדמיון שלו, זה בוודאות ישבור אותו כל פעם מחדש. כמו בולמוס, אכילה לא מבוקרת שגורמת לתחושת בחילה".
"כשאת אוכלת את מה שהגוף שלך באמת צריך את מקדשת את ההזנה של הגוף שלך, כשאת נמצאת בשיחה במאה אחוז עם הילדים שלך בלי הטלפון, את מקדשת את השיחה עם הילדים".
"אז איך בכל זאת אני יכולה לטפל בזה? אני ברמת מודעות כל כך גבוהה ולא מצליחה לשנות כלום".
"כאשר אנחנו מרגישים ריק, חלל וחוסר משמעות בתוכנו, אנחנו מתפתים מייד למלא אותו בכל מיני פתרונות מזיקים. במקרה שלך זה סוכרים, אבל אנשים משתמשים בפתרונות אחרים כמו: אלוכוהול, אינטרנט, מערכות יחסים רעילות וכו'.. את מנסה להתאפק ולא לעשות את זה, אבל את לא מצליחה למרות שבשכל את יודעת שהדבר הזה מזיק לך, כי הפתרון הוא לא באיפוק".
"אז מה הפתרון?" שאלה.
"קודם ההודאה שאת צריכה תענוג כי זה מהות אנושית. ההודאה: "אני עכשיו צריכה תענוג ,משהו שימלא אותי ואני צורכת לתוכי דברים לא נכונים לי, רעילים לי", זו נקודה קריטית שאי אפשר לדלג עליה".
"אבל למה הטבעי שלי זה לרוץ לשוקולד? לסוכר? למה אני צורכת את זה בצורה לא נכונה?" שאלה.
"כי בטבע שלנו הבסיסי, אנחנו בני האנוש נמצאים בקטנות מוחין שגורמת לנו להכניס עונגים לא מדוייקים עבורנו. שימי לב! את אמרת שאת מרגישה ריקנות, בעצם את אומרת שאת מרגישה שחסר לך משהו?".
"נכון". ענתה.
"אז בואי נהיה יצירתיים בקשר לתענוג. יש לך תוכנה ישנה ולא עדכנית שצריכה לעבור שדרוג. התוכנה הזו מטפלת באופן שבו ממלאים את הצורך הזה של תענוג והמשימה שלנו הוא להגיע למצב שבו אנחנו מכניסות לתוך המערכת תענוג שלא יזיק לנו. הריק שאת מרגישה זה לא מחלה, אלא שלב מעבר של "סור מרע ועשה טוב".
התיקון פה הוא כאשר העולם בא ומציע את עצמו בתור מילוי לריק שלך, את צריכה להגיע למצב שאת באה ואומרת לו: לא תודה!, אני הולכת למסעדה של אבא שלי (הקב"ה) לאכול אוכל בריא וכשר" .
לכל השיח שלנו כרגע יש מטרה לחבר את התופעות שיש בחיים שלך ולגלות מה התענוגים הבריאים שלך. החלל הריק זה מקום שיש בתוכנו, הרצון למלא אותו ולהכניס תחושת חיות זה רצון בסיסי, חשוב וטוב.
וכל החטא פה זה שאת מנסה למלא את החלל הפנוי במה שאת מדמיינת שיתן לך תענוג. ככה הנפש התמימה מנסה לשרוד. ולדחף הזה (להתמלא), מי שמציעה את עצמה זה בעצם הנפש הבהמית (הראשונה) כשליחה למילוי הריק הזה והיא פוגשת הצעות "מבטיחות" עם אורות גדולים (לאכול מתוק/לשתות אלכוהול/ אינטרנט וכו..) ואת נותנת לה רשות ללכת בלי ליווי להביא לך את ההארה הזו ואז את מתעוררת ומבינה שהסדר הזה לא נכון".
"אז מה אני צריכה לעשות? להפסיק לחפש תענוגות? לרסן את עצמי?" שאלה.
"מה פתאום. הצורך בתענוג הוא צורך בסיסי ומהותי, אבל את צריכה לשלוח משלחת אחרת שמגיעה דרך הנפש האלוקית והיא תגרור אחריה את הנפש הבהמית. אם שולחים את הנפש הבהמית לבד, אז מה רוצים ממנה? היא עז. את יכולה להגיד לעז: עז, תביאי לי את ההארה? היא תראה עשב וישר תתחיל לזלול. מסכנה. אחר כך כולם שונאים אותה כי היא עושה כל כך הרבה נזקים".
"את יודעת, הרבה פעמים ניסיתי לנהל את זה דרך השכל שלי וכל הזמן נפלתי ולא הצלחתי", הגיבה.
"בנקודת הזמן הזו, שאת מרגישה את החלל הריק הזה והוא מאיים כל כך יש נטייה להיות באי שפיות זמנית ואז אין בכלל הרבה שכל שם ובגלל זה כל התובנות השכליות שלך לא עוזרות לך.
עד שתפתחי הרגלים טובים, את צריכה לייצר מצבי ביניים שישמשו אותך להרבה שנים טובות.
את צריכה עכשיו, כשאת לא נמצאת בריק הזה, להתחיל להעלות מהזיכרון כל מיני מעשים, מקומות, זמנים וארועים חיוביים שבהם את מרגישה שאת מתמלאת. את חושבת שאת יכולה למצוא דוגמאות לזה?"
"בטח. שאני הולכת לטייל בטבע, טיולים בשקיעה, לעמוד מול הים, לבשל "
"מצויין, מה שאת צריכה לעשות זה לרשום אותם על פתקים ולפתח את היכולת לשלוף אותם ברגע האמת. טיול בשקיעה יותר טוב פי מיליון מלזלול עוגה. ככל שתתפתחי יותר יהיו לך יותר מקומות מדוייקים שאותם תעשי וכשתהיי באי שפיות הזמנית הזו ויהיה לך קשה לחשוב על אחד מהם, תוכלי לשלוף אותם ולצרוך אותם כתחליף.
את בעצם צריכה עזרים טקטיים וגשרים לקדושה ולטוב בזמן שאת נמצאת בתחושת הריקנות - באי שפיות הזמנית שלך. זה חייב לבוא מתוך העולם שלך אם זה רכיבה על אופניים או לנגן בגיטרה, את חייבת לרשום את כל המקומות האלה שממלאים אותך, פתאום תזכרי בכל מיני דברים שהרבה זמן לא עשית אותם, דברים שחשבת לעשות. אותו דבר לגבי תזונה, את חייבת למצוא לעצמך תחליפים בריאים ראויים בתזונה שאת יודעת שהם ממלאים אותך וגורמים לך להרגשה טובה.
ככל שתפתחי את התרגול הזה ככה תיבני יותר ויותר גשרים לקדושה, תכניסי יותר אורות מדוייקים לכלים ולאט לאט תתחילי לזנוח את אותם הרגלים רעים שאימצת במהלך חייך במעין תקווה סמויה שהם ימלאו לך את הריק הזה שאת מנסה להתנהל איתו".
***********
חנה דיין - טיפול זוגי ופרטני (לנשים) במשברי חיים
ברוח הפסיכולוגיה היהודית
קליניקה פרטית במרכז
מטפלת ומייעצת גם בזום ובטלפון
מייל: [email protected]
לכל המאמרים : www.hannad.co.il
(טיפול פרטני לגברים ינתן על ידי מטפל)