ניתוח התנהגות. אילוסטרציה
ניתוח התנהגות. אילוסטרציהצילום: פריפיק

במשך שנה וחצי מיכל ויוני דרורי מפתח-תקוה, חיפשו את הטיפול הנכון לבנם אורי בן החמש. "התרוצצנו בין כל מיני מטפלים. הגננת חשבה שהוא צריך ריפוי בעיסוק כי יש ענין עם ויסות חושי, אמא שלי המליצה על קלינאית תקשורת שתעזור לו לנהל שיחה מיטבית עם חברים בגן ולפתח איתם אינטרקציה בריאה ושכנה אחרת בכלל ייעצה לי ללמוד אצל מנחת הורים כי הכל תלוי בהתנהלות שלנו ההורים.

הרגשנו בסוג של סחרור מרוב טיפולים ובינתיים הילד עם התקפי זעם השכם והערב והאווירה בבית מתוחה. זאת היתה תקופה שאפשר להגדיר אותה פשוט כסבל מתמשך גם עבור אורי וגם עבורנו".

לפרטים נוספים ולהרשמה לתכנית הלימודים בניתוח התנהגות בהרצוג >>

ה'ישועה' הגיעה בסופו של דבר דווקא מקרוב. בפגישה מזדמנת עם שכנתה- עדי, חשפה בפני מיכל את מקצוע ניתוח התנהגות. "עדי סיפרה לי בשיחת מעלית תמימה שהיא מנתחת התנהגות. גיששתי קצת מה זה אומר והרגשתי שזה בדיוק מה שאני צריכה- מנתחת התנהגות מגיעה לסביבה הטבעית של הילד, לומדת אותו ואת האינטרקציות שסביבו – במשפחה, בגן או בבית הספר, בשעות הפנאי ובונה עבור ההורים תכנית לעבודה עצמית בצורה מיטבית. בדיעבד זה בדיוק מה שהייתי צריכה- תכנית מותאמת וממוקדת אחרי שעדי הבינה את המכלול השלם. תוך מספר פגישות עם עדי הרגשנו כבר שינוי בבית ולמעשה תוך זמן קצר לא היה צורך יותר בשום טיפול אחר. המפתח לעזור לו היה טמון אצלנו ההורים רק שמרוב רעשים לא ידענו איך להעניק את זה לאורי".

גם ליעד פרץ, אמא של ליאם ממודיעין מספרת על השינוי הגדול שחל בביתם בעקבות העזרה של הילה שפיצר- מנתחת התנהגות שאף מרכזת את התכנית האקדמית במכללת הרצוג להכשרת מנתחי התנהגות. "למדתי קורס הנחיית הורים בגישה מסויימת אבל לבד התקשיתי ליישם את העקרונות. ברגע שהילה החלה ללוות אותנו כמנתחת התנהגות, הגיעה לביתנו, צפתה בדינמיקה, צפתה בליאם שאנחנו החשבנו אותו ל'טראבל מייקר' המשפחתי, ונתנה לנו ממש דרכי פעולה יישומיות איתו, הכל השתנה. כל האווירה בבית אחרת וכולנו רגועים ושמחים יותר".

"הורים מודעים לצורך בהנחיה מקצועית, משקיעים רבות בלמידת ההורות ובנתינת מענה מייטבי לילדיהם וזו גם נקודת המוצא שלנו- אנחנו כאן כדי לקדם את התפקוד ההורי ורואים בכך אחריות" מסבירה שפיצר. "לימודי התעודה שאנו מציעים במכללת הרצוג מתאימים לאנשי חינוך, ניהול, טיפול, בעלי מקצוע פרה-רפואיים, או אקדמאים המעוניינים בהסבה ובהשתלבות במקצוע מתפתח בסביבה חינוכית מגוונת "הביקוש למקצוע גובר. בתי ספר ועמותות המטפלות בגני תקשורת. עיריות שרוצות להכניס את תחום ניתוח התנהגות לבתי הספר, מחפשות אנשי מקצוע בתחום ואצלנו ניתן ללמוד בשנתיים מקצוע לחיים. במקביל עובדים כעת על הסדרה של המקצוע והכרתו כמקצוע פרה-רפואי והכנסת רגולציה לתחום."

ד"ר נתלי רולידר אגילה, ראש התכנית במכללה מוסיפה: "המצוקות ההוריות היו קיימות תמיד, אך אין ספק שהטכנולוגיה הוסיפה מורכבות מאוד גדולה לחיי היומיום של הילדים והמשפחות. גם תקופת הקורונה הוסיפה אתגרים. ילדים רבים מוותרים על אינטרקציות חברתיות ונוטים להיעדר ממסגרות החינוך ולהתבודד מול המסכים. הורים וצוותי חינוך צריכים ליווי וכלים וזה בדיוק מה שמנתחת התנהגות עושה- מעניקה כלים להתנהלות בשטח. אנו שומעים כל הזמן על מקרים רבים של משפחות שניסו לטפל במספר גישות או מול מספר אנשי מקצוע ובסופו של דבר מי שהוביל לשינוי משמעותי אצל הילד ובבית כולו היה דווקא מנתח התנהגות. הוא זה שהיה בשטח, צפה בילד, אסף נתונים, והצליח לבנות תכנית הוליסטית ליישום ביתי שפתר את הבעיה. במסגרת התכנית אנו מלמדים גישה קלינית מדעית מבוססת ויעילה בטיפול בהתנהגויות ובלקויות – כדוגמת קשב ריכוז, הפרעות על רצף התקשורת ולקויות למידה שונות. אנו רואים שיש ביקוש רב למקצוע הזה ומזמינים מתעניינים להצטרף לנבחרת שלנו".

רחלי פרג', סטודנטית בתכנית שסיימה שנה א' משתפת בחוויה האישית שלה: "חווית הלימוד שלי משמעותית מאוד. יש לי תואר שני בחינוך מיוחד ואני עובדת כתומכת למידה בבי"ס יסודי. ההתמחויות שלי בחינוך המיוחד הן בדגש על אוטיזם והפרעות התנהגות. בעבודתי נחשפתי למקצוע הייחודי של מנתחת התנהגות והחלטתי שמעניין אותי להתפתח בכיוון. אני מקבלת כלים רבים איך לעבוד בכיתה. אפילו שאני רק באמצע הלימודים לכאורה, אני כבר מרגישה עד כמה הלימודים משמעותיים ולומדת להשתמש בהם בשטח. למשל ילד שמתנהג בצורה חריגה, או מגיב בתסכול, איך אפשר לקרב אותו אלינו, לקרב אותו לכיתה, להבין איך להושיט לו יד כשהוא בעצם טיפה אבוד. לדעתי ראוי שכל מורה ילמד ניתוח התנהגות. יש היום השקה מאוד גבוהה וקורלציה בין עולמות החינוך לעולם הטיפול והפסיכולוגיה. ללמוד קצת יותר על נפש התלמיד, על נפש ההורים, אלו לימודים שמעשירים מאוד. המורה מוצא את עצמו בסיטואציות שבהם הוא עשוי לשמש סוג של יועץ ופסיכולוג של ההורים ושל הילד. למדתי שאסור לנו להגיע בכובע שיפוטי. הלימודים היו עבורי מעשיים מאוד עד כדי כך שממש השבוע באמצע סיטואציה מעט מאתגרת עם תלמיד, מצאתי את עצמי נזכרת בדברים שנתלי והילה לימדו אותנו. חוויית הלמידה והקבוצה האיכותית שהתגבשה בכיתה במכללת הרצוג משמעותיים מאוד עבורי. אני נהנית מכל רגע ומקווה גם לעסוק במקצוע באופן ישיר כשאסיים את לימודיי". סיכמה רחלי.

לפרטים נוספים ולהרשמה לתכנית הלימודים בניתוח התנהגות בהרצוג >>