זה הולך להיות ארוך במיוחד הפעם, אז חשוב לומר כבר בהתחלה: המתפרעים שפוצצו את תפילת יום הכיפורים של תנועת 'ראש יהודי' בכיכר דיזנגוף לא באו באופן ספונטני.
לא מדובר במחאה תמימה (אם בכלל מחאה נגד תפילה יכולה להיחשב תמימה) של חילונים אלרגיים ליהדות שגרים בשכנות לכיכר וחשו (שלא בצדק) שמישהו זר פלש לתחומם. זו הייתה פרובוקציה מתוכננת שהתקיימה בכמה מקומות תפילה בו־זמנית, כולל מניינים שבהם לא הוצבה מחיצה או שהיא הוסרה מיד, כולל אפילו מניין של ארגון צהר – סמל המתינות הדתית שמעולם לא הואשם בקיצוניות, במשיחיות, בחרחור ריב או חלילה בהדתה. לא קשה לזהות שיש כאן יד מארגנת.
הסיפור כאן הוא לא הטענה הלא צודקת להפרת צו בית משפט או החלטת עירייה. מה שהפריע למתפרעים הוא עצם קיומה של תפילת רבים במרחב הציבורי, ולו לשעות ספורות ביום המקודש ביותר. ואולי גרוע מכך, אפילו התפילה בהפרדה מגדרית או שלא בהפרדה לא באמת מפריעה להם. הם פשוט חיפשו עוד תירוץ לעורר מהומות, להצית מחלוקת, ליצור אווירת פילוג וכאוס. כי זו האסטרטגיה שלהם, ליצור תחושה שהכול כאן בוער, שעוד רגע פורצת כאן מלחמת אחים, כדי ששופטי בג"ץ ירגישו שאין ברירה והם חייבים להציל את המדינה ואת החברה. כי אם השופטים לא יתערבו הכול כאן יקרוס, ולכן הם רשאים ואפילו חייבים להמציא לעצמם יש מאין את הסמכות לבטל חוקי יסוד.
זהירות, "משיחיים"
לא מאמינים לי? נשמע לכם מרחיק לכת מדי? טוב, אולי זה בגלל שעיסוקכם המקצועי לא מטיל עליכם את העונש לקרוא את ביטאון המחאה – עיתון 'הארץ'. לפני כחודש התפרסם במוסף הארץ מאמר של פרופסור יובל נח הררי, מחבר רב המכר העולמי "קיצור תולדות האנושות" וסוג של גורו אינטלקטואלי של השמאל הפרוגרסיבי. רוב המאמר עוסק בדמוניזציה של "המשיחיים" ובתיאור דיסטופי של המציאות הקשה העתידה לשרור תחת שלטונם, שידמה לשלטון הבולשביקים ברוסיה והחומייניסטים באיראן. אגב, הכינוי "משיחיים" שהצמידה תעמולת המחאה לאויביה הדמוניים, ובין השאר הוזכר רבות השבוע בהקשר של אנשי 'ראש יהודי', חוזר במאמר הלא ארוך בהטיותיו השונות לא פחות מ־17 פעמים.
להלן רשימה חלקית של מה שמייחס האינטלקטואל הנאור ליריביו האידיאולוגיים: המשיחיים "מאמינים שהם יודעים את הדרך לגאולה. כדי להגיע לגאולה הם זקוקים לכוח בלתי מוגבל, וכדי להשיג את הכוח הזה – כל אמצעי כשר וכל קורבן מוצדק". מפחיד, נכון? טוב, זאת המטרה. להפחיד.
המשיחיים (מה זה בעצם?) לא חוששים ממשבר כלכלי – מבחינתם, שהכלכלה תקרוס. הם לא חוששים ממשבר בצבא – מבחינתם אפילו עדיף שצה"ל יתפרק. אל תבנו על ארצות הברית שתעצור אותם – "המשיחיים בלי למצמץ יערקו למחנה הסיני". ואל תבנו על הפלתם בבחירות דמוקרטיות. כדי לא לאבד את השלטון הם ימנעו בחירות הוגנות באמצעות תרגילים כגון הגבלת זכות הצבעה של ערבים באמצעות "חוק יסוד הצבעה יהודית". והם גם יסגרו את כלי התקשורת העצמאיים במדינה באמצעות "חוק יסוד תקשורת לאומית".
את כל מעשי הזוועה האלה המשיחיים הדמוניים עושים או צפויים לעשות. יפה מצידו שאחרי שייחס למחנה היריב נכונות לכל תועבה, ברמה שאמורה להצדיק את חיסולו בעוד מועד בנשק חם, רצוי עם סיוע אווירי, בכל זאת הפרופסור הנכבד מסתפק בקריאה "להשתמש בכל אמצעי לא אלים שברשותנו". לא ברור אם ההימנעות מאלימות היא מדיניות עקבית או זמנית, בחירה מוסרית או טקטית.
תוכנית אסטרטגית להבערת המדינה
אסטרטגיית הפעולה שיובל נח הררי מציע לקוראי הארץ מבוססת על שתי הנחות: ראשית, רק שופטי בג"ץ יכולים לעצור את "המשיחיים" ואת הרוב בכנסת - שלטענתו מובל על ידם. בנימין נתניהו, יריב לוין, אמיר אוחנה, מירי רגב, ניר ברקת, אופיר אקוניס, חיים כץ, גילה גמליאל, ישראל כץ – כולם בובות על חוט של "המשיחיים". על שופטי בג"ץ מטיל הכותב את התפקיד למנוע מהכנסת קבלת חוקים שישנו את המצב הקיים. על השופטים לפסוק "שאסור לרוב קטן בכנסת לשנות באופן חד־צדדי את כללי המשחק של הדמוקרטיה, ושאם הקואליציה בכל זאת תנסה לעשות זאת – מותר לבג"ץ לפסול גם חוקי יסוד". הכללים שאסור לשנותם, אגב, הם כללים שמעולם לא התקבלו באופן מודע ומסודר, אלא חוקקו בעורמה מתחת לרדאר או נפסקו על ידי בית משפט אקטיביסטי שסיפח לעצמו עוד ועוד סמכויות בשיטת הסלמי. הכותב לא טורח להסביר על סמך איזה חוק יפסקו כך שופטי בג"ץ. הוא סומך עליהם שכבר ימצאו את הצידוק.
אבל לא רק לשופטי בג"ץ יש תפקיד בעצירת "המשיחיים". כדי שירהיבו עוז לעשות זאת, הם זקוקים לרוח גבית. לכן, כותב יובל נח הררי, חלילה לאנשי המחאה לשבת על הגדר ולצפות שהשופטים יעשו בשבילם את העבודה. "הציפייה לפסיקת בג"ץ טומנת בחובה סכנה אדירה", שכן השופטים עלולים לחשוש לקחת על עצמם את האחריות להצתת משבר חוקתי שיוביל חלילה למלחמת אחים. כדי ששופטי בג"ץ יעזו למלא את תפקידם המיועד, "כל אלו שיושבים על הגדר צריכים להצטרף למאבק עכשיו ובכל הכוח. צריך להפעיל מקסימום לחץ לפני הדיונים הקריטיים בבג"ץ", כדי לספק לשופטים את האווירה הדרושה להחלטה אמיצה. אסור שיהיה שקט. שקט הוא רפש. "אם המילואים יחזרו ליחידות, הוועדים יסירו את איומי השביתה, הרחובות יהיו שקטים וכולם יחכו בסבלנות לבג"ץ, אז שופטי בג"ץ יהססו לנקוט עמדה שעלולה להבעיר את המדינה". לכן בימים שלקראת החלטות בג"ץ המדינה צריכה להתמלא במחאות ובשביתות. האוניברסיטאות ובתי הספר צריכים להיות סגורים, בתי החולים ומוסדות חיוניים אחרים יפעלו במתכונת חירום, ומאות אלפי אזרחים יפגינו ברחובות. "זה יקל מאוד את הנטל הערכי על שופטי בג"ץ, שיוכלו לראות את עצמם בצדק כמי שעוזרים להציל את המדינה ממשבר שמישהו אחר חולל".
לסיכום: סכנת "המשיחיים" ברורה, הם מובילים למשטר בסגנון בולשביקי־חומייניסטי. הפתרון נמצא בידי שופטי בג"ץ, וכדי לסייע להם לקבל את ההחלטה הנכונה יש צורך שהרחובות יבערו, שמערכות המדינה לא יתפקדו. וכשזה הלך הרוח, זו התפיסה וזו האסטרטגיה, מה הפלא שפעילי המחאה חותרים לעימות ומבקשים לחולל כאוס וליצור אווירת מלחמת אזרחים בכל מקום אפשרי? זו לא המחיצה, זו גם לא התפילה. זו "ההפיכה המשטרית" והחלטת בג"ץ המתקרבת שדורשות להפר את השקט ולחולל כמה שיותר מהומות.
השוטרים אישרו
לכן אין הרבה טעם להתווכח עניינית עם מחוללי המהומות בכיכר ובמדינה. מיותר להביא את טענת מארגני התפילה שהם קיבלו ייעוץ משפטי איך לא להפר את החלטת העירייה ובית המשפט, ונהגו בהתאם. לא יועיל לטעון שדגלים מתנופפים אינם מחיצה. שנציגי החוק המוסמכים במקום, קציני המשטרה, קבעו שהפתרון עומד בדרישות. להסביר שאין כאן פגיעה בשוויון, כי באותה מידה גם הגברים מודרים מלעמוד בעזרת הנשים. ושלא מדובר בהדרת נשים, כי הנשים בוחרות להתפלל בהפרדה מגדרית, ומי שלא מעוניינות בכך – היו בכיכר מספיק אזורים שאפשר היה להיות בהם בעת התפילה שלא בהפרדה. לשאול למה למוסלמים לא מפריעים להתפלל בהפרדה, ולמה מותר להגביל קילומטרים רבים לריצת נשים בלבד בעת מרתון לנשים, אבל אסור למנוע כניסת נשים לכמה מטרים של עזרת הגברים בעת התפילה.
ובעיקר: נניח שהייתה כאן הפרה של פסיקה, של החלטת גוף השלטון המקומי, או אפילו הפרת חוק. סליחה, מי שמכם להיות אוכפי החוק - בכוח, בבריונות, בעיצומו של היום הקדוש? מניין החוצפה של מחאה שהובילה מאות אירועים בלתי חוקיים של חסימות כבישים ושביתות פרועות למנות את פעיליה לתפקיד של שוטרים בהתנדבות? האם מקובל עליכם שבפעם הבאה שתחסמו כבישים יצאו אלפי נהגים זועמים שתקעתם אותם בפקק של שעות ויאכפו עליכם את החוק?
לאן נעלם הפלורליזם?
פעילי הגרעינים התורניים ושאר העוסקים בהפצת יהדות בתל אביב, כמו ארגון 'ראש יהודי' ומנהלו ישראל זעירא, נמצאים בחודשים האחרונים על הכוונת. קשה במיוחד הצירוף המסוכן של תנועת מחאה גדולה ושלוחת רסן שמרכזה בתל אביב עם מערכת הבחירות המוניציפליות שגורמת למתמודדים להקצין עמדות. ראשונה לחטוף הייתה ישיבת מעלה אליהו, שהתוכנית שכבר אושרה להעברתה לבית הכנסת ברחוב קליי נפלה קורבן למחאות של חילונים מיליטנטים ומפוחדים שמצאו אוזן קשבת בעירייה. עכשיו הגיע התור של 'ראש יהודי' להפוך למטרה.
אורנה ברביבאי, עד לאחרונה מספר 2 של יש עתיד וכעת מתחרה מול רון חולדאי הוותיק על ראשות העיר, מיהרה לנסות לגזור קופון פוליטי ואיימה כי "מי שלא יעמוד בסטנדרטים ליברליים לא יהיה כאן". דבריה משתלבים היטב בשיח המכוער והמשולח כל רסן שבמסגרתו נשמעת הטענה שתל אביב היא עיר חילונית שאין בה מקום לתפילות אורתודוכסיות ברשות הרבים, לגרעינים תורניים שבאו לשנות את פני העיר, או לאישים וארגונים שעוסקים בהדתה.
אז אומנם כתבתי את זה כבר בעבר, אבל כנראה צריך לומר זאת שוב. תל אביב היא לא עיר חילונית. היא עיר מעורבת שיש בה אוכלוסיות שונות. אי אפשר מצד אחד לטעון שיש 500 בתי כנסת, אז למה להתפלל דווקא בכיכר, ומצד שני למחוק את הצד היהודי של העיר. גם אי אפשר להילחם על שימור כוחו המוגזם של בג"ץ בטענה שהוא מגן על מיעוטים, ומצד שני לנסות לדכא את המיעוט הדתי בעיר העברית הראשונה. כמה צבוע שדווקא מי שפועלים להשארתם בעיר של מסתננים בלתי חוקיים שהופכים את החיים בדרום העיר לגיהינום, עסוקים במקביל בהסתה נגד אזרחים טובים שמפיצים יהדות אצל מי שבוחר בכך ומעוניין בכך. נכון שהתרבות הדומיננטית היום בתל אביב היא התרבות החילונית, אבל זו אמורה להיות תרבות ליברלית, פלורליסטית ומכילה. זו לא אמורה להיות תרבות של שנאה אנטי־יהודית. אין שום אינדיקציה לכך שרוב תושבי תל אביב, גם החילונים, מעוניינים בתרבות של שנאת האחר והשונה אם יש לו זיקה לגרעין תורני. מי שזו גישתם ומדברים בשם תושבי תל אביב עושים זאת על דעת עצמם.
מוזר במיוחד הניסיון "לחשוף את פרצופו האמיתי" של 'ראש יהודי' ומנהלו כמי שעוסקים, רחמנא ליצלן, בהחזרה בתשובה ובהדתה. בתרבות פלורליסטית אמור להתקיים שוק חופשי של הפצת אמונות ודעות, ובוודאי במדינת היהודים הפצת יהדות איננה משהו אפל שיש להתבייש בו. ישראל זעירא מעולם לא הסתיר את כוונותיו. אף אחד לא יכול לטעון שהארגון מכנה את עצמו 'ראש יהודי' כדי להטעות אזרחים תמימים שיחשבו שמדובר באגודת ספורט שמקדמת עמידת ראש על חוף הים ברוח מורשת מייסד המדינה וראש ממשלתה הראשון. אפשר רק להתנחם בכך שההתנכלות המכוערת לארגון הזה ולעומד בראשו, שמוסרים את נפשם כדי לחזק זהות יהודית, תשיג תוצאה הפוכה. היום אין אדם במדינה ובתל אביב שלא יודע מה זה 'ראש יהודי' ומיהו ישראל זעירא, ויש לקוות ואף להניח שמספר הפונים אל 'ראש יהודי', מי כדי ללמוד ומי כדי לתרום, רק ילך ויגבר.
ותתפלאו, גם אם אתם נגד הפצת יהדות והחזרה בתשובה, העיסוק בכך הוא פעילות לגיטימית. גם מי שמתנגד לדבר הנורא הזה המכונה "הדתה" בצבא ובמערכת החינוך, אין לו זכות להוקיע ולתקוף ולהטריד את מי שמציע את השירות הזה לאנשים בוגרים וחופשיים שמעוניינים בו. ותתפלאו, לגיטימי לרצות גם לשנות את פני העיר.
עיר חילונית? לא ביום כיפור
להזכירכם, תל אביב לא נוסדה כעיר חילונית, היא הלכה ונעשתה כזאת בעשרות השנים האחרונות, בהתאם לרצון חלק דומיננטי מתושביה ופרנסיה. והיא יכולה לחזור ולהשתנות ולהיות קצת פחות חילונית וקצת יותר יהודית אם רוב תושביה ירצו בכך.
תל אביב מלאה בדיירים שלא נולדו וגדלו בה, אלא באו לגור ולחיות בבירת העסקים, התרבות והבילוי של ישראל. אורנה ברביבאי, שנולדה וגדלה בעפולה ורק לפני שש שנים עברה ממכבים־רעות לתל אביב, היא הרבה פחות תל אביבית מישראל זעירא. הצעירים הרבים שבאים לגור בתל אביב לצורכי לימודים, תעסוקה וחיי רווקות בלייניים הם לא יותר תל אביבים מהמשפחות הצעירות של הגרעינים התורניים, שבאו להחיות את בתי הכנסת ובתי הספר הדתיים ולהחזיר את הנוכחות הדתית שהייתה בעיר בעבר והתדלדלה מאוד עם השנים. סבא שלי עלה מפולין בתקופת המנדט וחי בתל אביב במשך 50 שנה. אבא שלי, שחי היום בקדומים שבשומרון, נולד בתל אביב וגדל בה. אז מישהו יכול לאסור על הבן שלי, אברך בישיבת מעלה אליהו, לגור בתל אביב או לשאוף להחיות בה את החיים הדתיים? אם הוא ירצה לגור בדירת הסבא רבא שלו, שעד היום משלמת ארנונה לרון חולדאי, או לשכור דירה אחרת, אף אורנה ברביבאי או כל פוליטיקאי פופוליסט אחר לא יוכל למנוע זאת ממנו. התפקוד של שני המועמדים לראשות העיר בפרשה העגומה הזאת רק מוכיח כמה חסר מועמד שלישי עם גישה קצת יותר אוהדת למסורת היהדות.
ומילה נוספת אחת לטוענים שתל אביב היא עיר חילונית. אתם אולי צודקים בהגדרת התרבות השלטת בתל אביב בכל ימות השנה. תל אביב של היום הרבה יותר חילונית מהממוצע הישראלי או ממה שהתכוונו אבותיה המייסדים ופרנסיה הראשונים, למשל מאיר דיזנגוף שחוקק חוק עירוני נגד פתיחת עסקים בשבת. הוא וחבריו היו מתהפכים בקברם אילו שמעו שהעיר העברית הראשונה נחשבת לבירת להט"ב עולמית. אבל כל זה נכון בשאר ימות השנה, כולל שבתות וחגים. לא ביום הכיפורים. ביום הכיפורים תל אביב היא לא עיר חילונית, אלא עיר שלובשת צביון יהודי־מסורתי לפחות ליום אחד בשנה. תושביה משביתים את רכביהם ונועלים את בתי העסק שלהם. רבים מהם צמים, מעטים מאוד הולכים להתרחץ בים, מאות אלפים מצטרפים לתפילה או לפחות לחלקה. ביום הזה, החילונים המיליטנטיים הם המיעוט, ואין סיבה לתת להם להשליט את עמדתם.
מבוכה באופוזיציה
מפלגות האופוזיציה, שמיהרו מתוך הרגל ליישר קו עם המחאה ולקחת את הצד של המתפרעים, נקלעו למבוכה בשעות הערב כאשר התפרסמו תוצאות הסקרים.
בערוץ 12 הושג רוב קטן לטובת התפילה בכיכר, למרות שהשאלה שהוצגה לנסקרים סבלה מהטיה ברורה. במקום לשאול אותם אם הם תומכים בהחלטת העירייה לאסור על קיום תפילה בהפרדה, הם נשאלו אם הם בעד או נגד תפילה בהפרדה. ולמה זו שאלה מוטה? כי החלטות של אזרחים פרטיים לא צריכות להיות תלויות במידת הפופולריות שלהן. אם היו שואלים אותי בסקר אם אני תומך או מתנגד לקיום מצעד גאווה בירושלים, הייתי משיב שאני מתנגד. אבל אם היו שואלים אותי אם אני בעד או נגד שהרשויות יטילו איסור על מצעד גאווה בירושלים, הייתי עונה שאני נגד הטלת איסור. בכל אופן, למרות הבעייתיות של נוסח השאלה, תוצאות הסקר של מנו גבע הצביעו על 48 אחוז תומכים בתפילה בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי הפתוח, לעומת 42 אחוזי התנגדות בלבד. בערוץ 13 ניסוח השאלה היה שונה. במקום להעמיד למבחן הציבור את מעשי המתפללים, הנסקרים נשאלו לדעתם על מעשיהם של מפוצצי התפילה, וכאן ההכרעה הייתה מוחצת. רק 26 אחוזים ענו בחיוב לשאלה "האם לדעתך המחאה במהלך התפילה ביום כיפור הייתה מוצדקת", ואילו 58 אחוזים ענו שהמחאה לא מוצדקת.
בניגוד לרצון הגרעין המיליטנטי של המחאה ולמה שחושבים פוליטיקאים חסרי עמוד שדרה, עם ישראל בריא בנפשו ולא מעוניין בקטטות ביום הכיפורים, בטח לא בקטטות שנועדו להפריע לתפילה בעיצומו של היום הקדוש.
לתגובות: [email protected]
***************************************************************************