שיבי פרומן, בנו של הרב מנחם פרומן ז"ל, מסביר בשיחה עם ערוץ 7 מדוע הוא מגנה את הקמפיין בעד עמירם בן אוליאל שהורשע ברצח בני משפחת דוואבשה.
"אני לא חושב שצריך להפלות אותו בשום צורה, הוא זכאי לכל הזכויות שיש לאסיר שהורשע בטרור וגם לכל ההגבלות שיש לאסיר שכזה", מבהיר פרומן בראשית דבריו.
לדבריו, "המערכת חוששת ממשקים לא מבוקרים שלו עם החוץ. הוא לא יושב בצינוק חשוך מנותק מהעולם החיצון, אלא נמצא בהפרדה שמונעת ממנו להמשיך להפיץ את משנתו הרעה, כפי שכבר עשה כאשר הוציאו אותו מההסגר בפעם האחרונה לפי הפרסומים. כמו כל פושע אחר, גם הוא זכאי לטעון לחפותו ולעשות לעיל ידו בכדי להוכיח אותה וראוי לו לקרוביו לעסוק בכך", מדגיש פרומן.
פרומן מלין על ההתגייסות המגזרית למען בן אוליאל. "אני כועס וכואב מאוד על ההתגייסות השבטית עבורו. היא לא הייתה מתרחשת אם היה מורשע בשריפת אשתו וילדיו למשל. לא הייתה מתאפשרת אם לא היינו בתוך הטרנד המגזרי לבעוט בכל המערכות.
אם לא היינו בתוך רצף של קמפיינים נגד מח"טים ואלופים ומערכת הביטחון והמשטרה אם לא היו מקדמים אותה בין היתר גורמים שתומכים בתופעה של תג מחיר, תמיכה רעיונית ותמיכה מעשית ומשפטית. ועל אלה אני בוכייה, בוכה וצועק", אומר פרומן.
"הקמפיין התחיל מזמן בהאדרת המעשה עם הריקוד המושחת עם תמונת התינוק הנרצח בחתונת חבריו. עבר דרך סיפורי אלף לילה ולילה על כך שהם בכלל שרפו את עצמם. עבר דרך הניסיון להחליש את עבודת החקירה של השב"כ בעודה מתנהלת. עבר למאבק על תנאי מאסרו ואיכשהו דילג לחפותו".
פרומן רואה באימוץ הקמפיין אומללות. "זאת בחירה אומללה לאמץ את הקמפיין הזה, שהמחירים שלה כבדים מנשוא. גם ערכית, גם בהחלשת המערכות החיוניות כל כך לקיום שלנו וגם בחילול השם העצום שזה מעורר.
הפשע הזה גדול מסך חלקיו, גם בתוצאה הנוראה וגם באירועים שבעקבותיו. האירוע הזה הוא נקודת מפנה בהתייחסות הציבורית והמערכתית לתופעה של אירועי טרור יהודים. הוא הורשע כמה פעמים, בערכאות שונות. הוא נחקר באותה מערכת ובאותם שיטות שנחקרים רבים ורעים שנחשדו והושרעו במעשי טרור, מערכת ושיטות שבעזרתם יש לנו חיים ובטחון", מדגיש.
במצב הדברים הזה, לתת תמיכה בקמפיין שמדבר כאילו מדובר באסיר ציון שנרדף בעלילת דם מרושעת של השלטונות?! זאת תפיסת מציאות שגויה וחוסר הבנת המחירים של המהלך. לא הופיעה בו שום מילה על חומרת התופעה והתוצאה. שום גיבוי מלא למערכת לטפל כראוי בתופעה הזאת. רק יהודי צדיק טהור וקדוש שנרדף על ידי השלטונות ונמק בכלא. נורא ואיום".
"לא יעזרו ההסברים על רדיפת צדק פשוטה ונקייה, מבעד למעטפת הזאת מסתתרים האלמנטים הנוספים הללו וסביבה מרחפים האינטרסים של חבורת 'מלכות הזדון' שבהשראתם יצא למסע הטרור הנורא שלו, שעד היום ממשיכים עם הרעיונות הללו, במחשבה ולמעשה. כמו שאמרו מובילי הקמפיין "צריך להגיש לכל אחד את 'המנה' שמתאימה לו, אבל מטרת העל היא פשוט לשחרר אותו"
עצוב לי על רבים וטובים, בהם כאלה שמתנגדים לטרור יהודי בכל מאודם, שהפילו אותם בניגון על מיתרי הצדק שלהם, בשעה שהאירוע הוא הרבה מעבר לכך", אמר.
"אנחנו חיים בתוך קהילות שיש בהם דברים חזקים ונפלאים, גם בנוער בחוות ובגבעות יש עוצמה וקסם.
הקושי להכיר בצדדים האפלים הוא טבעי וכך גם הנטייה לבעוט במה ובמי שמציף אותם, אבל זאת חולשה. האזורים הקשים הללו קיימים בקרבנו, גם בפשע הנורא הזה וגם במחוזות אחרים שאנחנו נוטים לטשטש או להכחיש, וזאת עוצמה להכיר בזה בהם ולגשת לתיקון מפוקח שלהם".
נניח שיש אחוז שהייתה תקלה בפסק דין, הרבה אנשים רציניים שמטילים ספק, אז למה לדבר כל כך בחריפות למה לא להיזהר?
"אני לא חושב שיש פסק דין אחד שאין בו אחוז של ספק. אחרי שאשתי נדקרה בפיגוע היו טענות אצל הפלסטינים שזה בכלל הייתה מריבה ביני לבינה. אח"כ טענו שהיא תקפה אותו ראשונה. אין סוף לקונספירציות ולספקות שאפשר לעורר על כל דבר ובתי הכלא מלאים בפושעים הטעונים לחפותם.
אבל אין לנו אלא להישען על המערכת שהרשיעה אותו שלוש פעמים ולהשתמש במנגנונים שהיא מציעה אם יש ראיה חדשה להוכיח חפותו. אבל לא מזכים אדם דרך קמפיין, לא טכנית וגם לא ערכית. ולא יוצאים לקמפיין הוא זכאי על סמך רסיסי שמועות והשערות, בוודאי לא סביב פשע שכזה. נזק עצום".
ואם רבנים מרגישים שיש עוול או חוששים שיש עוול אז זכותם לדרוש משפט חוזר?
"תפקידם של רבנים לקדש שם שמים ולהרבות שלום בעולם, קורה כאן ההיפך הגמור. תפקידם להוביל ציבור ולא להיות מובל על ידי השוליים שלו. תלמידי חכמים צריכים מאוד להיזהר בדבריהם שלא יעוררו גלות למקום מים רעים".