הרב יצחק נריה
הרב יצחק נריהצילום: ישראל ברדוגו

סבתי הרבנית תמה אפשטיין ע"ה ניצלה בנס מפרעות תרפט בחברון, אביה הי"ד נרצח על ידי הפורעים, ואמה שלה נפצעה קשה.

כאשר סבתי הזדקנה התגלה משהו על העור במצח שלה. בני המשפחה הלכו לרופאה שאבחנה שמדובר בסרטן העור שבטיפול פשוט יחסית ניתן להורידו. השאלה המיידית שבני המשפחה שאלו את הרופאה האם יש חשש שהסרטן יחדור את העור? והרופאה אמרה שהעור מספיק חזק כדי למנוע חדירה. נו, אז הרופאה אמרה. אנחנו נרגענו והנגע לכאורה ירד.

דא עקא שסבתא עליה השלום הרגישה לא טוב ולתדהמתינו הסרטן חדר פנימה. בני משפחתי פנו מבוהלים לרופאה שהסבירה שזה ממש נדיר , וזה קורה רק אם העור קיבל מכה או שהיה לו טראומה. ואז העור מאבד את יכולת ההגנה שלו. מסתבר שהנגע הסרטני היה בדיוק במקום בו הפורעים בתרפ"ט הכו את סבתי ע"ה בגרזן, מסתבר שלעור היתה טראומה. ועוד איזה טראומה. לא עבר זמן רב וסבתא נפטרה לבית עולמה.

הספור הזה אינו רק סיפור אישי אלא הוא תמונת מראה עגומה למצב שלנו כעם.

שנים רבות ישובי העוטף בטראומה, קאסמים, פצמרים, קטיושות, בלונים, יריות ושאר הטרדות חוזרות ונשנות ממחבלי החמאס וג'יאהד איסלאמי. כל מי שגר באיזור קרובים ורחוקים יודעים עד כמה יש לחזק את הציבור את הילדים ועוד כי כל רעש חזק מקפיץ אותם למרות העצמה האנושית, מסירות הנפש על יישוב הארץ והפסיפס האנושי הקסום העור שלנו נסדק לאט ובעיקר הרקמה האנושית הזו בטרואמה.

בגמרא בעירובין דף מה נאמר ביחס לנכרים שצרו על עיירות ישראל "אבל באו על עסקי נפשות - יוצאין עליהן בכלי זיינן, ומחללין עליהן את השבת. ובעיר הסמוכה לספר, אפילו לא באו על עסקי נפשות אלא על עסקי תבן וקש - יוצאין עליהן בכלי זיינן, ומחללין עליהן את השבת".

כלומר יש הבדל מדוע הגיע אויב לעיר, אם הוא בא על עסקי תבן וקש, כלומר חמדנות ממונית אין מחללין את השבת מה שמעניין את האויב זה רכוש וכסף בלבד, אז שייקח את הכסף ויניח לנו לנפשינו. אבל בעיר ספר גם אם מגיעים הנוכרים בגלל תבן וקש יוצאים עליהם בשבת מדוע? הרי אין פה לכאורה פיקח נפש? יתנו להם כסף וילכו התשובה לפי רש"י יוצאין עליהם שמא ילכדוה ומשם תהא נוחה הארץ ליכבש לפניהם".

אם אין עור, אם אין הגנה לגוף. נקודה!

שמעתי ממורי ורבי הרב נבנצל שבמציאות שלנו כל ערי ישראל נחשבות כעיר סמוכה לספר.

במשך שנים היה משפט שלא יושם דין שדרות כדין תל אביב. זה שלא! שדרות חשובה יותר מתל אביב, אומה שיודעת לשמור על הגבולות שלה היא אומה חזקה. אומה שמוחלת על כבודה ואיננה נחרצת להשיב מלחמה שערה גם כאשר לכאורה באים רק על עסקי תבן וקש היא אומה שלא מבינה עד כמה היא עלולה להיות נוחה להכבש חלילה.

שינוי מיידי של הקונספציה אומר חזרה למקורות לבסיס להבנה הכל כך פשוטה של דברי חז"ל שמתירים לחלל שבת הגם שהאויב רוצה לכאורה רק ממון כדי לא לשדר שום חולשה.

יהיה רצון שנמצא את הדרך לחזור למהות הפנימית שלנו. ולא רק כי אין לנו מדינה אחרת ואין לנו ברירה. אלא כי יש לנו ייחוד יעוד ותפקיד לתקן עולם במלכות שדי. ולא ננוח ולא נשקוט עד שבעולם הזה יתגלה הטוב כי סופו להופיע ולהגיע וכל בני בשר יבינו את האמת הזו.