
הרבה עסקים לא מרגישים בנוח לשווק את העסק שלהם בזמן מלחמה, מרגישים שזה פשוט לא מתאים, הרשו לי לטעון אחרת - אני לא בעד לדחוף פרסומות לכל כיוון אבל לצד המלחמה הקיומית יש לנו מלחמה כלכלית!
בשביל שיהיה לאן לחזור או בשביל לנצח את האויב אנחנו חייבים להילחם על השגרה, במיוחד עבור זה רכזתי מדריך קצרצר של עשה ואל תעשה בסגנון שלי (כן יש כל מיני פרסומות שמעלות לי סלידה בגוף לכן זו רק דעתי).
החרדה מהוצאות והתחייבויות כלכליות בזמן מלחמה הופכת להיות ממשית!

רבים מבעלי העסקים והחברות מבינים שהמציאות היציבה והכלכלה בסכנה, אמצעי ההתגוננות הראשון הוא לקצץ בהוצאות ואז שמגיעים לשיווק מתקשים לקבל החלטות נכונות, מהניסיון המצטבר שלי אחרי כמה מלחמות (וכמובן תקופת הקורונה) שבהם עבדתי מול מאות חברות ועסקים אני מרגיש שהשיווק מתערבב עם הערכים והמוסר שלנו, יש תחושות בטן לא נוחות לפרסם מודעות לכן קראתי למאמר הזה 10 הדברות (שוב זו דעתי האישית)
עשה! - מה עושים כדי לדייק את השיווק בזמן מלחמה
הפגנת אמפתיה
אחד העקרונות החשובים ביותר בשיווק בזמן מלחמה הוא הפגנת אמפתיה כלפי הלקוחות. הלקוחות שלכם מתמודדים עם מציאות קשה, לכן חשוב להראות להם שאתם מבינים את הקשיים שלהם, ואתם רוצים לעזור להם.
- השתמשו בשפה עדינה ותומכת. הימנע ממסרים שיווקיים אגרסיביים או שתלטניים. השתמש בשפה שמרגיעה ומעודדת.
- התייחסו ללקוחות שלכם בכבוד. אל תשכח שהם בני אדם, עם רגשות ותחושות. התייחס אליהם בצורה מכבדת וסובלנית.
- הציעו עזרה או תמיכה. ייתכן שתוכלו להציע ללקוחות שלכם מבצעים או הטבות מיוחדות, או שתוכל להציע להם מידע או תמיכה אחרים.
התמקדו בקהילה
קופה של מלחמה היא הזדמנות לחזק את הקשר עם הקהילה שלכם. הלקוחות שלכם הם חלק מהקהילה, ולכן חשוב להראות להם שאתם שותפים שלהם, ואתם רוצים לעזור להם להתמודד עם המצב הקשה.
- תרמו כסף או מוצרים לארגונים קהילתיים שעובדים כדי לעזור לאנשים שנפגעו מהמלחמה.
- שתפו פעולה עם ארגונים קהילתיים: שתפו פעולה עם ארגונים קהילתיים כדי להציע מוצרים או שירותים שיכולים לעזור לאנשים שנפגעו מהמלחמה.
- הציעו מידע ותמיכה: הציעו מידע או תמיכה ללקוחות שלכם, כדי לעזור להם להתמודד עם המצב הקשה.
להמשיך לשווק
זמן מלחמה בדרך כלל גורם לבעלי עסקים להתמודד עם המון לחצים, רבים נמצאים גם ככה במצב של לחץ והמלחמה פשוט מייצרת כאוס
כ"א, הוצאות שכירות, השקעות ועוד. אל תשכחו את השיווק ואל תשכחו לפעול בשיווק אין דבר כזה לעצור.
זכרו שגם אם העסק שלכם רדום הוא צפוי לחזור ולכן המשיכו לבצע את הפעולות שלכם – קידום אורגני , קידום ממומן, קמפיינים וכו'.
יצירתיות
תקופה של מלחמה היא הזדמנות להראות את הצד היצירתי שלכם. השתמשו ביצירתיות שלכם כדי להנגיש את המוצרים שלכם ללקוחות שלכם, בצורה שתהיה הולמת את המצב הקשה.
- השתמשו במסר חזותי - תמונות או סרטונים יכולים להיות דרך חזקה להעביר מסר רגשי.
- השתמשו בקופי מתאים לרוח התקופה: השתמשו בשפה שמשקפת את המצב הנוכחי, אך גם מקפידה על רגישות.
תהליכי שיווק ארוכי טווח
לאחר מלחמה, הלקוחות נמצאים במצב של חוסר ודאות וחשש. הם מחפשים מוצרים ושירותים שיכולים לעזור להם להתמודד עם המצב הקשה. עסקים שחושבים קדימה ומתחילים לבנות תהליכי שיווק ארוכי טווח יהיו מוכנים לקצור את הביקושים העתידיים. לצורך העניין, אחד מהתהליכים ארוכי הטווח הקלאסיים בעולם השיווק, ''המרתון'', הוא כל העולם של קידום אתרים, אשר את התוצאות שלו מתחילים לראות רק אחרי מספר חודשים של השקעה.
התמקדו ביצירת ערך: הלקוחות שלכם מחפשים מוצרים ושירותים שיכולים לעזור להם להתמודד עם המצב הקשה. התמקדו ביצירת ערך אמיתי עבור הלקוחות שלכם, מעבר למחיר או לפונקציונליות.
היו יצירתיים: תקופה של מלחמה היא הזדמנות להראות את הצד היצירתי שלכם. השתמשו ביצירתיות שלכם כדי להתחבר ללקוחות שלכם ברמה רגשית, ולהשאיר להם רושם חיובי.
התמידו: השיווק הוא תהליך ארוך טווח. אל תצפו לתוצאות מיידיות. התמידו בשיווק שלכם, גם אם אתם לא רואים תוצאות מיידיות.
ומה לא כדאי לעשות? אל תחרטט בשיווק
אל תפרסמו הנחות חרטוטיידה בזמן המלחמה -5% הנחה או ייעוץ בחינם בגלל המלחמה - חשוב שתצמדו למודל העסקי שלכם וגם אם מוצעות הנחות חשוב שיהיה להן קשר עם המציאות ולא סתם כדי ליצור אינטרקציה עם הלקוח.
- אל תשתמשו במסרים שיווקיים פוגעניים או מעוררי מחלוקת. הלקוחות שלכם נמצאים במצב רגיש, וחשוב להימנע מהעלאת נושאים שעשויים לעורר רגשות שליליים.
- אל תשתמשו בלשון או בתמונות שעלולות להיתפס כפוגעניות או לא מכבדות. חשוב להיות רגישים לרגשות של אנשים מכל המגזרים, כולל אלו שנפגעו מהמלחמה.
- אל תפרסמו מודעות או תוכן שיווקי שאינם רלוונטיים ללקוחות שלכם. הלקוחות שלכם נמצאים במצב של אי-ודאות וחוסר ודאות, וחשוב להתמקד בדברים שחשובים להם באמת.
קמפיין חשיפות
בשונה ממודעות קצירת ביקושים של לקוחות שחיפוש את המוצר שלך, קמפיין פוש עשוי להיות מציק מאחר והלקוחות בלי מצב רוח לרכישה ואתה כבעל עסק נוחת עליהם עם המוצרים של העסק. ובאופן כללי כדאי להימנע מכל קמפיין שעשוי לגרום לרגשות שליליים/מעיקים.
- לקוחות שלכם נמצאים במצב קשה, וייתכן שהם לא מסוגלים או לא מעוניינים לקנות מכם.
- קמפיינים פוש עשויים להיראות מניפולטיביים או לא מכבדים בזמן של מצוקה.
- הלקוחות שלכם עשויים להרגיש מוטרדים או מותקפים כאשר הם רואים את הפרסומות שלכם.
לסיכום
למעשה - בסופו של יום הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על השגרה! ואת כל זאת אנחנו צריכים לעשות במקביל לתקופת המלחמה. כמו שכתבתי מעלה בתקופות קשות כמו אלו הקשיים של הלקוחות מתגברים ולכן חשוב להיות יותר רגישים. חשוב להיות יצירתי ולהמשיך באסטרטגיה השיווקית (לא להיכנס למצב מגננה עקב המלחמה אלא לנסות להמשיך ולחשוב על הטווח הרחוק). חשוב להימנע מלדחוף יותר מידי פרסומות אלא לתת ללקוחות שלכם את המוצרים שאותם הם מחפשים - נסו להתקרב אל הקהילה וליצור איתה אינטרקציה.
בהצלחה לכולם - ואנחנו ננצח.
--
מאמר אורח מאת אייל – בעלים של הבלוג המוכר seolinks ומנהל חברת השיווק וקידום האתרים דיגיטאץ'.