הרב רא"ם הכהן
הרב רא"ם הכהןצילום: חזקי עזרא

הרב ראם הכהן, רב היישוב עתניאל וראש הישיבה, התייחס במכתב מיוחד שכתב לנפילתו בקרב של פדיה מרק הי"ד ולשאר האובדנים שחוו ביישוב.

"האסונות במשפחת קלמנזון, ריבלין ומרק אינם חס וחלילה בגלל פגמים במשפחות היקרות והאהובות או בגלל פגמים בישוב, אלא מדובר בחלק מהנהגה אלוקית מסתתרת בשפריר חביון שאין לנו הבנה בה ואין לנו אלא לידום", אמר הרב.

את דבריו פתח הרב בקריאה לשוב בתשובה: "המלחמה מחייבת את כולנו, עם ישראל כולו על כל מגזריו, לחזור בתשובה - שהרי אין מקריות בעולם".

"השבת נקרא את פרשת העקדה. בפרשת העקדה מגיח מלאך ה' מן השמים וקורא: אברהם, אברהם, אל תשלח ידך. אבל במלחמה מלאך ה' אינו מגיח, ומידת החרב שולטת בעולם, ויש צדיקים הנספים בלא משפט של היחיד אלא בסערת המלחמה, כחלק מהנהגת היחוד והממשלה; ואנו - אין לנו אלא לידום כאהרון הכהן. אהרן הכהן לימד אותנו דרך התמודדות עמוקה מול אסון גדול כל כך, כאשר שני בניו נשרפו ביום הגדול: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְקֹוָק לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן: ויקרא (פרשת שמיני) פרק י פסוק ג. אהרון אינו שותק - אלא דומם דממה שיש בה הכל בקרובי אקדש".

הרב הכהן שב ומדגיש כי ההרוגים אינם בגלל חטאים פרטים אלא דינם כקרבן ציבור. "ההרוגים במלחמה נגד עם ישראל, שהיא מלחמה בה' - כמו שכותב הרמב"ם שהמלחמה היא על יחוד ה' - לא נהרגים בגלל חטאים פרטיים, חס וחלילה, אלא דינם כקרבן ציבור על פי הנהגת היחוד הנסתרת מבני אדם, שהם הרוגי מלכות שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם ודמותם האצילה מתמזגת עם נשמת כנסת ישראל מתוך מסירות נפש אצילית.

על ר' עקיבא מספרת הגמרא במנחות: אמר רב יהודה אמר רב: בשעה שעלה משה למרום, מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות, אמר לפניו: רבש"ע, מי מעכב על ידך? אמר לו: אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו, שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות. אמר לפניו: רבש"ע, הראהו לי, אמר לו: חזור לאחורך. הלך וישב בסוף שמונה שורות, ולא היה יודע מה הן אומרים, תשש כחו; כיון שהגיע לדבר אחד, אמרו לו תלמידיו: רבי, מנין לך? אמר להן: הלכה למשה מסיני, נתיישבה דעתו. חזר ובא לפני הקדוש ברוך הוא, אמר לפניו: רבונו של עולם, יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה על ידי? אמר לו: שתוק, כך עלה במחשבה לפני. אמר לפניו: רבונו של עולם, הראיתני תורתו, הראני שכרו, אמר לו: חזור [לאחורך]. חזר לאחוריו, ראה ששוקלין בשרו במקולין, אמר לפניו: רבש"ע, זו תורה וזו שכרה? א"ל: שתוק, כך עלה במחשבה לפני. תלמוד בבלי מסכת מנחות דף כט עמוד ב.

במדרש בראשית רבה המדרש מונה דברים שעלו במחשבה להיבראות לפני שנברא העולם. הביטוי בגמ' כך עלה במחשבה לפני - אומר שדינו של ר' עקיבא, ששקלו בשרו במקולין, נבע ממחשבה שעלתה לפני הקב"ה ואין לנו השגה בה, והיא קשורה להנהגת ה' את העולם בסוד הנהגת הייחוד והממשלה.

בברכת כהן באהבה, עבד לעם קודש בעתניאל, הדומם ושותק בדומיה, רא"ם הכהן", חתם הרב.