הרב שמואל יניב
הרב שמואל יניבצילום: יוני קמפינסקי

בשיחה עם ערוץ 7 מציג הרב שמואל יניב מבט אמוני על אירועי המלחמה המטלטלת את ישראל וככל הנראה גם את שכנותיה.

בראשית דבריו מזכיר הרב יניב את שתי קביעותיו של הרמב"ם ולפיהם מי שחוזה במחזות קשים וחושב שהם מקרה הקב"ה מוכיח לו בדרכים קשות יותר שדבר אינו מקרי, ושכאשר עושה הקב"ה מהלכים משמעותיים הנוגעים לכנסת ישראל הוא עושה את הדברים באופן שיהיה ברור שהוא העומד מאחוריהם

"כאשר היה אירוע השואה הנוראה, אמר הרב צבי יהודה שאף אדם לא יכול לומר למה, כי אין נביאים, אבל את התוצאה של הקמת המדינה ראינו. האם זה כדאי וראוי? זה נתון בידי הקב"ה. המשמעות שלנו היא בניית גאולה בעולם. כשעוסקים באירוע הנוכחי, שהוא בסדר גודל תנ"כי, עלינו להסתכל ולראות עד כמה לא מדובר במקרה אלא בדבר מכוון ביותר, ואז אולי נבין למה ונעשה משהו בעניין".

הרב יניב מזכיר שורת שאלות שעולות סביב אירועי בוקר שמחת תורה, ומתוך השאלות עולה מסקנה ברורה שהדברים אינם יכולים להיות מקרה: "דברים בלתי הגיוניים בעליל קרו. איך אפשרי ש-8200 לא רואים, איך יתכן שהמוסד לא רואה, איך יכול להיות שהמודיעין לא רואה, איך כל המכשור שעלה מיליונים רבים לא רואה, איך יתכן שחיל האוויר משותק בשמונה השעות הראשונות, איך יכול להיות שהשריון לא מוכן, איך יכול להיות שמה שקורה עם הלוחמים המופלאים שלנו בגולני הוא שהם ישנים ולא ערים. מה קרה? הכל מקרה? אם ה' לא יחפוץ לבנות בית שווא שקד שומר".

במציאות כזו של שאלות קשות "מוטלת עלינו משימת מחשבת האמונה", אומר הרב יניב ומזכיר כי לו היה רוצה מנהיג החמאס לטבוח רק בחיילים היו גם במדינות המערב מי שיראו בכך אקט של גבורה. "למה היה צריך לאנוס לבזוז ולקחת ילדים? למה היה צריך את כל המעשים הזוועתיים האלה? זה גרם לאמריקאים להביא לכאן את האניות שלהם ולהפעיל את כוחם".

"הוא לא חשב לעשות רק את זה, אלא תכנן שמהצפון ימטירו עלינו עשרות אלפי טילים ויצטרפו אליהם כולם וזה לא קרה. הוא חשב ששבעים אחוז מערביי יו"ש יצטרפו וזה לא קרה. הוא חשב שמה שקרה בסיבוב הקודם יקרה שוב, וגם זה לא קרה. זה נס גדול שהיה צריך להודות בהלל ותשבחות יותר מיום אחד. זה נס מיד ה'. זה היה יכול להיות קשה פי כמה", אומר הרב יניב ומזכיר את תשעת חודשי המחלוקת שקרעה את העם והשניאה קבוצות זו על זו ושיתקה את מערכות המדינה, אך "פתאום כולם כאיש אחד ובלב אחד מוכנים למסור את הנפש עד שיסגרו את הסיפור. כל זה כן קרה. אז יש כאן דברים מאוד משמעותיים".

בדבריו מזכיר הרב יניב את נבואת דניאל המתארכת בצורה מדויקת את ראשית המאבק עם האיסלאם ואת ראשית הציונות המדינית שהגיעה עם הסכמת האומות במציאות בה 35,000 יהודים היו בארץ ישראל אל מול 700,000 ערבים. "האם הגיונית ההחלטה הזו? לא, אבל ראש ממשלת בריטניה אמר והסביר ש'זה מה שכתוב בתנ"ך'. זה גדול יותר מהצהרת כורש. זו החלטה עם שיניים, משמעות ובסיס. למרות כל האנטישמיות שבעולם מתחולל נס לנגד עינינו".

מוסיף הרב יניב ומציין את מסירות הנפש על רקע הכאב הגדול של נפילת לוחמנו ומזכיר כי 11 מהנופלים הגיעו ממכינת עוצם, "מכינה של גיבורים, 11 נשמות קדושות, בני רבנים וצדיקים שרצו אל תוך האש כדי לכבות את הלהבה בגופם, כפי שעשו הכהנים בחורבן בית המקדש ומנעו בכך אסון גדול יותר". עוד הוא מזכיר כי "מבני הציונות הדתית כמות הנופלים עצומה וגדולה, ועל כך אמר בן גוריון שמי שיש לו נציגים בבתי קברות יש לו גם נציגות גם בחלוקת השלל, כלומר בלקיחת האחריות על היומיום, על בניית ישובים וכו'. אז היה מדובר בקיבוצים, וכיום אנחנו מחזיקים את האלונקה, אנחנו הגיבורים שעושים את מעשה כלב בן יפונה ועתנאל בן קנז, אנחנו דוד המלך שפועלים מתוך הבנת הקדושה כמכוננת את קדושת ארץ ישראל".

"צדיק הדור, חנן פורת, אחרי מלחמת יום כיפור נפצע קשה ויצא מזה בניסי ניסים, ואמר שיש הרבה מאוד אנשים שלוחכים את העפר וזה החורבן הגדול יותר, אבל מכאן אנחנו רק צומחים. שמו של המשיח הוא מנחם וצמח, אנחנו מנחמים וצומחים מתוך הדברים הללו. ואז הוא הקים את גוש אמונים תנועת ההתיישבות והישיבות, ישיבות ההסדר. אלפים מבני הציונות הדתית באו לבית המדרש לכונן את המהפכה הרוחנית".

הרב יניב מזכיר את שני נכדיו, הלל ויגל הי"ד, שגם הם היו תלמידי מכינות. "כל נער שנמצא במחוזות אלה צריך שיידע באופן בהיר וברור שהשגחה פרטית ישנה. ברור ובהיר שה' הוא האלוקים ושאלות האמונה נפתרות בשכל וברגש. אין דבר טוב יותר מתורתי לא יעזובו, מהקמת בית ומחדוות בניין הגאולה. נהיה הרופאים המהנדסים והקצינים. לקחנו את האלונקה כדי להעמיד עליה את גאולת ישראל".