בימים בהם גם בממשל האמריקאי וגם גורמים בישראל רואים ברש"פ של אבו מאזן את התקווה הגדולה לשלטון מתון ושוחר שלום ברצועת עזה, שוחחנו עם איתמר מרכוס מנהל 'מבט לתקשורת הפלשתינית' על כמה מהתבטאויותיהם של בכירי הרש"פ.
"מהיום הראשון אנשי פתח' בכירים שידרו תגובות בטלוויזיה הפלשתינית שכללו שמחה לאיד על כל מה שקרה בשביעי לאוקטובר. מנהל סניף פתח' הגדיר את היום הזה כבוקר של ניצחון, בוקר של שמחה וגאווה. הם מגדירים זאת כסיפור של גבורה", אומר מרכוס ומציין עוד כי "סוכנות הידיעות של הרשות, הנשלטת על ידי הרש"פ, מגדירה את האירוע כתוצאה טבעית לפשעים של ישראל".
לבד מכך הביאה סוכנות הידיעות של הרש"פ את הקריאות להעצמת העימות עם ישראל. "כלומר שפתח' בתגובה הראשונה, כשראו שאנחנו בוכים והצבא לא מאורגן קראו לאנשים שלהם לעשות את אותו דבר גם בכל האזורים ביהודה ושומרון. מהיום הראשון הפתח' עומד בתמיכה מאחורי מה שקרה שם".
מרכוס מדגיש בדבריו כי "הם לא מזכירים אף פעם תמיכה בחמאס כי הוא היריב הפוליטי שלהם, אבל במעשים הם הביעו הרבה מאוד תמיכה מוחלטת". הדברים הללו מתקבלים בחברה הפלשתינית כהוכחה לכך שהפתח' מביע תמיכה במעשה שחמאס ביצע ולכן בפועל החמאס הוא זה שמצליח לבצע את מה שהרש"פ רק מדברת עליו, ומשום כך מתקיימות ברחבי יהודה ושומרון צעדות תמיכה המוניות המביעות תמיכה בחמאס ומשתתפיהן צועקים 'אנחנו חמאס', 'אנחנו מוחמד דף' וקריאות לקחת נשק, לירות בראש של יהודי ואם לא, תחזירו את הנשק לחמאס, "זה הפך להיות אצלם סיסמא", אומר מרכוס ומציין קריאה נוספת בצעדות הללו ובהן נאמר כי 'אומרים שחמאס טרוריסטים, ואם כן כולנו חמאס'.
הקריאות הללו והבעת התמיכה המוחלטת של ערביי יהודה ושומרון בחמאס לא משתנה לנוכח מראות ההרס שמגיעים מעזה. על אף זאת ממשיכים שם לחגוג את הטבח ולתמוך בחמאס.
למעשה, אומר מרכוס בהתייחס לחמאס ולפתח', מדובר באותם אנשים ואותם רעיונות. "הרעיון שצריך להרוג יהודים הוא רעיון שלימדו אותו שנים רבות. הרש"פ מלמדת את הילדים שלהם ואת הציבור שלהם שני דברים, שמבחינה לאומית אין לישראל זכות קיום, ושמבחינה דתית אין ליהודים זכות קיום כי היהודי שנוא על אללא ובחדית' כתוב שביום הדין יבוא כיליון על היהודים".
התקווה שיש בישראל מי שמציין אותה אודות החילוניות שבה מתאפיינת תנועת הפתח', מה שאולי אמור להיות גורם ממתן, אינה רלוונטית כאן. איתמר מרכוס מציין כי מדובר בחילוניות הנוגעת לאורחות חייהם הפרטיים, לדוגמא בסוגיית כיסוי הראש, אך בהיבט היחס ליהודים המסרים הם אותם מסרים. בהקשר זה מציין מרכוס את דבריו של איש הדת הכיר ביותר ברש"פ, מחמוד אל באהאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דתות וראש בתי הדין של השריעה ברש"פ, מי שלמעשה מהווה הסמכות העליונה ברש"פ לענייני דת ובכל יום שישי דרשותיו הן הנשמעות שם. "הוא ציטט את הקביעה שמבחינה איסלאמית אסור לתת לישראל להתקיים כי הא נמצאת על שטח איסלאמי, וגם ביחס ליהודים הוא ציטט את הקריאה 'תהרוג אותם' והסביר שעל פי הקוראן צריך להרוג את כל מי שלקח את הזכויות שלך, את המורשת שלך וכו' ומנה עשרה תחומים שמי שעבר אותם צריך להרוג אותו, וכולם מיוחסים ליהודים וישראלים".
מדובר כאמור באדם שנמצא בצמרת הדתית של הרש"פ ולא בשוליים של העמדות הנשמעות שם וככזה הוא מגדיר את היהודים כשותפים לשטן ומוסיף שלמעשה השטן מופיע בדמותו של יהודי, "כלומר שאנחנו לא בני אדם אלא אנחנו השטן".
על הדברים הללו שאלנו את מרכוס אם אין מדובר בקביעה דתית מוסלמית שאישיות דתית בכירה אינה יכולה להתעלם ממנה, והוא משיב ומציין כי לאורך השנים היו גם פרשנויות אחרות, אך ברש"פ נבחרו דווקא הקיצוניות ביותר והאנטי יהודיות ביותר. הגדרת היהודים כבני קופים וחזירים מופיעה בקוראן אמנם ארבע פעמים, אך הדבר מצוין כעונש שנענשו בו היהודים על חילול שבת. הפירוש המיקל טוען שהעונש הזה ניתן זה מכבר וכבר אינו רלוונטי, אבל "הפירוש המחמיר הוא שהקופים וחזירים הולידו צאצאים בצורת בני אדם ואלו היהודים. כך שהיהודים כיום הם בני קופים וחזירים", אומר מרכוס.
באשר לקריעה בחדית' שביום הדין ירדפו המוסלמים את היהודים שיסתתרו מאחורי אבנים ועצים, מציין מרכוס כי "לא כתוב שזה יום הדין, ויש פרשנים מוסלמים תומכי ישראל שטוענים שהיום הזה היה לפני אלף שנה והוא כבר לא רלוונטי להיום. כיום צריך לקבל את ישראל כעובדה". הפרשנים הללו, כדוגמת השייח' האיטלקי פלאצ'י, מציינים את הפסוקים בקוראן המדברים על כך שאללא יקבץ את היהודים לארצם בקבוצה אחת ולמעשה הם רואים את הקמתה של מדינת ישראל כהתגשמות נבואת הקוראן. לעומת זאת "הרש"פ וחמאס פרשנו את זה שאללא מביא את היהודים לארץ ישראל כדי שיהיה קל יותר להרוג אותם".
ב'מבט לתקשורת הפלשתינית' חקרו ונברו בפרשנות האיסלאם באלף השנים האחרונות וגילו שרק במאה הקודמת עם הקמת האחים המוסלמים והתנועה האיסלאמית החלה פרשנות זו לתפוס תאוצה, בעוד עד אז האמינו המוסלמים בכך שיבוא יום ובני ישראל יתקבצו לארצם. "אם היו רוצים היו יכולים לאמץ את הפסוק כפשוטו, אבל הרש"פ בכל הנושאים של האיסלאם הולכת כמו החמאס לקיצוני ביותר ולאנטי יהודי ביותר. לכן מי שמשלה את עצמו שיש לנו פרטנר ברש"פ והם שצריכים לשלוט בעזה או ביהודה ושומרון, פשוט לא מבין את הראש של הרש"פ".
מרכוס מציין את התמיכה הגורפת שמקבל החמאס ברחוב ביהודה ושומרון. כך היה עוד לפני הטבח וצפוי להיות לאין ערוך יותר אחריו. עוד הוא מזכיר את הבחירות שאמורות היו להתקיים ברש"פ לפני כשנה וחצי אך בוטלו על ידי אבו מאזן בשל הבנתו שאכן התמיכה בחמאס גבוהה לאין שיעור לעומת התמיכה בתנועתו שלו. למעשה, לו היו מתקיימות הבחירות הנהגת חמאס הייתה הופכת להנהגת הרש"פ, מה שאולי נשמע מבהיל, אך להערכתו של מרכוס היה בכך יתרון שכן אולי היינו נזהרים יותר גם ביהודה ושומרון.