
על האופן בו מתקבלות עסקאות שחרור החטופים בתקשורת הערבית וברחוב הערבי שוחחנו עם המזרחן ד"ר אדי כהן הקובע כי במראת התקשורת הערבית העסקה אינה אלא הוכחה לכניעתה של ישראל בפני חמאס.
"מבחינתם מדובר בהודנא, כלומר הפסקת אש ארוכת טווח המוכרת מההיסטוריה האיסלאמית כאשר הנביא מוחמד עשה הודנא עם האויבים שלו וחתם על הודנא לעשר שנים. בתקשורת הערבית וברשתות החברתיות הם קובעים שמשמעות ההודנא הזו היא שישראל ישראל הפסידה וחמאס ניצח והעובדה היא שנאלצנו לשחרר את המחבלים הכלואים ונכנענו לתכתיבי חמאס לגבי הכתב"מים והמזל"טים שאסור לנו להפעיל בשעות מסוימות. כל אלה מביאים אותם למסקנה שמדובר בניצחון של חמאס", אומר ד"ר כהן.
על משמעותו ההיסטורית מוסלמית של מונח ההודנא כמבטא חולשה של המוסלמי הנאלץ לחתום על ההסכם, אומר ד"ר כהן כי משמעות זו הייתה רלוונטית לתקופת מוחמד שחתם על ההסכם עם הכופרים באזור חודבייה, אזור בסעודיה. "הם לא מסתכלים על זה כך. רואים בכך שישראל נכנעה, לא הצליחה לנצח את חמאס ובגלל הלחצים הפנימיים לשחרר את בני הערובה שלנו היא נכנעה לתכתיבי חמאס".
האם אין בחברה הערבית מידה מסוימת של הערכה לישראל שנכונה לשלם מחיר יקר תמורת חיי אזרחיה? "לא", משיב כהן וממליץ לנו להכיר את המנטאליות הערבית שבאה לידי ביטוי גם בהתנהלות חמאס שלא מצא לנכון לבקש את גופות המחבלים המוחזקים במאותיהם בידי ישראל. בעיניהם המחבלים בדרכם לגן עדן ולגופה אין כל ערך. באמירה זו, הוא מסביר, משתיקים ביקורת שנשמעת במקומות כמו מדינות המפרץ וסעודיה, שם עולות שאלות על מחירה של המתקפה הטרוריסטית של חמאס על ישראל.
ד"ר כהן מציין כי הוכחה לטענה הערבית שישראל נכנעה מתקבלת בעצם הנכונות לקיום מו"מ לאחר שבתחילת המערכה הודיעה ישראל שאין בכוונתה לנהל כל שיח על כך. בחמאס, הוא מספר, טוענים שההצעה שכיום התקבלה הוצעה כבר בתחילת הדרך אך סורבה. באמירה זו יש חצי אמת שכן כזכור ההצעה הראשונית שדוברה הייתה 'כולם תמורת כולם', כלל המחבלים הכלואים בישראל, כ-6000 מחבלים, תמורת כל החטופים.
לדברי כהן ישראל הרגילה את העזתים לסבבי לחימה שאחריהם תקופת שגרה עד הסבב הבא, וכעת הם משוכנעים שגם הפעם יהיה כך, גם אם הפעם הסבב מעט יותר משמעותי, הרי שגם הפעם יבוא לחץ בינלאומי, לחץ ציבורי על הממשלה, יבואו ועדות חקירה, ובסופם הדברים ישובו לקדמותם.
ומה באשר ליום שבו ישוב צה"ל לכתוש את הרצועה. האם יש ביטוי לחשש שכזה בתקשורת הערבית? ד"ר כהן משיב בשלילה ומבהיר כי חששות מצידם אינם מובעים בפומבי, בניגוד למתרחש בתקשורת הישראלית. "אצלם לא מדברים על דברים שכאלה".

