אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

אנחנו בעיצומו של חג החנוכה ומסתבר שבמוסדות חינוך לא מעטים פרטיו ההיסטוריים של החג לא ידועים וההקשר הדתי שלו לא נלמד. יש מי שמציינים את החג יחד עם הכריסמס הנוצרי, ולשם כך הופק דף מידע מקוצר המספר את קורותיו של החג.

על המידע שיש המתעלמים ממנו ואולי לא יודעים אותו שוחחנו עם מי שהפיקה את המסמך, דורית יצחק, מנכ"לית 'מאירים' והיא מספרת: "הדף מיועד להורים מורים ותלמידים שמרגישים שהשנה ובשנים האחרונות בכלל הפסיקו ללמד על החג או בכלל על חגים. לא לומדים מורשת, שיעורי התנ"ך הצטמצמו, כורתים את השורשים שלנו ואת המסורת, את מהות הנס. אני שואלת את ההורים כמה מהילדים למדו על מהותו של החג".

בדבריה מספרת דורית יצחק על דוגמא אחת מיני רבות לאתה התנערות ממהותו של החג והיא מציינת צילום של עמוד מספר של משרד החינוך אותו שלחה לה אחת האימהות ובו נכתב על אירועי החג ההיסטוריים ומצוין על נס פך השמן שזהו חלק שכנראה הוא דמיוני. "כל הנס הפך בעיניהם למשהו דמיוני, לא חלק מההיסטוריה המורשת והזהות שלנו כיהודים שהם חלק משושלת ארוכה".

את הגישה הזו, מולה היא וארגונה מתמודדים היא רואה כהמשך ישיר למגמה שהחלה זה מכבר. "יש כאן דור של הורים שלא יודע על מהות החג והדור הזה מגדל דור של ילדים שיודע עוד פחות על החג ואני חרדה לדור הבא. כורתים לנו את השורשים בתוך ארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות".

סיבת הדברים, היא אומרת, נעוצה ב"תהליך הדרגתי של הפיכת ישראל ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה. בבית ספר בתל אביב חוגגים את החנוכריסמס, המשלב את החג היהודי והחג הנוצרי, כאילו הילדים היהודים כבר למדו את כל מה שקורה בחגים שלנו ועכשיו הם צריכים ללמוד את החגים של הנוצרים, כאילו שילד צריך לשאול מתי הסנטה קלאוס יגיע. משרד החינוך צריך ללמד קודם את השורשים שלנו, את חג החנוכה והמהות שלו, את נס ניצחון המכבים, שילמדו את הניסים שקרו לאבותינו בימים ההם ויחברו לניסים שקורים לנו בזמן הזה, ואת זה ללמד באותה חדווה שלומדים מקצועות אחרים".

על כל אלה אנחנו שואלים מהמציאות העכשווית בשורות הצבא, כאשר נראה שעולמם היהודי של הלוחמים מתעורר, האם כל אותה מגמה של הדחקת היהדות לא צלחה. "הניצוץ היהודי נמצא בכולנו וזה מתגלה ברוב עוצמתו", אומרת יצחק המספרת: "אני מתגוררת בשכונה מאוד חילונית והרבה ילדים לא ידעו על יהדות ופעם ראשונה שנתקלו בציצית הייתה בצבא, והם באים מהצבא לחופשה ומבקשים מההורים שלהם ציצית. ברגעים האלה הניצוץ היהודי מתגלה, אבל איפה הם היו 12 שנה שלא ידעו בהן על ציצית וסידור שהם לא יודעים איך לגשת אליו ואיך להתפלל בו. ילדים לא יודעים עבודות פשוטות על חגים, לא יודעים לומר 'שמע ישראל'. יש הרבה עבודות שמתגלות להם רק אחרי שמסיימים 12 שנות לימוד בבית ספר ממלכתי במדינת ישראל, ומדובר בדברים שכל יהודי בגולה ידע. כאן מתרחקים".

על התגובות למסמך שבו ריכזה תנועתה את המידע על החנוכה באופן מתומצת, היא מספרת: "ביקשנו מהורים שיבדקו כמה מהעובדות האלה הילדים שלהם יודעים. גילינו שהורים בעצמם למדו מהמסמך הזה פרטים, ולמדנו שהורים רוצים שהילדים שלהם ידעו ולהורים רבים קשה עם זה שלא לומדים את זה במערכת החיוך. אנחנו חלק ממורשת מפוארת שאנחנו לא רוצים שתיגדע כאן בארץ ישראל. יש הרבה הורים שמעוניינים שתקופה לפני החג יילמדו את הדברים. מערכת החינוך צריכה להתעורר, ומהר. אנחנו צריכים לחבר את הילדים שלנו למי שאנחנו, אנחנו יהודים".

על תנועת תבהלת ההדתה שפורחת בחסות ובעזרת כלי התקשורת ומולה מתמודדת תנועת 'מאירים', מספרת דורית יצחק: "זו תנועה שממומנת בהרבה מאוד כסף ובעקבותיה הרבה מאוד הורים מבוהלים, הפורומים מפחידים אותם שהילדים שלהם יחזרו בתשובה. הנה אנחנו שלמדנו יותר יהדות ומסורת לא חזרנו בתשובה ולא נהיינו חרדים בגלל שלמדנו על השורשים שלנו. אין עניין להחזיר את ילדינו בתשובה ולחייב אותם להתפלל, אבל לא יקרה כלום אם הם ידעו על התפילות. היהדות היא שלי כמו שהיא של החרדים או של חובשי הכיפות הסרוגות. מגיע לי החיבור ליהדות והילדים שלי ושל כל אחד מההורים בכל מקום בארץ ששולח לבית ספר לא דתי מגיע שיהיה להם הידע של האבות שלהם. גדל כאן דור מנותק מהשורשים".

מוסיפה יצחק ומדגישה את חשיבות הקשר אל המורשת והשלכותיו גם על זירת הקרב. "איזה קשר יהיה לאדמה הזו לאותם ילדים שלא לומדים את היהדות, שלא למדו על אברהם אבינו ומערת המכפלה? על מה הם יילחמו מחר בלי לדעת מה הקשר שלהם למערת המכפלה ולא יודעים מי זה דוד המלך. גדלים כאן ילדים שלא עושים בגרות בתנ"ך ומסתפקים בעבודה. עד כמה הם יכירו את המורשת שלהם. אנחנו מאבדים את השורשים שלנו ואת הזכות שלנו לחיות כאן בארץ ישראל".